treningsjenta Skrevet 10. april 2007 #1 Skrevet 10. april 2007 da vi kjøpte vår lille rasekatt, birma fikk vi beskjed om at oppdrettern hadde satt han i en klasse som gjorde at vi ikke kunne avle videre på han. vi tenkte ikke mere på det, men ble sittende å diskutere det nå. hvis vi fant ei hu katte av samme rase, kan vi ikke avle på han? eventuelt hvordan? hva skjer?hvor kan jeg henvende meg for å finne svar på dette?
Gjest Deception Skrevet 10. april 2007 #2 Skrevet 10. april 2007 Det må vel være en grunn til at han ikke skal avles på? Når det gjelder rasekatter/hunder, er det slik at det kun er de individene som er på topp både eksteriørs- og gemyttsmessig som det blir avlet på. Dette er for å sikre rasen.
Helen Skrevet 10. april 2007 #3 Skrevet 10. april 2007 Du kan få kattunger på katten men de vil ikke bli godkjent for det er oppdretter som må åpne for avl. Gjør han ikke det får heller ikke kattungene noen godkjent stamtavle. Faren min har perser, den ble kjøpt som kosekatt. Hvis de skulle avlet med den måtte oppdretter åpne for det og de måtte betale 2000,- mer for å bruke den i avl. Det er fordi de kattene som selges til kos er billigere. Dette er hverfall det jeg har hørt, men det er sikkert noen som vet mer enn meg som kan svare deg skikkelig.
kvinne_ Skrevet 10. april 2007 #4 Skrevet 10. april 2007 Det er flere grunner til at oppdrettere setter avlsforbud på kattene. Med rasekattoppdrett ønsker man at kun de kattene med best og mest rasetypiske egenskaper skal videreføre genene sine. Det kan høres kynisk ut, men rasene har blitt det de er idag pga langvarig og systematisk arbeid. Oppdrettere vil også ha kontroll med hvem som avler videre på kattene sine for å kunne følge dem opp ekstra nøye. Desverre er det ikke alle kattungekjøpere som er like seriøse, og siden det er et så stort ansvar ved å fostre opp kull og mye man må sette seg inn i av avl og genetikk vil de kun at de best egnede kjøper slike avlskatter. Dessuten er det mange som ikke ønsker at for mange katter fra samme kull/opphav skal gå videre i avl, så ikke for mange av de samme genene er i omløp. Dette kan føre til innavl. Du har kjøpt katten, og den er din eiendom. I teorier kan du gjøre akkurat som du vil med den. Du kan avlive den på lovlig måte, oppdretter kan rent juridisk ikke sette noen begrensninger i din bruk av dyret. Men når man ser bort fra det juridiske, så har du gitt et løfte på å behandle katten slik oppdretter mener er forsvarlig dyrehold. Hvis du ikke ønsket å ha et slikt kattehold, synes jeg ikke man skal kjøpe en katt med slike betingelser. Og med stamklasse 2 vil ikke kattungene få stamtavle, og blir som huskatter å regne. Mange rasekattkjøpere er skeptiske til å kjøpe en rasekatt uten stamtavle. Jeg ville ialleflal blitt det, siden det er fare for at det går galt ved uvettig parring av rasekatter. Dette siden avlsbasen er mye mindre for rasekatter enn for huskatter. Hvis noen parret rasekatter med stamtavle ville jeg med en gang tenkt at de var useriøse og ikke tenkte på rasens beste, og muligens også så bort fra skadelige arvelige sykdommer. Vet det er mange som meg, og derfor vil kattungene konkurrere på markedet for huskatter. Og huskatter er det nok av, så hvorfor produsere flere? Jeg synes du skal stille deg spm om hvorfor du ønsker å avle videre på katten din? Vil det være til det beste for rasen? Er det en grunn til at katten ikke skal avles på? jeg synes alt i alt det er VELDIG useriøst å bryte et slikt avlsforbud. Det er flere grunner til at man setter slikt, og hvis dere ikke skal overholde det synes jeg ikke dere burde har kjøpt en katt med stamklasse 2. Da kunne dere heller betalt mer for stamklasse 1.
