Gå til innhold

Har fått lisenskrav fra nrk, men har ikke tv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp, det er saken.

Det hadde visst vært en lisensmann i blokka, men jeg var ikke hjemme da. Og jeg har som sagt ikke tv, heller.

Skrev derfor brev til NRK .

Fikk brev tilbake om at oppsigelsen var motatt, men at jeg fremdeles måtte betale lisensen for denne perioden.

Skrev tilbake at det var ikke noe å si opp, siden jeg ikke har tv, og at jeg derfor ikke kom til å betale.

Fikk så en purring.

Hva gjør jeg? Vet at jeg iht inkassoloven kan bestride kravet (om det går så langt, da.). Men hva skjer så? Er det noe annet jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil ikke ringe, fordi jeg vil ha det skriftlig.

Nei, de kan ikke sende regning uten å bevise at jeg har TV, men det offentlige er et merkelig vesen. NRK er et stort organ med mange ressurser og jeg er bare meg.

Er ikke mange pengene da, men jeg betaler ikke for en vare jeg ikke har.

Skrevet

Send brev igjen og igjen. De kan ikke sende saken videre til innkreving så lenge kravet bestrides.

Skrevet
Send brev igjen og igjen. De kan ikke sende saken videre til innkreving så lenge kravet bestrides.

Ja, jeg får gjøre det.

Gjest StoreSky
Skrevet

Åjo da de kan sende saken videre! Jeg fikk nemlig idag brev fra Innkrevningssentralen, om at jeg enten må betale frivillig eller tvangsinnkreves...Grrr!

Så nå må jeg på'an igjen med brevskriving. Synes det er utrolig at NRK får holde på sånn.

Skrevet (endret)

Å ja, så det samme har skjedd med deg? Tvangsinndrivelse er det samme som inkasso? (teit spørsmål av meg, forresten, jeg kunne jo bare googlet med en gang)

Endret av Succubus
Gjest StoreSky
Skrevet

Er ikke sikker, men TROR tvangsinndrivelse er noe annet -altså gått lengere.. Altså etter inkasso. Fikk inkasso ifjor, men så kjøpte jeg tv og sendte selv melding om at jeg har kjøpt tv(nov 06) og hørte ikke noe mer før idag -fra Statens Innkrevingssentral!! *skrekk*

Sjekker på www.forbrukerportalen.no, sendte spørsmål dit.

Skrevet (endret)

Hvah, hadde de bare vært innom blokka og skrevet en lapp? Møtte du ikke personen som gikk rundt?

De må nemlig legitimere seg, spørre om du har TV, og du må svare ja. Har ikke dette skjedd, er ikke kravet gyldig. Da er det bare å ringe å kjefte på sentralbordfolket og håper de reagerer...

Uansett så forsvinner brev raskt i systemet. Ring og klag din sak, og få dem til å sende deg skriftlig det dere finner ut på telefon. Synd men sant, det skjer ikke noe før du lager et lite helvete.

Endret av Annikken
Skrevet

Tvangsinndrivelse er normalt sett det som kommer etter inkasso, men NRK hopper over hele inkassoleddet. De har hjemmel i lov for å sende det direkte til Statens Innkrevningssentral, og har en egen namsmannfullmektig som jobber med dette.

Så dersom man først har fått ett krav, kan det være vanskelig å gjøre noe med det. Tror det beste er å sende ett brev om at du bestrider kravet, da skal de i utgangspunktet ta saken opp for forliksrådet, dersom de må forholde seg til normale regler.

Skrevet
Hvah, hadde de bare vært innom blokka og skrevet en lapp? Møtte du ikke personen som gikk rundt?

Næh, ingen lapp heller. Var visst en lisensmann som hadde ringt på hos alle i hele blokka. Men siden jeg ikke var hjemme, spurte lisensmannen naboen i stedet, som hadde svart at h*n trodde jeg hadde tv.

Skrevet
Sjekker på www.forbrukerportalen.no, sendte spørsmål dit.

