Gå til innhold

husleie fra samboer, hva er deres erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For dere som bor med samboer, og hvor den ene eier leiligheten:

Hvor mye betaler den som ikke eier i husleie? Hvordan få det til å bli rettferdig?

:)

Trenger noen innspill og tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

synes 50-50 deling er greit jeg, her er det jeg som er den som ikke eier...

Skrevet (endret)

Vi har ordnet det slik at alt som ikke er avdrag på lånet deles 50-50. Rett og slett fordi det blir så mye styr med eierandeler og slikt dersom jeg skulle betalt på hans lån. Da blir det mindre å betale for meg, noe som egentlig ikke gjør noe for noen av oss, i og med at han tjener mer enn meg.

Endret av Druscilla
Gjest Persille
Skrevet (endret)

slettet

Endret av Persille
Skrevet

Dette blir teoretisk siden jeg ikke har noen samboer, men: Om han tjente mindre enn meg, ville jeg foreslått halvparten av selve huselia, som er på ca 3000 kr. Jeg betaler lån/renter selv. Da betaler han 1500 kr i måneden + halvparten av strøm, osv. Det er en svært god deal, synes jeg. Dersom han tjente mer enn meg, ville jeg også tatt mer i "husleie", kanskje en tusenlapp mer. Selv 2500 er en billig husleie i Oslo.

Skrevet

Jeg synes ikke det blir helt riktig å dele det 50-50 med tanke på at den personen som eier leiligheten faktisk får fordelene med prisstigninger på leiligheten, og sitter igjen med en leilighet mens den andre ingenting dersom man skiller lag.

Skrevet

Nå er vi gift, men som samboere bodde vi i hans leilighet. Han kjøpte den kort tid etter vi startet forholdet, så vi mente det var litt overilt at vi skulle kjøpe sammen. Han har hatt full jobb, jeg var student med deltidsjobb. Jeg betalte ingen husleie, lånene og alt ble trukket fra hans konto. Jeg betalte heller strømregning, telefonregninger, mat og slike ting alt ettersom hva jeg hadde råd til, og så sparte vi det som ble til overs til reiser og bryllupssparingen vår.

Etter vi giftet oss har vi fortsatt på samme måten, men jeg har nå begynt å jobbe og tjener like mye som ham, så når vi flytter i nytt hus tror jeg vi vil opprette en regningskonto og sette 10 000 hver inn der hver måned. Det kan man fint gjøre som samboere i den enes leilighet også, at eieren betaler 8000 og "leieren" 5000 f. eks.

Jeg synes at den som tjener mest skal betale mest om man bor i leid leilighet. Om man bor i en leilighet som den ene eier, og føler at man begge må betale på lånet, skal eieren betale mest. Om det skulle gå skeis er det eieren som sitter igjen med all fortjenesten.

Skrevet
Jeg synes ikke det blir helt riktig å dele det 50-50 med tanke på at den personen som eier leiligheten faktisk får fordelene med prisstigninger på leiligheten, og sitter igjen med en leilighet mens den andre ingenting dersom man skiller lag.

Det kommer da an på hvor høy husleia er. som oftest kommer man langt billigere fra det enn om man leide til markedspris. Og da får jo den andre noe ut av det: H*n sparer penger.

Skrevet

Jeg ville tatt utgangspunkt i at vi deler det vi tjener på å flytte sammen 50/50. Dvs at feks hvis jeg eide, og han betalte 4000 i mnd før han flyttet inn hos meg, så skal han betale meg 2000 i mnd. Da får vi begge 2000 mere i mnd, enn før vi flyttet sammen. Har vi veldig ulik inntekt ville jeg foreslått å justere det litt etter denne.

Skrevet

Er kun min samboer som betaler husleie her. Jeg har heller valgt og betale internetten og mat.

Skrevet
Det kommer da an på hvor høy husleia er. som oftest kommer man langt billigere fra det enn om man leide til markedspris. Og da får jo den andre noe ut av det: H*n sparer penger.

Det blir jo ikke helt relevant for saken.. Da kan man jo si at den som eier bør betale mer enn den som leier, siden eieren likevel får det "billigere" enn om han/hun bodde alene.

Skrevet (endret)
Det blir jo ikke helt relevant for saken.. Da kan man jo si at den som eier bør betale mer enn den som leier, siden eieren likevel får det "billigere" enn om han/hun bodde alene.

Nei, det blir ikke "billigere". Dersom jeg tar inn en helt vanlig leieboer, vil jeg selvfølgelig leie ut til markedspris. Jeg ville derimot ikke leie ut til markespris til en kjæreste/samboer. Derfor ville jeg tape på å ha en samboer/kjæreste boende sammelignet med en ordinær leieboer.

Tenker på det slik: a) Jeg eier leilighet. Kjæreste som tjener mer enn meg flytter inn, betaler 2500 i måneden.

Eller:

b) Vi leier en leilighet sammen. Tilsvarende leilighet i størrelse og beliggenhet. Leiepris på 10 000 i måneden. Den som tjener mest betaler fremdeles litt mer i husleie: Han betaler da f.eks 6000 i måneden.

Synes du det siste eksempelet er mer rettferdig, da?

Han vil komme best ut av det i alt. a), han kan f.eks investere pengene han sparer til å kjøpe en utleieleilighet.

(Dette er altså forutsatt at han tjente mer enn meg. Noe som slett ikke trenger å være tillfelle. Jeg synes at den som tjener mest kan hoste opp litt ekstra til husholdet. Hadde jeg tjent mest, ville det selvfølgelig vært meg som gjorde det.)

Endret av Succubus
Skrevet

Det var jo ikke det trådstarter spurte om. For det første så er det slettes ikke sikkert at det er mulig å leie ut til noen andre, og for det andre så har ikke trådstarter nevnt noe om en av partene tjener mer enn det andre. For det tredje så er det som er nevnt i punkt to, en helt annen diskusjon.

Skrevet

Jeg eier leiligheten og samboeren min betaler 1500,- i husleie til meg. Mitt lån er på ca 5500,- i mnd. Vi deler på strøm,mat,nrk, adsl osv. Siden det er borettslag så har vi en fellesutgift på ca 1800,- i mnd, vi deler den i 2 også.

Vi syns begge det er greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...