Gå til innhold

Bordplassering - splitte opp par?

Anbefalte innlegg

Hva synes dere om å splitte opp par og sette dem på forskjellige steder? Vi skal ha omtrent 25 venner og 25 familiemedlemmer i bryllupet, og lurer på hvordan vi skal sette dem... Blande familie og venner? Ha mest mulig familie på ett sted og mest mulig venner på et sted? Vil noen føle seg veldig alene om man setter partneren på et annet sted?

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/26178-bordplassering-splitte-opp-par/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I nesten alle bryllupsguider etc sies det at man skal splitte par og sette dem litt rundt omkring. Vi prøvde å lage en plassering der vi gjorde det, men siden fant vi ut at vi skulle sette par sammen og istedet plassere venner og familie i en pen blanding. Så nå sitter par sammen, men familie og venner mixes slik at det ikke blir familie på en side og venner på den andre. Til kaffe får alle sette seg der de vil.

Er det ikke en "regel" som sier at man kan splitte ektepar - men ikke par som er forlovet............ Det mener jeg ble fortalt meg en gang.

Vet ikke helt sikkert altså - men mener det er slik.

Hva med de som ikke er par da??? Blir de plassert "på kjøkkenet"??? :tunge1:

Gjest Liten

var i et bryllup hvor alle par ble splittet, men du satt likevel sånn at du hadde partneren på skrå ovenfor deg. det ble utrolig vellykket: alle fikk en ukjent til bords, men noe trygt innen rekkevidde

jeg synes det er hyggelig å blande folk uten å ta så mye hensyn til hvem som er venner og hvem som er familie, men prøve å blande folk etter hvem som har/kan ha noe felles. da er det heller ikke noe problem med at noen kommer med følge og noen uten

lykke til med kabalen! mener å huske at det var den verste biten med hele brullupet..... :-?

Som svar bringer jeg et lite utdrag fra rapport fra vårt bryllup.

Bordsettinga var ganske utradisjonell. Vi hadde 10 småbord, med åtte personer på hvert bord. Foreldre, tanter, onkler og "voksne venner" var fordelt på to bord, mens vi brudeparet satt sammen med forloverne våre og to andre gode venner av hver. På de andre bordene hadde vi prøvd å blande de to familiene, og venner herfra og derfra. De som kjente få hadde sitt evt. følge ved samme bord, mens de parene som kjente flere og ikke har problemer med å snakke med fremmede, satt ved forskjellige bord. Det var litt av en kabal å bestemme bordplassering, men løsningen funka kjempefint og det virka som alle hygga seg!

Ingy

Vi har valgt å IKKE splitte par, og grunnen til det er at jeg ikke

liker å bli splittet med min kjære selv! Og at flere av gjestene jeg

har prata med ikke synes noe om det.

Husk at middagen vanligvis er lang, og den blir enda lengre hvis

man ikke helt finner tonen med bordkavaleren sin :D

Vi gjør som tidligere sagt her, blander familene så godt som vi kan

og setter folk på omtrent samme alder sammen.

K.

Annonse

Vi valgte også å sette par sammen. De som ikke var par fikk alle sitte sammen med noen de kjente, eller om det ikke var noen, i hvert fall noen vi trodde de kunne ha glede av å snakke med. Det galdt i og for seg for alle, par eller ikke, at vi grupperte folk etter interesser eller felles plattform.

Gammel skikk og bruk sier at gifte skal splittes - men gammel skikk og bruk synes jeg man skal ta det beste fra, og la det man ikke liker, ligge.

Gjest Lizbet

Siden de fleste som har svart er gift kan jeg jo si noe jeg som ikke er gift...Det å splitte par fungerer sikkert greit i mange tilfeller, men gikk selv og gruet meg til et bryllup i sommer fordi jeg var usikker på om jeg og sambo blei splittet. Årsaken var at jeg rett og slett ikke kjente mer enn et par stykker (brudeparet, forloverene, sambo var en av dem....) Og det var i grunnen det.

Så å splitte bør vel helst ikke gjøres med mindre dere er veldig sikre på at partene blir plassert sammen med noen de føler seg vel sammen med og som de kjenner. Man skal tross alt kose seg under denne middage og.

Lykke til uansett!!

Jeg er ikke for å splitte par. HAr vært i slike selskaper og vil nok påstå at det heller har vært lite vellykket. Det er tungt å få igang praten med folk du ikke kjenner.

Syns det er greit å sette par sammen og er noen singel, bør de få sitte ved noen de kjenner. Ellers vil de bare føle seg utilpass og "lost"

var i et bryllup hvor alle par ble splittet, men du satt likevel sånn at du hadde partneren på skrå ovenfor deg. det ble utrolig vellykket: alle fikk en ukjent til bords, men noe trygt innen rekkevidde

Jag tycker att man ska splitta på par men att man ska sätta paret nära varandra såsom Liten säger, på skrå, tvärs emot. Det är trevligt att blanda folk lagom mycket. Alla bör dock ha nära till någon de känner.

Jag var i ett bröllop där "vi Stockholmare" blev ihopfösta vid samma del av bordet. Trevligt, javisst men jag hade mycket hellre suttit så jag kunnat prata med någon av de "lokala" jag känner lätt från min barndom, eller någon helt ny. Kanske med en annan bekant Stockholmare på andra sidan bordet.

Vid vårt bröllop, där vi bara var 12 vuxna hade vi två bord; ett för släkten och ett för de "ingifta" med barnen. Lite lagom blanding tycker jag, alla satt ju i samma rum och barnen kunde få hjälp. Det var lyckat och trevligt.

Jeg er heller ikke noe glad i det med å splitte par, og kommer iallefall ikke til å gjøre det... Kommer til å la min familie, hans familie og venner sitte ved hver sin del av bordet også...

Dette er fordi det er sånn jeg liker det best selv! Når jeg har vært i bryllup der jeg bare har kjent et par sjeler, er det fint å sitte med min kjære, og at de andre som sitter rundt oss er andre venner av brudeparet, og ca. på vår alder. På den måten blir det lettere å 'bryte isen' og snakke med de rundt seg...

Vi kommer også til å gjøre vårt beste for at alle de single skal få sitte med noen de kjenner, og kjenner de ikke noen av de andre særlig godt, setter vi dem med noen vi tror de kommer til å komme godt overens med.

Vet at dette sikkert ikke stemmer med bøkene om skikk og bruk, men det bryr jeg meg ærlig talt ikke så mye om. Det er vårt bryllup, derfor gjør vi det som vi trives med, og det vi tror gjestene våre vil trives med.

PS: Man snakker da med andre selv om man sitter parvis, vel! Har aldri opplevd at det har vært et problem!

Vi skal ikke spiltte par, og vi skal la par sitte i nærheten av andre par de kjenner eller har møtt før. På den måten får man sin kjære tilbords, noen man kjenner, og noen helt nye.

Vi var i et bryllup der jeg satt sammen med min kjære, men vi ble plassert midt blandt bare brudens venner og familie (vi kjente nesten ingen, min kjære er venn med brudgommen, så vi kjente kun brudgommen og et annet par der). Var sikkert hyggelig tenkt, men de vi satt sammen med var ikke spesielt interesserte i år prate med oss, så min kjære og jeg ble sittende for oss selv hele middagen. Ble litt trist stemning for oss av det. Hadde vært greit å ha de vi kjente i nærheten også, så kunne det kanskje blitt enklere for alle å prate sammen.

Annonse

Jeg har vært i bryllup hvor par ble splittet, og det var ikke noe hyggelig syntes jeg. Hadde derfor bestemt meg for at i vårt bryllup skulle par få sitt sammen.

Når bordplanen så ble laget blandet vi litt likevel, men ikke mer enn at man hadde partneren sin på andre siden av bordet. Vi samlet også familiene og venner, dette fordi mye av familien bor langt fra hverandre og av den grunn ikke ser hverandre så ofte.

Denne løsningen passet bra for oss.

Det er noen ”regler” omkring dette som sier at gifte par skal splittes, men kjærester og forlovede skal sitte sammen. Men dette er en evig diskusjon og det er delte meninger.

Vi hadde alle par sittende sammen, og personlig vil jeg foretrekke å sitte ved siden av min mann i de bryllupene vi blir bedt i.

Enig med mage andre her: ikke morsomt å bli plassert samme men helt ukjente. Har vært i to bryllup der jeg satt sammen med helt fremmede mennesker. Det gjorde at man hele tiden må anstrenge seg for å holde en samtale gående. Det kan være litt slitsomt når begge disse middagene varte i 4-5 timer.

Vi skal definitvit ikke splitte par eller spre gjestene, men sørge for at alle sitter ved siden av sin kjære . De som er single får sitte sammen med andre de kjenner.

Annonse
Gjest Gjesta

Jeg syns man skal la være å splitte par. Jeg går faktisk også å gruer meg litt og tenker på bordplasseingen før store lag der jeg vet det er mange ukjente... :roll: Som de fleste har sagt før meg; det kan bli en lang middag hvis du føler at samtalen går i stå. Og det verste som kan skje, er jo at begge du ved siden av, har bekjente sittende på sin andre side...Da blir du virkelig alene... :wink:

Vi spilttet ikke parene i vårt bryllup, var ikke innom tanken engang - hva er vitsen med det?

Vi satt opp bordplasseringen på følgende måte:

(Bordet var en lang T)

Brudepar og foreldre øverst i T'en, først på langbordet satt forloverne med ektefeller, så satt besteforeldre, tanter onkler og "godt etablerte" søskenbarn i god blanding, nederts på bordet satt "mindre etablerte" søskenbarn og venner.

Det var en grei plassering, noen kjente og noen "nye" for de fleste.

Lykke til, til dere som skal få kabalen til å gå opp!

Vi skal heller ikke splitte par, jeg ville ikke likt å bli splittet selv og tenker at det sikkert er flere som har det på samme måte.

Men jeg har ca hundreogfemti kusiner (litt overdrevet) og de skal vi prøve å spre ganske bra slik at ikke alle de sitter oppå hverandre. Men de får med seg mannfolkene sine, da...

Morsommere er det å sette single jenter sammen med

totalt ukjente single menn,

altså Tommys kompiser med mine venninder....

Gjest Princess

I et bryllup jeg og sambo var i sist sommer, fikk par sitte sammen. Noen som kom kjente absolutt ingen andre enn brudeparet (dette gjaldt meg og gubben også) og da var det trygt å ha han rett over meg - på andre siden av bordet. Jeg synes det er bedre å ha partneren rett overfor seg enn ved siden av. Man kan ha en ukjent ved siden av, for jeg personlig synes det er bedre å se rett på et kjent fjes enn et ukjent som man aldri har sett/snakket med før :wink:

...men så er det ikke sikkert at alle er så sensitive som meg da :oops:

Håper dere finner en løsning! Velg ut ifra hva dere hadde foretrukket selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...