Flott! :) Gidder du å fortelle meg hva de sa når du får svar? (kan forresten skrive selv, om det har skjedd flere er det jo bare bra at så mange som mulig sier i fra)

Gjest StoreSky
Skrevet
Tvangsinndrivelse er normalt sett det som kommer etter inkasso, men NRK hopper over hele inkassoleddet. De har hjemmel i lov for å sende det direkte til Statens Innkrevningssentral, og har en egen namsmannfullmektig som jobber med dette.

Så dersom man først har fått ett krav, kan det være vanskelig å gjøre noe med det. Tror det beste er å sende ett brev om at du bestrider kravet, da skal de i utgangspunktet ta saken opp for forliksrådet, dersom de må forholde seg til normale regler.

Hmm, da skjønner jeg hvorfor det plutselig kom et nytt brev...Ikke lett dette her! Synes det er suspekt at NRK har fått så mange "sær-lover"... Slik som i innkrevingssaker, kontroll om folk har TV, alle må betale full pris, selv om de ikke ser på NRK/ikke får inn NRK2.

Og ja. Alle burde klage! Alle som ikke får inn NRK" f.eks. De som bor i Norge bare deler av året, etc.

Skrevet

De må nemlig legitimere seg, spørre om du har TV, og du må svare ja. Har ikke dette skjedd, er ikke kravet gyldig. Da er det bare å ringe å kjefte på sentralbordfolket og håper de reagerer...

Uansett så forsvinner brev raskt i systemet. Ring og klag din sak, og få dem til å sende deg skriftlig det dere finner ut på telefon. Synd men sant, det skjer ikke noe før du lager et lite helvete.

Er enig i at du skal klage, men ikke kjeft på sentralbordfolket er du snill, de kan ikke noe for dette.

Skrevet

Tvangsinnkrevingen jeg siktet til var statens innkrevingssentral. Nrk sender alle krav direkte dit etter x antall purringer.

Når det gjelder dette med at de ikke kan sende det videre om man bestrider kravet så ble dette sagt av en forbrukeradvokat på tv her for litt siden. Saken det da gjaldt var noen bredbåndselskap som sendte urettmessige krav til inkasso.

Skulle ikke forundre meg at Nrk har særregler der også :frustrert:

Gjest StoreSky
Skrevet

Er det noen som vet hva som skjer, hvis Statens Innkrevingssentral bare ignorerer brevene jeg har sendt NRK/ SI??

Kommer de da plutselig på døra og skal ha penger???

Har skrevet mail til NRK, Forbrukerådet, og Statens Innkrevingssentral (sender ordinær brev + mail)

Skrevet

Når kravet går "langt nok" dvs at det tar lang tid, masse purringer etc uten respons fra deg, vil det til slutt kreves trekk i lønnen din eller tvangssalg av løsøre etc. Men, da har det gått langt.

Vil ikke tro de lar ting gå så langt så lenge kravet bestrides.

Tror det viktigste du gjør nå er å skrive brev om og om igjen, ikke gi deg. Til slutt er det en eller annen i systemet som gidder å sette seg inn i saken.

Skrevet
Er det noen som vet hva som skjer, hvis Statens Innkrevingssentral bare ignorerer brevene jeg har sendt NRK/ SI??

Har skrevet mail til NRK, Forbrukerådet, og Statens Innkrevingssentral (sender ordinær brev + mail)

Jeg synes du skal skrive de brevene en gang til, og denne gangen sende dem rekomandert. Det gir litt mer "tygnde".

Gjest Reisende John
Skrevet (endret)

111111111

Endret av Reisende John
Skrevet

Da får du tvangstrekk i lønn, dersom du har fast inntekt, og ligger over Sifo-normen. Husker ikke hvor lang tid det tar, men Nrk er av de raskeste. Har du ikke høy nok inntekt til å bli trukket blir kravet liggende hos SI, til du får det. Dersom du ikke har lønn, men eier feks bil eller andre større ting av verdi, kan de tvangsselge denne, men det skjer vanligvis ikke for så små beløp som dette.

Er også helt enig i at disse særreglene til Nrk er suspekte. Ser ikke helt logikken i at tv-lisens skal kreves inn på lik linje med feks bøter og barnebidrag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...