treningsjenta Skrevet 10. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 10. april 2007 vel for min del har det jo ingenting å si. jeg sitter jo med en hankatt og vil verken tjene på det eller tape på det. jeg bare spør av ren og skjær nysgjerrighet. sagt at vi hadde en hunkatt av samme rase og ønsket å parre dem. jeg har stamtavle på katten min, men den er satt i en klasse som i utgangspunktet nekter å avle videre på den. den er kjøpt inn som kosekatt, av oppdretter, hvorav oppdretter ikke hadde gjort dette før- og dette var første kullet deres og de var usikker på ulike ting. de satte den i denne klassen da de ønsker å holde det for seg selv, slik at de satte alle kattungene i denne klassen, slik at de selv kan avle videre alene, men de som kjøper kattene deres ikke har denne muligheten... katten min er rask og frisk, ingen utstillingskatt pga fargekombinasjoner som ikke er 100 %. hvilke konsekvenser kan det få å bryte et slikt prinsipp? vil min oppdretter noen gang få snusen i dette?
Trillrund Skrevet 10. april 2007 #6 Skrevet 10. april 2007 Hvis din moral sier det er greit å bryte en avtale du frivillig har gått inn på, så parer du sikkert katten din uansett. Men for meg er dette ikke greit! Som andre sier, det er en grunn til at katten din er plassert i denne klassen. Og siden du selv sier at den har fargefeil, så kanskje dette er en av grunnene? Og du tenker å bevisst avle på en diskvalifiserende feil? Hvor mye vet du selv om avl og oppdrett? Genetikk og arvbarhet? For meg virker det som du er ute etter lett-tjente penger, og at du er villig til å bryte en avtale for å få det til... Gjør som du vil, det er din samvittighet. ... og ja, jeg tror oppdretter kommer til å få høre det. Det virker på meg som om kattemiljøet er ganske gjennomsiktig...
treningsjenta Skrevet 10. april 2007 Forfatter #7 Skrevet 10. april 2007 tror mange her inne ikke leser innlegget mitt nøye nok før de begynner å kritisere.... jeg skriver tydelig flere ganger at dette spm kun skyldes en diskusjon og av ren og skjær nysgjerrighet - synes dere skal ta hensyn til dette og ikke begynne å kritisere meg for å være ute etter lett tjente penger. forresten - hvordan kan jeg tjene på det? nei jeg har ingen erfaring, ingen kunnskap om dette, og det syns nok her ved at jeg stiller disse spm, og det er også en grunn alene til at jeg spør ! hadde jeg visst hadde jeg ikke spurt, hadde jeg villet gjøre det, hadde jeg kjørt på! jeg har ingen planer overhodet om å gjøre det mot lille pusen min, ikke har jeg tid eller ork til det heller. og vil i grunnen ikke utsette pus for dette. igjen : jeg spør av ren og skjær nysgjerrighet for å vite......og hvis dere skal kritisere meg kan dere bare hoppe videre og besvare noen andre innlegg!
kvinne_ Skrevet 11. april 2007 #8 Skrevet 11. april 2007 Vi har jo svart: i prinsippet kan du gjøre hva du vil med katten siden du har kjøpt katten og dermed kan ikke selger rent juridisk sette noen begrensninger for bruken. Så lenge du ikke bryter norsk lov (feks avliver katten på en ulovlig måte). Men som vi i denne tråden påpekte er det noe som heter moral og et felles ansvar for rasens beste. Det er jo et problem at folk avler videre på katter som ikke skal avles på (enten det er huskatter eller rasekatter klasse2), siden det er så mange huskatter i landet, og en blanding med din katt vil bli huskatt siden den ikke får stamtavle. I USA har de begynt å kastrere kattene så tidlig at de blir kastrert før de forlater oppdretter, og dette er den eneste måten oppdrettere kan sikre seg 100% mot at avtalen ikke blir brutt. Skjønte du svaret mitt nå?
