Gjest miobell Skrevet 11. april 2007 #1 Skrevet 11. april 2007 vår lille pomeranian hann valp tisser hele tiden .... er 16uker. lært seg til å tisse ute,vært flink så lenge vi har følgt opp, men sier ikke i fra før han må gjøre fra seg. De siste dagene har han tisset uvanlig mye. han går til samme sted hver gang. kan gå altfra ti minutt og oppover mellom hver gang. umulig forutse. vanlig at små hannhunder tisser så pass ofte? kan det være noe bak dette? vil jo gjerne ha en rensligg
Gjest Kira Skrevet 11. april 2007 #2 Skrevet 11. april 2007 Kanskje han har blærekatarr? Det er ikke så uvanlig på valper, og ytrer seg ved at den tisser ofte, og kanskje bare noen dråper av gangen.
Gjest miobell Skrevet 11. april 2007 #3 Skrevet 11. april 2007 (endret) ja, har tenkt på at det kan være en urinveisinfeksjon ... Er der noen råd for å lett bli kvitt dette, eller må alt behandles av dyrlege? Endret 11. april 2007 av miobell
Gjest Kira Skrevet 11. april 2007 #4 Skrevet 11. april 2007 Hvis det er en infeksjon tror jeg du må til veterinær. Men for å forebygge, kan du bruke tranebærkapsler som du får på helsekosten. Det har jeg gjort på en av mine hunder, med god effekt.
Gjest miobell Skrevet 11. april 2007 #5 Skrevet 11. april 2007 kan jo tenkes valpen har blærekatar , må se det an, tror egentlig ikke det er tilfelle. Det så gjør situasjonen så deprimerende er at han nå også tisser inne .. ofte .. sier ikke ifra på noen måte. Trist nå som vi har lært han opp til å skulle gjøre fra seg ute ... Føler vi sliter litt .. kan jo ikke ha en hund som gjør fra seg inne .... :/ han er 16uker. det kan jo, som nevnt, være sykdom , eller kanskje evt. stress situasjon som har påvirket han? om ikke sykdom må vi finne en måte å komme tilbake i et godt mønster igjen. Det jeg gjør nå er å gå ut ofte. gjerne en gang i halvtimen selv om han tisser inne i mellomtiden .. roser han når gjør fra seg ute .. sier ingenting når han gjør fra seg inne (som han nå , desverre , som oftest gjør ... igjen etter en god periode).. fler forslag som kan gi meg mer mot igjen ???
Diamond Skrevet 12. april 2007 #6 Skrevet 12. april 2007 Heisann:-) Jeg har også en Pomeranian hannvalp på 5 mndr som jeg har akkurat samme problemet med, så jeg "henger meg på" denne tråden din jeg.. Han tisser iallefall 2-3 ganger i halvtimen, og d har han gjort helt siden jeg mottok han da han var 8 uker gml.. Jeg bor i 3.etg, så d er ikke så enkelt å skulle springe ut med ham hvert 10.min.. Jeg prøver ut "avispapirtrikset", men d funker kun når han skal gjøre ifra seg "andre veien".. Temmelig frustrerende med all denne tissingen, ja.. Flere gode tips? Har forøvrig hørt at Pomeranians er en vanskelig rase og få renslig. Flere som har hørt dette?
Gjest miobell Skrevet 12. april 2007 #7 Skrevet 12. april 2007 Hei Diamond! så skjønn valpen din er (bildet) . Ligner veldig på min lille pomeranian valp Hmmm.. ja, høres ut som vi to har så og si samme, slitsomme , frustrerende problem. Vi bor faktisk også i 3.etasje. Fungerer fint fos oss å skulle gå ut med han ca annenhver time og være ekstra obs etter søvn, måltid og svært aktiv lek, men når det skjer så og si hele tiden.. da blir det vanskelig å beregne.. Blir sliten av det.. Frustrerende! Har hatt hund tidligere og ikke hatt dette problemet, i allefall ikke i like stor grad. Jeg og min samboer har nå bestemt oss for å fokusere enda mer på dette problemet. Vi går ut med han utrloig ofte og er enda mer opmerksome på å rose han hver gang han er flink og gjør fra seg ute ( ikke det at vi ikke har jobbet aktivt med dette før men...).. kanskje noen kan gi både meg og deg litt råd på dette irriterende problemet??? om ikke, så kan da uansett vi to diskutere våres egne tanker om hvordan angripe problemet samt få ut egen frustrasjon... vi kjøper nå så kalte "hygieneunderlag" på apoteket. Dette i stedenfor avispapir. noe mer hygienisk og enkelt , har da vi funnet ut av.. Legger dette på "utsatte steder" i leiligheten slik at vi er sikret for tiss i allefall her. kanskje vi kan få han til å avgrense seg til dette området ...?... videre er det bare å komme oss ut (slitsomt så ofte) , rose når tiss ute og ignorere når tiss inne .. aner ikke om der er noen annen smart måte gjøre dette på
