Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har forskningen endelig vist det mange av oss alltid har ment:

Utroskap er bra!

Utroskap gir både bedre immunforsvar og større genetisk variasjon. Det tror jeg stemmer for mennesker ogsp. Se f. eks. hvor kjedelige og identiske alle disse antiutroskapsfolka på dette forumet er. Bare ensidig fordømmelse opp og ned og i mente. :Gjesp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utroskap hos denne fuglen gir større sannsynlighet for genetisk variasjon og bedre immunforsvar hos avkommene til den utro hunnfuglen.

Dette forklares i artikkelen med at det foregår et valg av spermier inni hunnen der de spermiene som er mest ulik hunnen, genetisk, favoriseres.

Dette høres ikke direkte overførbart til mennesker, og uansett er det ikke den som ER utro som får bedre immunforsvar, og genene endres i hvertfall ikke av noen sidesprang. Derimot er risikoen for å bli smittet av sykdommer høyere om man hopper fra den ene til den andre.

Skrevet

Så du skulle dermed ønske at din mor hadde hatt sex med så mange menn som mulig?

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg antar at de fleste ikke ønsker at utroskapen skal ende med avkom..? Noe som jo må skje om dette skal ha noe å si.

Skrevet
Utroskap hos denne fuglen gir større sannsynlighet for genetisk variasjon og bedre immunforsvar hos avkommene til den utro hunnfuglen.

Utro oppførsel går i arv. Det er det nok eksempler av, både i samtiden og i litteraturen (f. eks. Ibsens Gjengangere).

Dette forklares i artikkelen med at det foregår et valg av spermier inni hunnen der de spermiene som er mest ulik hunnen, genetisk, favoriseres.

Det er blitt hevdet at kvinners uling når de har sex skyldes at de skal tiltrekke seg flere hanner.

Dette høres ikke direkte overførbart til mennesker, og uansett er det ikke den som ER utro som får bedre immunforsvar, og genene endres i hvertfall ikke av noen sidesprang.

Igjen: som foreldre så barn.

Skrevet

Korrekt.

Forøvrig er det hevet over enhver tvil at den bedratte parten får vesentlig svekket mental helse i kortere eller lengere tid etter en slik hendelse.

Skrevet
Jeg antar at de fleste ikke ønsker at utroskapen skal ende med avkom..?

Våre instinkter er ikke klar over prevensjon.

Noe som jo må skje om dette skal ha noe å si.

Dette skjer skremmende ofte.

Skrevet
Så du skulle dermed ønske at din mor hadde hatt sex med så mange menn som mulig?

Hvis hun hadde vært låst i et tidlig inngått forhold og vært utro med min fantastiske far, så ja.

Dessuten er jeg sikker på at mine barn vil tjene på at deres foreldre har vært promiskuøse og de sterkeste sædcellene har gått seirende ut av kampen.

Skrevet
Dessuten er jeg sikker på at mine barn vil tjene på at deres foreldre har vært promiskuøse og de sterkeste sædcellene har gått seirende ut av kampen.

Ethvert barn er blant de sterkeste sædcellene.

Skrevet

Logikken ligger i at folk finner hverandre i ung alder og kan få mange barn. Ved at man holder seg til den samme livet gjennom blir den genetiske variasjonen for liten.

Selvfølgelig kan man løse det ved å inngå nye forhold jevnlig, men det er upraktisk sett fra et samfunnsmessig synspunkt (skilsmisse, flytting, nye familier å forholde seg til, osv.)

Den ultimate løsningen er hyppig utroskap.

Skrevet
Hvis hun hadde vært låst i et tidlig inngått forhold og vært utro med min fantastiske far, så ja.

Men dine fugler er ikke utro med bare én annen fugl. Det er deres konstante utroskap som forårsaker den store genetiske variasjonen hos avkommet. Sagt på en annen måte, det ville ikke vært nok med bare din far (hvis vi var som fuglene i linken)

Jeg har ikke tro på at utroskap hos mennesker gir større genetisk variasjon, og jeg har også STORE tvil om at promiskuøse foreldre er bra for barnet når det vokser opp. Gener er en ting, miljøet en minst like viktig del. Og interaksjonen mellom disse, uungåelig :)

Skrevet
Men dine fugler er ikke utro med bare én annen fugl. Det er deres konstante utroskap som forårsaker den store genetiske variasjonen hos avkommet. Sagt på en annen måte, det ville ikke vært nok med bare din far (hvis vi var som fuglene i linken)

Jeg har ikke tro på at utroskap hos mennesker gir større genetisk variasjon,

Omreisende (inkludert konger og stormenn) var en hyppig årsak til uekte barn i gamle dager. Datteren eller kona kunne tilbys til/kreves av en stormann på gjennomreise. Kongene hadde drøssevis av lausunger og mange nordmenn hevder f. eks. å spore sine aner tilbake til Harald Hårfagre (selv om slik slektsforskning kan være høyst tvilsom).

Dette gir både større genetisk variasjon på tvers av store områder i tillegg til at det lar de beste mennene spre sin sæd (og muligens kvinnens vagina velge ut de beste svømmerne).

og jeg har også STORE tvil om at promiskuøse foreldre er bra for barnet når det vokser opp. Gener er en ting, miljøet en minst like viktig del. Og interaksjonen mellom disse, uungåelig :)

Hvor viktig miljøet er i forhold til genene avhenger av, nettopp, miljøet. I Vesten streber vi etter en verden der alle skal ha like muligheter. Da blir genene viktigere enn de forskjellige miljøene hver forelder kan tilby.

Skrevet
Ethvert barn er blant de sterkeste sædcellene.

Sveklinger har nok nesten bare veike sædceller.