aline Skrevet 11. april 2007 #9 Skrevet 11. april 2007 Jeg synes det hadde vært å vise virkelig dårlig respekt for det kjøpet og den oppdretteren man har kjøpt katten sin av. Velger man helt fritt å kjøpe en katt som kun er for kos, dvs at man også bare betaler for en kosekatt, ikke en avlskatt, så er det direkte ufint (sier ikke at du er ufin, sier at dersom man hadde valgt å gjøre det du spør om, så hadde det vært direkte ufint) å gå vekk i fra den igjen etterpå uten å snakke med oppdretter og evt betale den ekstra prisen det ville kostet om man kjøpte en avlskatt. og hvordan man tjener penger på det? nå vet ikke jeg hvordan det er i kattemiljøet, men er det mulig at man må betale for å parre hua si med en sterk rasehann? (aner ikke noe om det altså) uansett så vil jo ikke kattungene få stamtavle, og hvorfor skulle en eier av en rasekatt hue ville ønske å avle med en hanne som ikke er lovlig å avle på? når det ikke vil gi kattunger som er lovlige rasekatter og heller ikke kan selges som lovlige rasekatter. og vil tro at miljøet er ganske lite innen de enkelte rasekattene i norge, og oppdretter kan lett høre om det, samt at dere lett kan parre katten med en katt som er for nært beslektet, siden miljøene gjerne er små, dette kan påvirke sykdomsbildet til kattungene. Men igjen, bryr man seg ikke, så bryr man seg jo ikke. (sier ikke at TS ikke bryr seg, sier at dersom man velger å gjøre som TS spør om, så bryr man seg ikke, verken om kjøpet en har gjort selv, rasen til katten en har valgt eller kattungene en evt setter til liv.)
Gjest beekeeper Skrevet 11. april 2007 #10 Skrevet 11. april 2007 Hun sier jo at hun bare er nysgjerrig på det, ingen grunn til å ta sånn på vei. Jeg tror også at oppdretter hadde fått hørt om det ganske kjapt! Og det hadde jo vært ganske respektløst å bryte den avtalen. Så blir det da eventuelt hva oppdretteren har å si til saken, om han vil ta det opp med deg eller ikke.
aline Skrevet 11. april 2007 #11 Skrevet 11. april 2007 Hun sier jo at hun bare er nysgjerrig på det, ingen grunn til å ta sånn på vei. ← er da vel ingen som tar sånn på vei her? bare svarer på spørsmålet jeg ihvertfall.
Gjest beekeeper Skrevet 11. april 2007 #12 Skrevet 11. april 2007 er da vel ingen som tar sånn på vei her? bare svarer på spørsmålet jeg ihvertfall. ← Det var egentlig ikke ment spesielt på deg da, mest trillrund Det kan være lett å misforstå trådstarters hensikt, selv om hun bare en nysgjerrig. (Men hun sa jo selv at hun bare var nysgjerrig, så syntes det var rart at noen tok sånn på vei)
Gjest Eir Skrevet 11. april 2007 #13 Skrevet 11. april 2007 (endret) hvilke konsekvenser kan det få å bryte et slikt prinsipp? vil min oppdretter noen gang få snusen i dette? ← Den eneste konsekvensen er at du ikke får registrert kullet som rasekatter, hos NRR, og dermed heller ikke får stamtavle på dem. Da kan de heller ikke stilles ut som annet enn huskatter, og de færeste vil betale full pris for katter fra ett slikt kull. Oppdretter kan bare få vite om det via tilfeldigheter, feks dersom han ser at du annonserer ungene til salgs, eller kommer i prat med noen som har kjøpt dem, og han kan ikke gjøre noe fra eller til. Endret 11. april 2007 av Eir
treningsjenta Skrevet 11. april 2007 Forfatter #14 Skrevet 11. april 2007 hei nå har jeg fått svar på det jeg lurte på som sagt var bare en diskusjon jeg og sambo kom inn på her forleden og vi lurte litt påulike sider av saken. men da fikk vi vite dette vi kjøpte jo katten vår i den viten at den ikke kunne avles videre, kjøpte den kun som kosekatt:) takk for svar folkens:)
onyx Skrevet 11. april 2007 #15 Skrevet 11. april 2007 Helt OT, men såvidt jeg har forstått så kan ikke blanding huskatt/rasekatt eller rasekatt uten papirer stilles som huskatter. Bare rene huskatter kan stilles ut.
la Flaca Skrevet 11. april 2007 #16 Skrevet 11. april 2007 Så han har stamtavle 2? Det har vel mange rasekatter som selges som kosekatt. Tror ikke det er verre enn å ta de obligatoriske testene som kreves for Birmaer som skal brukes i avl. Og selvfølgelig må han stilles og godkjennes for avl. Det er jo ikke sikkert han er rasetypisk nok. Men i siste instans er det oppdretteren som avgjør om katten kan avles på. Ta bare kontakt med oppdretter, så ordner det seg sikkert. MEN: dersom det er en hannkatt det er snakk om(?) må du være klar over at det gjelder å holde ut i tida fra han blir kjønnsmoden til han kastreres. Det er ingen ønskesituasjon med en katt som sprayer ned veggene med urin og gauler hele natta for å få parre på småpikene utenfor døra. Så det å ha en fertil hannkatt i hus er ikke noe å trakte etter for dem som ikke driver oppdrett. Derfor finnes det faktisk alt for få avlshanner i mange raser.
