Eliza Skrevet 10. april 2007 #1 Skrevet 10. april 2007 Har en vindusrekke med 4 store vinduer på stua, hvor sola steiker rimelig bra nå om våren og sommeren. Det passer utrolig godt å ha en stor grønnplante foran disse vinduene, og jeg har veldig lyst på en elefantfot (eller hva det nå heter) i en stor potte på gulvet. Vil den tåle å stå der og bli utsatt for sollys? Har ikke gardiner i disse vinduene enda, men skal anskaffe det ganske snart. Regner med at jeg får tatt de sterkeste solstrålene da. Er det evt. noen andre "tøffe" planter som tåler mye lys?
Arkana Skrevet 10. april 2007 #2 Skrevet 10. april 2007 Jeg har en elefantfot som får mye sollys, og den har det helt fint. Anbefaler også indisk dvergfiken og Schefflera arboricola, særlig den siste er veldig frodig og dekorativ.
Gjest Reven Skrevet 10. april 2007 #3 Skrevet 10. april 2007 Elefantfot tåler nesten alt, også steikende sol. Hvis du tror det kan bli for varmt kan du trekke den litt lenger inn i rommet, evt skjerme med ei tynn gardin. Yucca og Svigermors tunge tåler også det utroligste, mens Dracaenaer er litt mer ømfintlige. De kan imidlertid også vennes til mye lys og varme. Vil du ha ei mindre plante kan hjerteranke anbefales.
Gjest Reven Skrevet 10. april 2007 #4 Skrevet 10. april 2007 Liten og liten, forresten... Hjerteranken min har blitt diiger. Her er den forresten: http://www.ask-alex.dk/gfx/images/37555-full.jpg
Eliza Skrevet 10. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 10. april 2007 Elefantfot tåler nesten alt, også steikende sol. Hvis du tror det kan bli for varmt kan du trekke den litt lenger inn i rommet, evt skjerme med ei tynn gardin. Yucca og Svigermors tunge tåler også det utroligste, mens Dracaenaer er litt mer ømfintlige. De kan imidlertid også vennes til mye lys og varme. Vil du ha ei mindre plante kan hjerteranke anbefales. ← Jepp, har en dracaena stående der nå, og den ser ut til å klare seg ganske godt. Men den drikker uhorvelige mengder vann der den står da. Det er vel også fordelen med elefantfot, at den ikke trenger så veldig mye vann.
Gjest Reven Skrevet 10. april 2007 #6 Skrevet 10. april 2007 Sant nok, men også den drikker mer når den står lyst og varmt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå