IsaCathrine Skrevet 10. april 2007 #1 Skrevet 10. april 2007 Har til tider store problemer med å sovne om kvelden. Innimellom går det helt greit, men å få sove noe før 12 har jeg ikke sjangs til ved mindre jeg er forkjøla eller noe. Det som bekymrer meg mer er at jeg sover (ligger i senga) mye om dagen. Legger meg ofte i senga når jeg kommer hjem fra skolen (orker ikke tanken på å gjøre noe annet innimellom) og kan gjerne bli der resten av dagen. Kan ofte sovne i løpet av en halv time. Kan jo legge til at jeg er veldig glad i å ligge i senga mi, kan ligge der i timesvis og bare tenke/dagdrømme. Når jeg var baby trodde de jeg hadde kolikk, men mamma tror nå at jeg bare ikke hadde lyst til å legge meg/sove.. og derfor gråt.. Så, er jeg bare ett skikkelig b-menneske? Er jeg syk som er så mye trøtt/sliten? Eller er bare søvmønsteret mitt helt på jordet?
Gjest Deception Skrevet 10. april 2007 #2 Skrevet 10. april 2007 Jeg tror nok at søvnmønstrene dine er litt ute og kjører. Du får ikke sove om kvelden, ergo blir du gående trøtt om dagen, som fører til at du sover på ettermiddagen, som igjen fører til at du ikke får sove om kvelden. Du må presse deg selv litt. Legg deg og stå opp til samme tid hver dag, og kutt ut soving på ettermiddagen. Pass også på å få nok frisk luft i løpet av dagen. Hvis du ikke får sove i løpet av 15-20 minutter når du har lagt deg, kan du like gjerne stå opp og gjøre noe annet til du blir trøtt og kan prøve på nytt. Men altså: Kutt ut middagsluren! Det er nok roten til alt ondt i ditt tilfelle.
Gjest baby-E Skrevet 10. april 2007 #3 Skrevet 10. april 2007 Om du er syk som sover så mye er vanskelig å svare på.Det er mange faktorer som spiller inn. - Trener du? Om man trener kan man få mer energi, og overskudd. - Hva med kosthold? Mangel på vitaminer kan gjøre at du føler deg slapp. - Sover du nok timer på natten? Eller trenger du flere timer på øyet? - Hva med snorking? Vet at mange sover utrolig dårlig i forbindelse med dette? - Føler du deg dårlig? Ellers så er det jo noen mennesker trenger mer søvn enn andre.
Gjest Tweek Skrevet 10. april 2007 #4 Skrevet 10. april 2007 Har samme problemet selv. Jeg legger meg sjeldent før 2, men jeg står opp til normal tid. Det som er at mitt søvnmønster er helt på trynet. Etter jeg begynte å trene kan jeg sovne tidligere for jeg har brukt mer energi og det er deilig. .Det du burde er å ikke legge deg ned i senga etter skolen. DU kan, men sett på mobilen på 15-20 minutter hvs du vil hvile. Sovingen sparer du til kvelden. Og som meg liker du å ligge å tenke bare og derfor kan du godt legge deg i senga tidligere å bare tenke, før du sovner.
IsaCathrine Skrevet 10. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 10. april 2007 - Trener du? Om man trener kan man få mer energi, og overskudd. Ja, men det går litt i perioder hvor mye det blir. - Hva med kosthold? Mangel på vitaminer kan gjøre at du føler deg slapp. Hm, ja, det kan hende. - Sover du nok timer på natten? Eller trenger du flere timer på øyet? Får jo ofte ikke sove før langt på natt da, men det er vel kanskje blitt en ond sirkel - Hva med snorking? Vet at mange sover utrolig dårlig i forbindelse med dette? Tror ikke jeg snorker, og sover helt alene.. - Føler du deg dårlig? Slapp og sliten, men ellers føler jeg meg bra.
IsaCathrine Skrevet 10. april 2007 Forfatter #6 Skrevet 10. april 2007 Har samme problemet selv. Jeg legger meg sjeldent før 2, men jeg står opp til normal tid. Det som er at mitt søvnmønster er helt på trynet. Etter jeg begynte å trene kan jeg sovne tidligere for jeg har brukt mer energi og det er deilig. .Det du burde er å ikke legge deg ned i senga etter skolen. DU kan, men sett på mobilen på 15-20 minutter hvs du vil hvile. Sovingen sparer du til kvelden. Og som meg liker du å ligge å tenke bare og derfor kan du godt legge deg i senga tidligere å bare tenke, før du sovner. ← Problemet er om at om jeg først legger meg ned, så kommer jeg meg ALDRI opp igjen. Trener gjør jeg jo, og går til og fra skolen + at jeg ofte går en god tur med hunden så frisk luft får jeg jo. Får vel bare tvinge meg selv til å ikke legge meg etter skolen. Får prøve å bytte om på ting, data etter skolen og soving på kvelden.. ikke omvendt som det er nå..
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2007 #7 Skrevet 10. april 2007 Samboern min har vært sånn som du beskriver i mange år. Det begynte med at han faktisk hadde søvnproblemer og problemer med bekymringer/negative tanker da han var tenåring, så han ble "redd" for å legge seg uten å være dødstrøtt. Resultatet ble et søvnmønster hvor han har lagt seg langt utpå morgenkvisten og sovet lenge på dagen (i ferier og som student), eller tatt en lang ettermiddagslur etter jobb for så å sitte oppe altfor seint igjen. Han har heldigvis klart å snu dette stort sett nå, hovedsaklig fordi han har vært streng mot seg selv og kuttet ut middagslurene. Tidlig opp må han uansett pga jobb, og nå er han mer opplagt gjennom dagen, og blir naturlig trøtt om kvelden. Han er fortsatt et skikkelig b-menneske, men det er heldigvis jeg også Poenget er at det ofte går an å forandre søvnmønsteret sitt endel selv om man har visse forutaetninger...
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2007 #8 Skrevet 10. april 2007 Får vel bare tvinge meg selv til å ikke legge meg etter skolen. Får prøve å bytte om på ting, data etter skolen og soving på kvelden.. ikke omvendt som det er nå.. ← Veldig bra om du får til det. Dessuten bør du tenke på kostholdet, kanskje ta multivitamintilskudd en periode for å se om det hjelper på opplagtheten, kanskje også måle jernnivået hos lege.
IsaCathrine Skrevet 10. april 2007 Forfatter #9 Skrevet 10. april 2007 Veldig bra om du får til det. Dessuten bør du tenke på kostholdet, kanskje ta multivitamintilskudd en periode for å se om det hjelper på opplagtheten, kanskje også måle jernnivået hos lege. ← Jeg tar vitaminer og har/hadde lavt jernnivå (målt for noen år siden). Begynte på jerntabletter men hjalp ikke nevneverdig. Derimot har jeg sett resultater etter jeg kuttet ut gluten. Men klarer ikke helt å la være å spise det, noe som gjør at jeg nok får i meg mindre vitaminer enn jeg burde..
Hu i Svingen Skrevet 10. april 2007 #10 Skrevet 10. april 2007 Jeg tror mye er vunnet på å ikke sove om dagen. Og å ikke sovne før klokken tolv om kvelden er strengt tatt helt normalt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå