Gjest Marillia Skrevet 10. april 2007 #1 Skrevet 10. april 2007 Jeg har et lite digitalkamera, Olympus Mju Mini, og er ikke fornøyd med dette. Det gir ikke særlig skarpe bilder, og å ta bilder i skumring eller på kveldstid kan jeg bare glemme. Eneste fordelen er at det er lite og greit å ha med på tur. Sist ferie hadde jeg i tillegg med mitt 15 år gamle Canonkamera, og bildene fra dette kameraet var mye, mye skarpere enn bildene tatt med mitt nye digitalkamera. Jeg har kikket litt på digitale speilreflekskamera, men har funnet ut at disse blir for tungvindt til mitt bruk. En mellomting mellom et digitalt speilreflekskamera og et digitalkamera hadde vært ypperlig. Det jeg ønsker meg, er et digitalkamera som gir skarpe bilder, har stor blitz og som har vanlig "kikkelinse" i tillegg til skjerm. Kameraet trenger ikke å være i lommeformat, og pris er egentlig litt uvesentlig.
Bhrsrk Skrevet 10. april 2007 #2 Skrevet 10. april 2007 Fuji F30 er antageligvis det beste kompakte digitalkameraet for tiden, men det mangler målsøker. For å få god blitz må du stort sett satse på ekstern blitz. For den avanserte amatør som vil ha målsøker og mulighet for god blitz er noen av de mest populære kandidatene Nikon Coolpix P5000 og Canon G7. Det finnes litt større kamera der du typisk får mer zoom, som f.eks Panasonic FZ50. Av kameraer som kommer i butikken omtrent nå er de mest interessante Ricoh GX100, og den jeg har desidert størst forventninger til; Sigma DP1. Om pris ikke har noe som helst å si kan du naturligvis gå for Leica M8 eller Epson R-D1s.
Smigul Skrevet 10. april 2007 #3 Skrevet 10. april 2007 Har du vurdert digitalt videokamera. De er blitt kompakte og gir større bruksområde enn vanlige digitale kamera. Med minnekort fåt du mye moro for pengene. Har selv dette: Sanyo HD1
Gjest Marillia Skrevet 10. april 2007 #4 Skrevet 10. april 2007 Jeg tror jeg vil kikke litt nærmere på Canon PowerShot G7, dette ser ut som et kamera for meg! Kameraet har også en del ekstrautstyr som kan være aktuelt, særlig vannsikkert undervannshus. [Om pris ikke har noe som helst å si kan du naturligvis gå for Leica M8 eller Epson R-D1s. ← Tenkte at kr 10 000,- var litt mye, men greit nok om man finner noe man liker, men kr 35 000,- var litt stivt.
Gjest Marillia Skrevet 10. april 2007 #5 Skrevet 10. april 2007 Har du vurdert digitalt videokamera. De er blitt kompakte og gir større bruksområde enn vanlige digitale kamera. Med minnekort fåt du mye moro for pengene. Har selv dette: Sanyo HD1 ← Det står også på ønskelisten
Gjest Marillia Skrevet 10. april 2007 #6 Skrevet 10. april 2007 Er det noen som har erfaring med Olympus SP-550 UZ?
Gjest Tyr Skrevet 10. april 2007 #7 Skrevet 10. april 2007 Jeg har vært i samme situasjon som deg. Men jeg gikk fra Olympus til et Sony DSC-P200. Og da fikk jeg den skarpheten jeg ønsket. Det er mange gode å velge i mellom Marillia, anbefaler deg å titte litt her. Om du går for et kamera som er så stort som Olympus SP-550 UZ så ville jeg heller valgt Panasonic Lumix DMC-FZ50.
Gjest Marillia Skrevet 10. april 2007 #8 Skrevet 10. april 2007 Jeg tror jeg må nok ut for å se hvor store de forskjellige kameraene er, men hvorfor velge Panasonic sitt kamera fremfor Olympus; Tyr?
Gjest Tyr Skrevet 10. april 2007 #9 Skrevet 10. april 2007 De er nesten å betrakte som speilreflekskameraer, størrelsesmessig sett. Av det to valgte kamera, så scorer Panasonic`en høyest på skarphet. Og det er jo det du søker. Her er også en verdig representant i den klassen. Scorer faktisk høyere på skarphet i bildene enn Panasonic`en.
