Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som våren er her, og 17. mai nærmer seg, kommer også dugnader på skolens område. Ihvertfall på skolen barnet mitt går på.

Elevene begynner denne uken med å bruke sine turdager/ utedager til å rydde opp på skolens områder. Barna har bare godt av å hjelpe til.

Men vi foreldre må også yte en innsats.

Hos oss legges dugnader til helgene, noe jeg mener er en uting. For mange er netopp helgene hellige. Det er da man kan gjøre ting i hjemmet, eller gjøre andre prioriteringer som man rett og slett ikke får tid til i uken.

Ukedagene går stort sett med til jobb, skole, lekser og fritidsaktiviteter.

Jeg lurer på om skolen kan forlange at foreldrene også stiller opp i helgene? De fleste skoler har en vaktmester, kan skolen da forlange at foreldrene stiller opp for å rydde og fikse på skolens områder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi må ha 8 timer pr unge i barnehagen til dugnad siden det er foreldre drevet

det er satt av frdag og lørdag men kan gjøre det en kveldstid også

like pyton hvert år :ler:

Skrevet (endret)

Først må jeg si at jeg dugnader er noe forferdelig! Men det som er ENDA mer irriterende er de snyltedyrene som aldri stiller opp (sier ikke det gjelder deg). Dugnader er et nødvendig onde.

Jeg vet ikke om skolen kan tvinge noen til å være med. Antagelig ikke. Men for å være helt ærlig så synes jeg det er egoistisk å ikke delta på fellesprosjekter. Det er en veldig naturlig sammenheng mellom antall foreldre/borettslagsmedlemmer/etc som deltar og tiden dugnaden tar...

Personlig ville jeg nok heller brukt søndag formiddag enn en kveld på ukedagene. Jeg og mannen min deltar annenhvert år hver.

Endret av venus*
Skrevet

Foreldre burde tenke litt mer på at dersom de ikke yter sitt lille bidrag på dugnad i barnehage/skole så sørger de for et dårligere miljø der barna deres oppholder seg i timesvis hver dag. Ærlig talt, noen timer med dugnad er ingenting å syte for.

Hva slags samfunn har dette blitt, når vi ikke klarer å bidra med noen timers innsats til fellesskapets beste?

Dugnad er ikke noe som skole og barnehage finner på for å plage foreldre, det er ting som MÅ gjøres. Hvis ikke vi gjør det så blir det ikke gjort.

Jeg synes ikke at litt dugnadsinnsats er for mye å forlange nei, og barna har godt av å se at man stiller opp for hverandre.

Skrevet

Her dro visst de fleste den sluttningen at jeg er en unnasniker når det gjelder dugnader, å da må jeg bare si at jeg stiller opp på dugnader. At jeg ikke er like glad for alle dugnadene skal jeg ikke legge skjul på.

Som enslig forsørger kan det bli mye når jeg er den eneste av barnets foreldre som sørger for at lekser blir gjort, følge opp aktiviteter, drar på møter, stiller opp på dugnader osv.

Når det gjelder aktiviteter så blir jeg spurt om verv av de foreningene barnet mitt er medlem i. Dette fordi at jeg er en synlig forelder som er tilstede, og de som blir spurt er foreldre som er tilstede og viser engasjemang. Så jeg skal ikke ha det på meg at jeg er unnasluntrer, men det må da være mulig å stille spørsmålet om skolen kan kreve at foreldrene skal stille opp i helger for dugnadsarbeid uten at dere her inne bestemmer dere for at jeg nok er en av de som aldri stiller opp.

Skrevet
Her dro visst de fleste den sluttningen at jeg er en unnasniker når det gjelder dugnader, å da må jeg bare si at jeg stiller opp på dugnader. At jeg ikke er like glad for alle dugnadene skal jeg ikke legge skjul på.

(...)

Så jeg skal ikke ha det på meg at jeg er unnasluntrer, men det må da være mulig å stille spørsmålet om skolen kan kreve at foreldrene skal stille opp i helger for dugnadsarbeid uten at dere her inne bestemmer dere for at jeg nok er en av de som aldri stiller opp.