Skrevet (endret)
Logikken ligger i at folk finner hverandre i ung alder og kan få mange barn.  Ved at man holder seg til den samme livet gjennom blir den genetiske variasjonen for liten. 

Selvfølgelig kan man løse det ved å inngå nye forhold jevnlig, men det er upraktisk sett fra et samfunnsmessig synspunkt (skilsmisse, flytting, nye familier å forholde seg til, osv.)

Den ultimate løsningen er hyppig utroskap.

For å overføre dette som skjer hos denne fuglen til mennesker må en kvinne ha samleie med mange forskjellige menn rundt eggløsningstidspunktet og "håpe" at den spermien som er mest genetisk forskjellig fra hennes egg er det som når frem til egget. Og så vidt jeg vet er det ikke den spermien som nødvendigvis er mest ulik egget, genetisk, som er den som når fram til egget, og når frem først.

Jeg vet ikke om det finnes en slik seleksjon hos mennesker som forskerene i artiklen antar at finner sted hos den omtalte fuglen.

At man er utro og får barn med mange forskjellige menn vil riktignok føre til at søsken (som da blir halvsøsken) er mer genetisk forskjellig fra hverandre. Men det kan like godt være at den kvinnen er utro med er mer genetisk lik kvinnen enn den hun faktisk lever i parforhold med. Derfor vil det ikke nødvendigvis sikre et større genetisk mangfold hos akkurat det avkommet. Og det er jo det som er poenget her. Større genetisk likhet gir større risiko for genetiske sykdommer for eks.

Endret av Lillemor Gull
Gjest StockDama
Skrevet

Forskere kan finne ut hva de vil om utroskap, men det gjør det ikke mindre sårende for parten som blir bedradd...

Skrevet
For å overføre dette som skjer hos denne fuglen til mennesker må en kvinne ha samleie med mange forskjellige menn rundt eggløsningstidspunktet og "håpe" at den spermien som er mest genetisk forskjellig fra hennes egg er det som når frem til egget. Og så vidt jeg vet er det ikke den spermien som nødvendigvis er mest ulik egget, genetisk, som er den som når fram til egget, og når frem først.

Nå er det jo ikke bare den som svømmer raskest som vinner, men den som både svømmer raskt og klarer å feste seg og klarer å utvikle seg til et levende barn.

Jeg vet ikke om det finnes en slik seleksjon hos mennesker som forskerene i artiklen antar at finner sted hos den omtalte fuglen.

Det vet vi ikke. Men hvis en hunnfugl kan selektere sæd, vil det være en svært fundamental prosess som man ville tro man fant igjen i andre arter.

At man er utro og får barn med mange forskjellige menn vil riktignok føre til at søsken (som da blir  halvsøsken) er mer genetisk forskjellig fra hverandre. Men det kan like godt være at den kvinnen er utro med er mer genetisk lik kvinnen enn den hun faktisk lever i parforhold med. Derfor vil det ikke nødvendigvis sikre et større genetisk mangfold hos akkurat det avkommet. Og det er jo det som er poenget her. Større genetisk likhet gir større risiko for genetiske sykdommer for eks.

Nei, der tar du etter min mening feil. Og det er nettopp det som er poenget. Den partneren man treffer og stifter bo med tidlig, vil ha høyere sannsynlighet for å være en som kommer fra samme sted og derfor være mer genetisk lik.

Skrevet
Forskere kan finne ut hva de vil om utroskap, men det gjør det ikke mindre sårende for parten som blir bedradd...

Det er slik "survival of the fittest" virker. Naturen har aldri vært skånsom. Noen må ha det jævlig for at andre skal ha det bra.

Skrevet
1. Det vet vi ikke.  Men hvis en hunnfugl kan selektere sæd, vil det være en svært fundamental prosess som man ville tro man fant igjen i andre arter.

2. Nei, der tar du etter min mening feil.  Og det er nettopp det som er poenget.  Den partneren man treffer og stifter bo med tidlig, vil ha høyere sannsynlighet for å være en som kommer fra samme sted og derfor være mer genetisk lik.

1. Ja, hvem vet? Men uansett vil dette forutsette det scenarioet jeg beskrev ovenfor. Ellers ville det bare vært den mest ulike spermien fra den ene mannen som ville ha nådd frem.

2. Tja. Sånn sett burde man nesten dratt utenlands da. Hvis det ikke er noen form for slektskap mellom kvinnen og mannen, tror jeg ikke det spiller stor rolle. Sannsynligheten for at to tilfeldige plukkede fra samme by er mer like hverandre genetisk enn to tilfeldig plukkede fra forskjellige byer tror jeg er minimal. Å skulle treffe på noen som bærer samme genetisk mutasjon som en selv, og som ved to kopier vil gi sykdom, er svært liten hvis det ikke er slektskap mellom en selv og den andre, uavhengig av hvilke byer en er vokst opp i.

Uansett, hvis det faktisk var slik at to oppvokst i samme by alltid ville være mer genetisk like, hadde jo alt løst seg om man dro utenbys og skaffet seg partner. Man hadde ikke trengt å være utro. (Og er det alltid slik at man er utro med noen som ikke kommer fra samme by som en selv?)

Nei, dette er bare tull. Jeg vil gjerne se noen belegg for at det er et stort problem med syke, immunsvake barn som resultat av at personer fra samme by stifter familie sammen.

Skrevet
Nå er det jo ikke bare den som svømmer raskest som vinner, men den som både svømmer raskt og klarer å feste seg og klarer å utvikle seg til et levende barn.

Takk for opplysningen. :ironi:

(... som klarer å utvikle seg til et levende barn sammen med egget.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...