Diamond Skrevet 12. april 2007 #8 Skrevet 12. april 2007 Hei miobell:) Tusen takk, men d er faktisk ikke min nye valp d er bilde av.. D er min forrige Pomeranian, Buster, som jeg hadde i 8 år før han ble bitt ihjel av en Golden.. Forferdelig traumatisk opplevelse.. Har skrevet om d under "Vi som sørger - Min lille elskede hund", hvis du vil lese.. D er også en ting man må være EKSTREMT forsiktig med når man har en så liten rase - å passe godt på for store, fremmede hunder. Nå gjorde jo alltid jeg d da, for i dette tilfellet var jo den andre hunden løs og kom helt uanmeldt rundt hushjørnet. Men bare noe å tenke på uansett... Buster overtok jeg da han var to år, så dette renslighetsproblemet har jeg ikke vært med på før siden han allerede var renslig da jeg overtok han.. Ja, veldig fint om du og jeg iallefall kan diskutere erfaringer o.l, og hjelpe hverandre så godt d lar seg gjøre:) Veldig lurt å gå enda oftere ut med han, ja. Men i likhet med meg, har dere sikkert erfart at man går mange "bomturer" også ? At man går ut med ham uten at han gjør noe som helst, men så SNART vi kommer inn setter han seg "til rette"?! Huff... Jaja, sånn er d vel å ha valp:) Skjønne er de nå uansett:) Absolutt en fordel at dere er to også, for da kan dere jo dele på ansvaret om å gå ut med ham sånn at d ikke blir fullt så slitsomt:) Tusen takk for tipset om "hygieneunderlag"! D skal jeg faktisk gå rett på apoteket å kjøpe IDAG før jeg drar på jobb! Ha en fin dag videre, og hold meg oppdatert om hvordan d går hos dere:) Klem fra meg og lille Rufus:) Hva heter forresten deres lille valp?
Gjest miobell Skrevet 12. april 2007 #9 Skrevet 12. april 2007 hei igjen! uff da.. så trist å høre .. Hørtes svært traumatisk ut! ... ja, er fort gjort slikt skjer om en ikke passer på hele tiden, et øyebliks uoppmerksomhet og det kan være gjort.. fint for deg å ha fått en ny liten kamerat da, selv om han selvsagt aldri skal kunne erstatte din forige hund. vår lille pomeranian heter Rocky. En liten tøffing Er bare litt lei av denne tissingen! Er vel kanskje det eneste "problemet" vi har med han nå. Lekebiting har også vært noe for mye av, men har det under kontroll, samme med bjeffing og noe for mye "ypping" mot større hunder, men dette er også noe vi føler vi begynner få god kontroll over. men hvorfor tisser han så mye inne??? Som nå : han har tisset fire ganger den siste timen. Var ute med han ca åtte. Tisset, fikk ros og liten godbit (bruker leverpostei på tube, genialt!) , jeg var fornøyd. Tok han inn. gikk ti minutt og han tisser. går ti minutt til og han tisser litt. løper ned tre etasjer og ut, går enda en liten tur. ikke noe tiss. går inn igjen, går ca tim minutt og han tisser en gigant - pytt. Fortvilt Skulle bare ønske det ga seg... Har lurt på om det kan være blærekatar, men tror egentlig ikke det. Kjenner til de vanlige symtomene der og ingen av disse utmerker seg på Rocky. Slike "hygiene underlag" er supre!!! finnes ulike sorter. vet ikke om du alt har kjøpt? men i allefall : de beste er de store beregnet til å ha i seng , men uten "vinger". kan være nyttige i allefall ... men ideelt skal jo alt av tiss foregå ute da... sukk sukk .. skal begynne på valpetrening nå. skulle egentlig begynne for noen uker siden, men passet ikke i forhold til min jobb akkurat da. har du prøvd noe slikt? kan jo være en lærer noe smart der?! skulle gitt deg gode tips på hvordan slippe "inne tissing" men hadde jeg hatt fasiten, hadde jeg vel også hatt det "tisse fritt" i egen leilighet ..... sukk sukk klem meg og lille rocky
Diamond Skrevet 16. april 2007 #10 Skrevet 16. april 2007 Hei igjen miobell Hehe, Rocky var et kuult navn på en så liten rase "Litt" ironisk liksom Jah, lekebiting er d også mye av her! Spesielt biting etter beina, både når man går, står og sitter! Men begynner og få litt mer kontroll nå.. Tidligere var d helt håpløst. Bjeffing er d faktisk ikke mye av. Verken på andre hunder eller til div lyder. Får bare håpe d fortsetter sånn;) Ja, den tissingen altså... Er som å høre om min lille Rufus! Frustrerende!! Har vært og kjøpt slike "hygieneunderlag" nå. Eller "kladd" som hun på apoteket kalte d. Foreløpig har han ikke vært i nærheten av å tisse på dem, men han går dit når han skal gjøre fra seg andre veien, så d er jo bra Nei, har ikke vært på valpekurs med han, for jeg tror ikke d finnes her i byen.. Regner med vi ikke bor i samme by da..?! Man vet jo aldri.. Iallefall bor jeg i Nord-Norge, men du bor kanskje sørpå? Hadde vært veldig fint og fått vært på valpekurs må jeg si.. Sikkert mange smarte tips å hente der! Men ang tissingen er d kanskje andre som også har erfaringer/tips de vil dele med oss? Noen som kanskje også har erfaring med Pomeranians? Mvh Meg og lille Rufus:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå