Gå til innhold

Psykoterapi

Fremhevede innlegg

Gjest Mzfire
Skrevet

Er det her inne dette innlegget passer under? Jeg hopper ut idet jeg.

Jeg vet jeg har behov for psykoterapi. Jeg sliter fortsatt med sorgen etter pappan min og andre ting som jeg ikke vil gå inn på her.

Hvor kan jeg få det og kan alle få det? Selv om det sikkert er dyrt velger jeg å satse på det. Har prøvd å gå til psykolog og fikk 2 timer, men det var ikke noe, ga meg ikke noe, hjalp ikke.

En i familien min går da til psykoterapi og det er godt å se at det fungerer for henne og at vi ser fremgang.

Må jeg snakke med legen min da og så bli henvist? Må forresten få meg ny fastlege jeg, siden jeg har flyttet til en kommune langt unna.

Andre som har gått til psykoterapi som kan fortelle noe om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke gått i psykoterapi, men jeg regner med at legen din må henvise deg til psykolog. Det er sikkert veldig dyrt å gå til privat psykolog. Dersom legen din henviser deg til en poliklinikk, så betaler du kun egen andel, og når du overskrider den er behandlingen gratis ut året.

Gjest Mzfire
Skrevet

Var det jeg tenkte meg. Takk for svaret ditt. Hva er poliklinikk da?

Har ikke lyst til å gå til vanlig psykolog, men terapi.

Får se hva jeg får til.

Skrevet

På en psykiatrisk poliklinikk jobber vanligvis psykiatriske sykepleiere, psykologer og psykiatrikere. Poliklinikken har oppe på dagtid. Du sier at du ikke vil gå til vanlig psykolog, men det er jo hos psykologer en får psykoterapi. Forveksler du noen begreper kanskje?

Jeg fant en side du kanskje kan titte litt på? Jeg har ikke lest noe særlig på den selv, så jeg vet ikke om det er noe som kan passe for deg, men det er kanskje en begynnelse?

http://home.tiscali.no/leiv.henriksboe/

Skrevet

psykiatere driver også med psykoterapi (og de kan man gå til på poliklinikk). Poliklinikk er et tilbud til de som trenger å gå i samtaleterapi men som ikke er så syke at de trenger å være innlagt - de fleste poliklinikker er nå DPS (distrikt psykiatrisk senter).

Det er derimot ikke alle psykiatere som har så stor tro på psykoterapi (det går litt i svingninger der også), så du bör nok be om å bli henvist til en psykiater som driver på med psykoterapi.

Gjest Duchess
Skrevet

enten går du gjennom fastlegen din, eller så kan du sende brev til terapeutene selv.

private er dyre, så finn deg en med kommunal avtale.

Gjest Mzfire
Skrevet

Cassandra: Tusen takk for linken. Ja jeg har nok forvekslet begreper ja.

Har ikke så mye peil på detta. Takker for alle svar jeg har fått :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...