gizmoo Skrevet 10. april 2007 #1 Skrevet 10. april 2007 Syns disse små tassene er artige og søte... De jeg har erfaring med har vært snille, kosete og lydige... men er jo ikke sikkert alle er sånn. Vurderer nå å skaffe meg en sånn en gang i fremtiden... Men er ikke helt sikker. Noen erfaringer med denne rasen?
Diamond Skrevet 10. april 2007 #2 Skrevet 10. april 2007 Heisann Jeg har god erfaring med rasen, ja.. Hadde en slik i 8 år, og jeg kan absolutt bekrefte at d er en nydelig, snill, tillitsfull og morsom rase! Lydigheten og oppførsel generelt kommer selvsagt mye an på oppdragelsen, som med alle andre raser. Men Pomeranians har vanligvis et flott gemytt og er en veldig glad og takknemlig rase! Fordelen med små hunder er jo også at de gjerne lever lengre enn store hunder, hvis de ellers er friske. Pomeranians kan bli opptil 15 år gamle:) Jeg overtok min da han var to år, så han var 10 år da han døde. Men han ble desverre bitt ihjel av en annen stor hund.. ( Har skrevet om d under "Vi som sørger" - "Min lille elskede hund" ) For litt over 3 mndr siden fikk jeg en ny liten Pomeranian i livet mitt Da var han 8 uker og bare et lite nøste Nå er han 5 mndr, litt større, og en ordentlig sjarmør! D er en liten rase, men d er STORT selskap i dem! De trenger ikke så mye mosjon, men tåler samtidig fint en fjelltur Les litt om rasen på internett o.l. så finner du ut om rasen er passende for din livssituasjon:) Og hvis du er litt "redd" og uerfaren til å begynne med hvis du anskaffer deg en slik, er jo oppdretteren veldig behjelpelig med tips og råd, hvis d ellers er en profesjonell oppdretter - noe du absolutt bør legge vekt på ved evt anskaffelse! I tillegg finnes d Pomeranianforumer og div hjemmesider laget av Pomeranianeiere, så du kommer fort inn i "miljøet" hvis du selv ønsker d:) Ulempen er jo da at rasen bare har blitt dyrere og dyrere her i Norge.. Hvis du skal ha en som er kvalifisert til å brukes på utstilling er prisen mellom 18000,- og 25000,- !! Helt vilt!! Hvis du derimot ikke vil ha den på utstilling, men bare for kos og selskap, kan du jo se etter en som har en ubetydelig feil/mangel. Men selvsagt en mangel som ikke går utover livskvaliteten til hunden. Min forrige f.eks. manglet en testikkel og kunne derfor ikke brukes til utstilling, men var helt frisk ellers og ble også pappa for to valper. Men jeg tror d er slik at hvis en av foreldrene har en mangel/feil, synker også verdien på valpen, pga stamtavlen o.l. Et annet godt tips er å anskaffe en Pomeranian fra Sverige! Der er prisene adskillig lavere enn her i Norge! Jeg kjøpte min nye valp fra Piteå, og betalte 12000,- svenske kr. Altså ca 11600,- nkr. En valp uten noen som helst feil/mangel, som fint kan brukes til utstilling hvis jeg skulle ønske d. Håper du fikk litt mer informasjon nå iallefall, og hadde vært morsomt å få høre hva du finner ut Lykke til Klem
gizmoo Skrevet 10. april 2007 Forfatter #3 Skrevet 10. april 2007 Heisann Jeg har god erfaring med rasen, ja.. Hadde en slik i 8 år, og jeg kan absolutt bekrefte at d er en nydelig, snill, tillitsfull og morsom rase! Lydigheten og oppførsel generelt kommer selvsagt mye an på oppdragelsen, som med alle andre raser. Men Pomeranians har vanligvis et flott gemytt og er en veldig glad og takknemlig rase! Fordelen med små hunder er jo også at de gjerne lever lengre enn store hunder, hvis de ellers er friske. Pomeranians kan bli opptil 15 år gamle:) Jeg overtok min da han var to år, så han var 10 år da han døde. Men han ble desverre bitt ihjel av en annen stor hund.. ( Har skrevet om d under "Vi som sørger" - "Min lille elskede hund" ) For litt over 3 mndr siden fikk jeg en ny liten Pomeranian i livet mitt Da var han 8 uker og bare et lite nøste Nå er han 5 mndr, litt større, og en ordentlig sjarmør! D er en liten rase, men d er STORT selskap i dem! De trenger ikke så mye mosjon, men tåler samtidig fint en fjelltur Les litt om rasen på internett o.l. så finner du ut om rasen er passende for din livssituasjon:) Og hvis du er litt "redd" og uerfaren til å begynne med hvis du anskaffer deg en slik, er jo oppdretteren veldig behjelpelig med tips og råd, hvis d ellers er en profesjonell oppdretter - noe du absolutt bør legge vekt på ved evt anskaffelse! I tillegg finnes d Pomeranianforumer og div hjemmesider laget av Pomeranianeiere, så du kommer fort inn i "miljøet" hvis du selv ønsker d:) Ulempen er jo da at rasen bare har blitt dyrere og dyrere her i Norge.. Hvis du skal ha en som er kvalifisert til å brukes på utstilling er prisen mellom 18000,- og 25000,- !! Helt vilt!! Hvis du derimot ikke vil ha den på utstilling, men bare for kos og selskap, kan du jo se etter en som har en ubetydelig feil/mangel. Men selvsagt en mangel som ikke går utover livskvaliteten til hunden. Min forrige f.eks. manglet en testikkel og kunne derfor ikke brukes til utstilling, men var helt frisk ellers og ble også pappa for to valper. Men jeg tror d er slik at hvis en av foreldrene har en mangel/feil, synker også verdien på valpen, pga stamtavlen o.l. Et annet godt tips er å anskaffe en Pomeranian fra Sverige! Der er prisene adskillig lavere enn her i Norge! Jeg kjøpte min nye valp fra Piteå, og betalte 12000,- svenske kr. Altså ca 11600,- nkr. En valp uten noen som helst feil/mangel, som fint kan brukes til utstilling hvis jeg skulle ønske d. Håper du fikk litt mer informasjon nå iallefall, og hadde vært morsomt å få høre hva du finner ut Lykke til Klem ← Tusen takk for all info! Det var kjempetrist og grusomt det som skjedde med hunden din Stakkars liten Skal se videre hva jeg finner ut. Samboeren min har jo en beagle på 8 år... Vet ikke om de hadde gått sammen heller. Hun er jo veldig snill da. Har tatt seg av kattunger og det som er. Men spørs vel hvis hun blir litt sjalu. Må vel bare passe på at hun får like mye oppmerksomhet som den lille tassen da. Men dette blir nok ikke før om en liten stund uansett så jeg får bare undersøke litt videre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå