Gå til innhold

Påskeliljer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hva jeg skal gjøre med påskeliljene når de er ferdige for i år..

Skal jeg la løken stå igjen, eller tar jeg dem opp, og legger inn?

:klø:

Jeg har plantet dem i en forholdsvis stor kasse ute på terassen, har ikke blomsterbed.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er et fett.... Påskeliljene gir blaffen

La de være hvis du orker å se på en kasse med visnede blader til langt ut på sommeren.

Eller grav de opp hvis du er av den sjeldne typen som husker å plante de igjen til høsten.

Skrevet

Sleng dem et-eller-annet-sted, så blomstrer de til neste år.

Vi har gravd ned noen løker flere steder på tomta, og noen steder ved postkassene, og de kommer opp og lyser! :)

Skrevet
Det er et fett.... Påskeliljene gir blaffen

La de være hvis du orker å se på en kasse med visnede blader til langt ut på sommeren.

Eller grav de opp hvis du er av den sjeldne typen som husker å plante de igjen til høsten.

:ler:

Kommer definitivt til å glemme dem om jeg tar dem opp..

Tenkte mer på om de ville trives i kassen, og klippe ned bladene og sånt, og så plante noen sommerblomster over.. Men det funker kanskje ikke!?

*har ikke grønne fingre*

Sleng dem et-eller-annet-sted, så blomstrer de til neste år.

Vi har gravd ned noen løker flere steder på tomta, og noen steder ved postkassene, og de kommer opp og lyser! :)

Ganske lurt det der da.. Har en plen som er et skikkelig sørgelig syn, så jeg tror nok jeg kommer til å grave ned løkene der :-D

Skrevet

Du kan fint plante sommerblomster der også. Vi plerer å la være løker bli igjen i jorden, men narsisser er jo glad i å stå litt grundt da..

Skrevet

Klipp ikke av bladene, de skal visne helt ned. Da kommer næringen tilbake til løken. Jeg pleier å "stappe" bark over bladene, når de er iferd med å visne.. Ellers er det så stygt.

Dessuten er det fint å plante løker - halvveis under f.eks vintergrønne planter... Da er de veldig dekorative når de blomstrer, og lette å "skjule" når de visner...

Jeg har også løker overalt i hagen.. De titter opp - og jeg syntes det er like koselig hvert år.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...