Gjest Marillia Skrevet 11. april 2007 #10 Skrevet 11. april 2007 De er nesten å betrakte som speilreflekskameraer, størrelsesmessig sett. ← Fant mål på det ene kameraet, og det er ikke så stort som en speilreflekskamera (jeg har et i dag, og vet hvor stort og tuuungt det er) - det er selvsagt mye større enn de små digitalkameraene i lommestørrelse, men ikke så særlig mye større enn mitt gamle Canonkamera. Skulle ønske gemalen interesserte seg for slikt, men den gang ei
Dru Skrevet 11. april 2007 #11 Skrevet 11. april 2007 Hvis du skal ha et ultrazoom-kamera, så bør du vurdere et med bildestabilisator. Ett av de Tyr linket til har det. Bruker du zoomen fullt ut, så er det faktisk ganske vanskelig å få et klart bilde uten stabilisator. Hvis du ikke trenger så mye zoom, så er det i min mening ikke noe poeng i å kjøpe et slikt kamera. Det finnes mange semi-profesjonelle kompaktkameraer som er mindre i størrelse, og som har helt topp bildekvalitet. G7 er nevnt allerede.
Gjest Tyr Skrevet 11. april 2007 #12 Skrevet 11. april 2007 (endret) De som tester G7 vet ikke helt hva de skal mene om kameraet. Endret 11. april 2007 av Tyr
Gjest Marillia Skrevet 11. april 2007 #13 Skrevet 11. april 2007 De er nesten å betrakte som speilreflekskameraer, størrelsesmessig sett. Av det to valgte kamera, så scorer Panasonic`en høyest på skarphet. Og det er jo det du søker. Her er også en verdig representant i den klassen. Scorer faktisk høyere på skarphet i bildene enn Panasonic`en. ← Fujifilm 6500 fd kikket jeg på nå, og det var like stort og tungt som et digitalt speilreflekskamera - det var på tilbud til kr 2990,- og hadde 10,7 x optisk zoom - De hadde også det digitale speilreflekskameraet jeg har kikket på Canon E400, og dette kameraet er mer enn dobbelt så dyrt - og da må man i tillegg kjøpe ekstra linse for å få like god zoom som Fujifilm. Dette fra Olympus har 18 x zoom, og dette kameraet er også mye mindre enn Fujifilm sitt.
Gjest Marillia Skrevet 11. april 2007 #14 Skrevet 11. april 2007 Hvis du skal ha et ultrazoom-kamera, så bør du vurdere et med bildestabilisator. Ett av de Tyr linket til har det. Bruker du zoomen fullt ut, så er det faktisk ganske vanskelig å få et klart bilde uten stabilisator. Hvis du ikke trenger så mye zoom, så er det i min mening ikke noe poeng i å kjøpe et slikt kamera. Det finnes mange semi-profesjonelle kompaktkameraer som er mindre i størrelse, og som har helt topp bildekvalitet. G7 er nevnt allerede. ← Mente du dette fra Olympus?
Dru Skrevet 11. april 2007 #15 Skrevet 11. april 2007 (endret) De som tester G7 vet ikke helt hva de skal mene om kameraet. ← Nei, det faller mellom to stoler. For en vanlig kompaktkamerabruker er det for stort, og funksjonene er for mange/for avanserte. Og det falt visst litt gjennom for avanserte brukere også. Mente du dette fra Olympus? ← Jepp. Jeg tror du vil tjene på bildestabilisator hvis du skal ha et kamera av den typen. Kun min mening, men jeg sliter med å få klare bilder på 200mm tele (uten bildestabilisator), og dette går helt til 500mm. Endret 11. april 2007 av Druscilla
Gjest Marillia Skrevet 11. april 2007 #16 Skrevet 11. april 2007 Jeg vet målene på dette Olympuskameraet, og det er ikke for stort for meg. Jeg har ikke sett det annet enn på nett, og vil kikke på dette og på G7.
Gjest Tyr Skrevet 11. april 2007 #17 Skrevet 11. april 2007 Jeg finner ingen, av de superzoomkameraene, som ikke har bildestabilisator.
Dru Skrevet 11. april 2007 #18 Skrevet 11. april 2007 Jeg har ikke sett så nøye på det, men det høres jo ikke så merkelig ut at det er stabilisator på alle.
Gjest Marillia Skrevet 11. april 2007 #19 Skrevet 11. april 2007 Olympus Sp-550 UZ 18 x zoom 7 MP Pris ca kr 4800,- Mål: 116x78x78 Canon Powershot G7 6 x zoom 10 MP Pris ca kr 5200,- Mål: 106 x72x42 Ganske like kamera med andre ord, det som skiller mest er vel at Olympus har 18 x zoom...
Dru Skrevet 11. april 2007 #20 Skrevet 11. april 2007 (endret) Det var da en voldsom pris på G7 du hadde funnet. Du får det til under 4000: http://www.prisguide.no/product.php?productId=52236 Ja, på Olympusen også, for den saks skyld: http://www.prisguide.no/product.php?productId=62249 Endret 11. april 2007 av Druscilla
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå