dront Skrevet 10. april 2007 #1 Skrevet 10. april 2007 Skatteetaten har et skatteberegningsprogram jeg prøvde for å få en formening om hva jeg må betale i skatt for 2006. Men jeg synes det er vanskelig å vite hva jeg skal fylle inn hvor. Jeg har bare hatt inntekt på enkeltpersonforetaket mitt (i tillegg til noe aksjeutbytte), la oss for enkelthets skyld si at overskuddet var 150 000 i fjor. Når jeg putter denne summen inn som personinntekt (for enkeltpersonforetak), og ellers fyller inn rubrikker for formue og gjeld, får jeg opp et ganske lite skattebeløp, synes jeg; dvs at det bare er trygdeavgift som beregnes. Men dersom jeg i stedet for å sette de 150 000 som personinntekt fyller dem inn på næringsinntekt får jeg opp et annet beløp - som forsåvidt stemmer bedre med det jeg har fått beregnet prosentmessig som forskuddsskatt..? Er det riktig å føre overskuddet som næringsinntekt, eller som personinntekt (det står at det er fra foretaket)? Hvorfor blir beregningene så forskjellige? Jeg har regnskapsfører, altså, og regner med å få kontroll over dette, jeg bare sitter og regner litt på hvor mye - eller lite - penger jeg kan regne med å ha til rådighet...
Lotten Skrevet 10. april 2007 #2 Skrevet 10. april 2007 Begge deler er riktig. Overskuddet skal legges inn både som næringsinntekt og personinntekt. Av personinntekten beregnes det trygdeavgift på 10,7 %. Av næringsinntekten beregnes det inntektsskatt på 28 %. Beregningene er skilt fra hverandre fordi personinntektsgrunnlaget i prinsippet kan avvike fra beregnet næringsinntekt fordi reglene for beregning av personinntekt avviker noe fra beregning av næringsinntekten. Det er derfor du leverer en næringsoppgave og et personinntektsskjema med selvangivelsen.
dront Skrevet 10. april 2007 Forfatter #3 Skrevet 10. april 2007 (endret) Aha, takk for svar. Vet ikke om jeg ble helt klok, for når jeg legger inn inntekten bare som næringsinntekt beregnes trygdeavgiften også, tror jeg. Får se på det igjen. En annen ting jeg synes er rart er at jeg betaler mindre enn 28% skatt (også forskuddsskatt), men det er kanskje fordi jeg har såpass lav inntekt.. Sukk - jeg liker å være selvstendig, men blir helt svimmel av pengene, enda jeg har satt bort regnskapet... Edit: Forresten ble det lagt til nå, da jeg la inn inntekten som nevnt over (både som personinntekt og næringsinntekt). Det som er rart da er at forskuddsskatten for i år er beregnet med lavere prosent enn det jeg fikk oppgitt nå. Og at de "hos futen" sier at trygdeavgiften er regnet inn i forskuddsskattprosenten (som er på 24%). Merkelige greier. Endret 10. april 2007 av dront
Lotten Skrevet 10. april 2007 #4 Skrevet 10. april 2007 Skatt er ikke lett... De som er bosatt i Finnmark og noen kommuner i Troms betaler en lavere skatt 28 %, men det er jo få som kommer inn under den regelen. For å komplisere det hele ytterligere: Det som ovenfor ble kalt næringsinntekt (i motsetning til personinntekt) inngår i det som kalles alminnelig inntekt. Alminnelig inntekt er summen av alle inntekter minus alle fradrag, f.eks renterutgifter. Si at du i tillegg til næringsinntekten på kr 150 000 har fradrag på kr 50 000. Da har du en alminnelig inntekt på kr 100000. I alminnelig inntekt får du også fradrag for "skatteklasse", men skatteklassen vil ikke fremgå av selvangivelsen eller skatteberegningsprogram. For å gjøre det enkelte kan vi si at skatteklasse 1 utgjør 35 000 kr. Da skal det beregnes 28 % skatt av 65 000 (100 000 - 35 000). For ordens skyld bør jeg vel også nevne at personinntekt også er grunnlag for beregning av toppskatt dersom inntekten er høy nok
dront Skrevet 10. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 10. april 2007 Ok - da kan jeg kanskje anta at beløpet jeg betaler i forskuddsskatt er fastsatt av et sånt beløp; 100 000 minus et eller annet fradrag (jeg kvalifiserer såvidt jeg vet ikke for noen spesielle fradrag), og at det er derfor beløpet er mindre enn 28 % (eller 28 pluss trygdeavgift..)? Søren ikke lett å finne ut av det på egenhånd i hvert fall
dront Skrevet 10. april 2007 Forfatter #6 Skrevet 10. april 2007 Hm. Får håpe den beregningskalkulatoren er unøyaktig; når jeg taster inn det som såvidt jeg vet ble lagt til grunn for forskuddsskattberegningen i år får jeg opp et høyere beløp å betale enn det futen har krevd av meg (for samme antatte inntekt). Eller dekker ikke forskuddsskatten alt? (selvsagt blir det ekstra om man har høyere inntekt, annen inntekt osv, men så lenge man ikke har det?) *Noen som har fast jobb til meg - som hva som helst...?*
Lotten Skrevet 10. april 2007 #7 Skrevet 10. april 2007 Er de faktiske inntektene dine i samsvar med det som ble oppført i skattekortet, skal forskuddsskatten være riktig beregnet den. Har du tatt hensyn til skjermingsfradrag ved utbytte? Dersom du har mottatt mye utbytte vil skjermingsfradraget ha stor påvirkning hvor mye skatt du skal betale på utbyttet.
dront Skrevet 10. april 2007 Forfatter #8 Skrevet 10. april 2007 (endret) Jeg har ikke tatt hensyn til skjermingsfradrag, nei, har ikke hatt aksjene så lenge og fikk første utbytte i fjor (ca 10 000), vet ikke hvor mye det blir på i år. Tror ikke det ble tatt med helt i forskuddskatten heller, men det er uansett beløp det er lett å sette av... Formuen min ikludert aksjene overstiger heller ikke grense for formueskatt. Men da kan jeg kanskje regne med at jeg ikke må betale grisemye mer skatt enn jeg tror for i fjor, da... Og igjen tusen takk for hjelpen Endret 10. april 2007 av dront
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå