Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

eg e ganske fersk i hagefaget og har i år våget meg på å plante liljer og dahlia i hagen, eg har frå i fjor noen tulipaner og "perleblomster".

Så skal eg ha jordbær, rosemarin, tomat og sukkererter i hagen i løpet av sommaren.

kva har du i hagen og har du nyttige hagetips for ein nyfrelst hagefantom som meg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fra i fjor krokuser, tulipaner og påskeliljer. Det er jo ikke så mye som kan plantes ut enda, men stemor og tusenfryd har jeg fått plantet ut.

Jeg har veldig mange stauder og busker i hagen, så det er ikke så veldig mye nytt jeg skal plante. En del roser skal jeg kjøpe inn og plante når den tid kommer.

Skrevet

Jeg har ingen hage i år. :grine:

Men det du bør tenke på er hva som blomstrer når, siden du sikkert vil ha blomstring mesteparten av sommeren. Perleblomster og tulipaner er jo relativt tidlige, ca mai-juni og liljene blomstrer oftest fra juli og utover (pass på å kverke eventuelle røde liljebiller med en gang du finner noen).

Jeg er glad i bladplanter jeg da, spesielt hosta og rødbladete planter. Veldig fint enten alene eller som fyll mellom blomsterplanter.

Anbefaler deg å registrere deg på www.hagegal.info - veldig mange flinke hagefolk der. :)

Skrevet

Tusen takk for tips bege to, når eg tenke meg om sku eg hatt noen krokuser og, men eg har ikkje sett noe til dei enno, kan dei ha dødd i vinter eller er dei avblomstra alt?

og røde liljebiller...? aldri hørt om dei...får google litt... :)

Skrevet

sorry å blande meg, men jeg er helt fersk med hage og har inmari lyst på tomater, sukkererter, rosmarin og jordbær i hagen...når og hvordan planter du det?

Og liljer...når skal de plantes?

Skrevet

Her har vi jordbær som ble planta i fjor. Tenkte og plante flere av de. Også vil jeg ha en ripsbusk. Bør vel plante dette ganske snart.

Skrevet

Jordbær kan du funt plante ut nå. de andre burde du vente litt med. men du kan jo f.eks så tomat ikke foreløpig og sette den ut etterhvert.

Skrevet
sorry å blande meg, men jeg er helt fersk med hage og har inmari lyst på tomater, sukkererter, rosmarin og jordbær i hagen...når og hvordan planter du det?

Og liljer...når skal de plantes?

Eg har sådd rosemarin inne i små potter i vinduskarmen , tenker på å plante dei ut i mai/juni, tomater kan du gjere da samme med.

Sukkererte blir sådd fra april til juli står da på pakken her, og skal spire i løpet av 10-14 dager, men eg ser for meg da e litt for kalt endo, så eg ska ikkje plante dei før om en 3 ukers tid :)

Liljene plantes no på denna tio, april og mai om eg ikkje husker feil og blomstrer i Juli... :)

Skrevet

Iår er følgende planter på planen:

Jordbær

Urter (har endel fra før - men vil ha mer)

Hosta (har masse Hosta - men vil ha mer)

Prydgress (har prydgress også - men vil ha mye mer)

Så har jeg bestemt meg for å plante endel store grønne planter i digre potter. Disse skal jeg har på terrassen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...