Gjest Eir Skrevet 11. april 2007 #17 Skrevet 11. april 2007 (endret) Helt OT, men såvidt jeg har forstått så kan ikke blanding huskatt/rasekatt eller rasekatt uten papirer stilles som huskatter. Bare rene huskatter kan stilles ut. ← Det ville ikke latt seg gjennomføre i praksis, da det ikke finnes noe som heter "rene" huskatter. Huskatter kan bære både gener og ytre likheter med andre raser, siden de andre rasene har utviklet seg fra huskatten, og også blitt blandet opp i huskatten senere. Og siden det ikke blir ført stamtavle på huskatter lar ikke dette seg dokumentere. Det eneste man ikke får stille som huskatter er katter med fysiske avvik. Endret 11. april 2007 av Eir
kvinne_ Skrevet 11. april 2007 #18 Skrevet 11. april 2007 Det ville ikke latt seg gjennomføre i praksis, da det ikke finnes noe som heter "rene" huskatter. Huskatter kan bære både gener og ytre likheter med andre raser, siden de andre rasene har utviklet seg fra huskatten, og også blitt blandet opp i huskatten senere. Og siden det ikke blir ført stamtavle på huskatter lar ikke dette seg dokumentere. Det eneste man ikke får stille som huskatter er katter med fysiske avvik. ← Dette er helt riktig ja. Men i huskattklassen ønsker man katter som ser ut som "huskatter" dvs at de ikke skal se ut som andre raser for å gjøre det bra i den klassen. Så en birma-parring der katten ser ut som en birma med feil i forhold til rasestandarden og som mangler stamklasse vil gjøre det dårlig på utstilling. Men katteutstilling er bare en del av problemstillingen i forhold til det spm TS stilte ang det å parre på rasekatter i klasse 2.
Gjest Eir Skrevet 11. april 2007 #19 Skrevet 11. april 2007 Dette er helt riktig ja. Men i huskattklassen ønsker man katter som ser ut som "huskatter" dvs at de ikke skal se ut som andre raser for å gjøre det bra i den klassen. ← Jeg har sett katter med tydelige preg fra såpass særegne raser som feks birma og siameser gjøre det godt i huskattklassen, og masketegninger er ekstremt sjelden på huskatter. Har også sett katter som ser ut som renerasede NFO vinne BIS, i huskattklassen.
spezitas Skrevet 11. april 2007 #20 Skrevet 11. april 2007 Jeg er så sagtens enig med deg i det du skriver her, men jeg må få sitere deg på noe som er feil... Og med stamklasse 2 vil ikke kattungene få stamtavle, og blir som huskatter å regne. ← Står katten i stamklasse 2 får den selvfølgelig stamtavle, men den har avlsforbud. Det er muligheter for oppdretteren å åpne for stamklasse 1 i etterkant om han i etterkant ser at katten har hatt en mer rasetypisk utvikling enn forventet. Står den i stamklasse 2, får man også stille den på utstillinger. det finnes en stamklasse 3 også, men nå for tiden er det veldig skjelden at katter blir satt i denne stamklassen. Dette er katter med tydelige defekter, og som ikke har utstillingskvalitet. ----------------------------------------------------------------------------------------------- En katt som er halvt rasekatt, kan fint stilles i huskattklassen, men er rasepreget for stort, er det ikke sikkert at den oppnår like mye en huskatt hadde gjort. Her er det pelsstell og gemytt som teller når det gjelder huskattene. Uansett synes jeg lite om folk som velger å sette kull på rasekattene sine med uregistrete katter, dvs katter uten stamtavle. Det ødelegger så mye for oss som prøver å drive seriøst. Det ligger så mye mer bak, enn å bare få "søte" kattunger!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå