Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spørsmål 1:

Jeg mottok i 2006 et studiestipend fra min sommerjobbarbeidsgiver på 15 000. Må noe av dette føres opp i selvangivelsen? Det står i dag ikke registrert som inntekt (er det det?). I midlertid antar jeg at det er innbakt i formuen. Er dette noe det er mulig å få fradrag for?

Spørsmål 2:

Jeg pendlet i 2006 over 30 km til min sommerjobb i nabokommunen. Får man noe fradrag for dette?

Spørsmål 3:

Generelt; dersom man er student og har sommerjobb på studiestedet, som ikke er folkeregistrert adresse/skattekommunen, får man noe fradrag for dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Spørsmål 1:

Jeg mottok i 2006 et studiestipend fra min sommerjobbarbeidsgiver på 15 000. Må noe av dette føres opp i selvangivelsen? Det står i dag ikke registrert som inntekt (er det det?). I midlertid antar jeg at det er innbakt i formuen. Er dette noe det er mulig å få fradrag for?

Sannsynligvis er dette skattepliktig inntekt, men jeg tør ikke si det 100% sikkert.

Subsidiert utdanning er gjerne regnet som et lønnsomt frynsegode, MEN utdanningen må gi kompentanse som kan benyttes i jobben hos arbeidsgiver for at det skal være skattefritt OG skattefritaket gjelder kostnader som kan dokumenteres. Jeg vil derfor tro at et stipend vil være skattepliktig.

Spørsmål 2:

Jeg pendlet i 2006 over 30 km til min sommerjobb i nabokommunen. Får man noe fradrag for dette?

Du kan få reisefradrag. Reisefradraget er på 1,4 kroner pr kilometer. Var reisen 30 km hver vei eller tilsammen? Hvis det var tilsammen får du ikke noe fradrag, da bunnfradraget er på 12 800 kroner.

Spørsmål 3:

Generelt; dersom man er student og har sommerjobb på studiestedet, som ikke er folkeregistrert adresse/skattekommunen, får man noe fradrag for dette?

Jeg TROR ikke det, men igjen, jeg skal ikke si det 100% sikkert. Men det skal en del til å få pendlerstatus, og jeg vil tro du ikke oppfyller kravene ved å ha sommerjobb som student.

Endret av Pnin
Skrevet

Ang spm 1, så blir vel dette nesten det samme som et legat, dersom det forandrer saken.

Noen andre som har peiling?

Skrevet

Jeg fikk et stipend for et par år siden av en forening, men mener bestemt at jeg ikke skattet av det beløpet. Men ring til ligningskontoret!

Skrevet

Jeg vil bare korrigere meg selv angående svaret på spørsmål 2. Siden du bare hadde sommerjobb er det lite sannsynnlig at du har reist nok til at du får fradrag, nettopp fordi bunnfradraget er så høyt. For å få fradrag må du har jobbet mye lenger enn en vanlig sommerjobb, eller kjørt himla langt til jobb (lenger enn 30km).

Gjest Elastica
Skrevet

Her står det litt om stipend og skatteplikt.

Og her står det litt om fradrag for utgifter til besøksreiser til hjemmet.

Gjest Elastica
Skrevet

Om stipendet er en del av formuen din, avhenger selvsagt av om du fremdeles har stipendet intakt. Dersom du ikke har brukt det opp, er det ikke mulighet til å holde det unna formuen. Men du har kanskje lån, slik at nettoformuen uansett er 0 eller mindre...?

Dersom stipendet ikke er oppgitt på den forhåndsutfylte selvangivelsen, er det lite sannsynlig at arbeidsgiveren har innberettet det til skatteetaten.

Skrevet

Har et spørsmål om inntekt i utlandet:

Hvis man er norsk student i utlandet og får en liten helgejobb/feriejobb på studiestedet, skal dette oppgis som inntekt på norsk selvangivelse? Skal man evt. skatte til Norge for denne inntekten? Oppholdet i utlandet har en varighet på flere år, og det blir ikke inntekt i Norge i denne perioden. Er man forresten pliktig til å melde flytting til utlandet for denne perioden til folkeregisteret? Midlertidig adresseendring? Eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...