Eh? Jeg kan ikke se at noen har sagt du er en unnasluntrer (selv skrev jeg spesifikt at jeg ikke trodde det fordi jeg var redd for akkurat slike kommentarer).

Men jeg synes det er litt naivt å tro at man ikke vil få oppmuntringer til å delta hvis man spør et slikt spørsmål. Erfarne dugnadsmennesker vet at "alle" som ikke møter opp har en kjempegod unnskyldning for å ikke delta...

Gjest Mayamor
Skrevet

Så langt det lar seg gjøre stiller vi opp, men har vi planer som ikke kan brytes (som bryllup, rund dag, reise som ikke kan avbestilles, etc) - kan vi bare ikke. Og da får folk tro hva de vil... Jeg mener selv at vi stiller opp for skole, barnehage, idrettslag etc så mye at en gang i blandt - passer det bare ikke. Men blir det en gjenganger - stiller det seg annerledes. Jeg synes også at det bør være 2-3 ulike tidspunkt for en dugnad kan utføres, så passer noe for alle. Evt en liste over det som ikke de oppmøtte rakk over som kan fordeles på dem som ikke møtte. Og dermed kan ikke gjengangerne skjule seg bak at det "passet ikke"... ;)

Skrevet

På vår skole har ungene rusken noen timer en dag, utover det besørges av skolen.

Kan ikke se at skolen har noen mulighet til å forplikte deg til dugnad, så takk nei på en høflig måte. På skolen hos oss har det vært dugnad i på oppussing av forskjellige rom, og da har de stilt opp som har hatt lyst.

Skrevet

På skolen og i barnehagen her jeg bor er det jevnlig dugnader. Disse blir alltid lagt til ettermiddag- kveldstid, aldri til helgene.

Jeg er ikke veldig glad i dugnader - prinsipielt synes jeg det er kommunenes ansvar å sette opp lekeapparater, reparere gjerder osv. Men, jeg stiller opp fordi jeg vet det gangner barna.

Mange kommuner har svært dårlig økonomi. Vaktmestertjenesten i vår kommune er skåret inn til beinet, og er egentlig blitt en vits. Herværk på bygninger og naturlekeplasser har vært et problem til tider. Hvis vi vil at barna våre skal ha det hyggelig rundt seg når de er i skole/barnehage kreves det at vi foreldre stiller opp.

På den positive siden er det jo veldig sosialt :) .

Gjest Mayamor
Skrevet

Skolen våre barn går på har fått noen hundre tusen i støtte til å ruste opp utearealet. For at skolen skal få mest mulig for pengene har FAU bedt om hjelp fra foreldre. Noen har tilgang på en gravemaskin, motorsag, gratis maling, redskaper, etc eller seg selv. Synes det er en flott måte å gi barna våre en bedre utemiljø på skole OG fritid.

Det samme ble gjort da barna fikk sanvolleyball-bane og fotballbingen.

:sjenert: Kreve og kreve: men jeg synes ikke det gjør meg noe å stille opp på det jeg kan gjøre. Dugnad er noe som trengs, så jeg synes det er egoistisk å ikke delta om en har mulighet. Ingen som sier et menneske eller to skal ta på seg alt eller jobbe i dages/ukesvis, men mange bekke små blir en stor en òg... ;)

Skrevet

Jeg synes i utgangspunktet at dugnader er et ork :ler: Men samtidig er det noe vi alltid stiller opp på fordi det gagner barna våre! Det som er mest tragisk synes jeg er at enkelte aldri stiller opp på slike ting! ;)

Skrevet

Jeg synes det er en uting med dugnad på skoler.

I løpet av mine barns barneskole-år har jeg vært med på årlige dugnader ifm 17. mai (soping, luking og klipping) .. i tillegg har jeg vært med på å male skolen utvendig og pusse opp klasserom innvendig. Dette kommer i tillegg til all mulig baking og rydding, vakthold, og diverse 17. mai-oppdrag.

Problemet er at det alltid er de samme foreldrene som stiller på slikt ... og de samme som aldri stiller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...