Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når blir egget befruktet? Er det etter at eggløsningen har skjedd? I egglederen? Eller skjer det før egget løsner? Og hvis det skjer etter at egget er løsnet hvorfor kan ikke befruktningen skje i hele 14 dager før neste mens? Jeg leste at egget lever bare i ett døgn, hvorfor har vi ikke da mens allerede noen dager etter eggløsning, hvis egget er død?

Og hvor langt tid tar det for sæden å komme frem til egget? Jeg tror jeg leste et sted at det er 20 min, stemmer det?

Skrevet

Min oppfattning er at befruktingen skjer etter eggløsning i eggledene. Det er helt riktig at eggcellen dør ganske fort, hvis denn ikke blir befruktet. Hvis befruktningen har skjed begynner celledelingen mens cellene reiser gjennom eggledene til livmor for å feste seg til slimmhinnen der. Mensen begynner hvis det ikke kommer noen celler som skal feste seg i livmoren.

Skrevet

Er det bare i eggledere at egget blir befruktet eller kan den bli befruktet i livmoren?

Selv om jeg vet hvordan babyer blir til plutselig så fant jeg ut at jeg kan egentlig veldig lite om selve prosessen.

Skrevet

Trur ikkje egget rekk å komme ned i livmora på eitt døgn, altså skjer befruktninga i eggledaren. (Enkelte blir jo gravide utanfor livmora, dvs at befruktninga har skjedd så nær eggstokken at egget ikkje rakk å komme inn i eggledaren ein gong, og "bomma" på åpninga til eggledaren.) Etter befruktning brukar egget litt tid på å komme seg ned i livmora og finne ein eigna plass å feste seg. Dersom det ikkje kjem noko befrukta egg og festar seg i livmora, støter livmora ut den blodputa som har blitt klargjort til eit evt befrukta egg. Livmora ventar altså i 14 dagar etter eggløsning i "håp" om at eit befrukta egg skal feste seg. (No er det ikkje alle som har mensen 14 dagar etter eggløsning, da, det varierer vel ein del)

Skrevet
1. Når blir egget befruktet? Er det etter at eggløsningen har skjedd? I egglederen? Eller skjer det før egget løsner?

2. Og hvis det skjer etter at egget er løsnet hvorfor kan ikke befruktningen skje i hele 14 dager før neste mens?

3. Jeg leste at egget lever bare i ett døgn, hvorfor har vi ikke da mens allerede noen dager etter eggløsning, hvis egget er død?

4. Og hvor langt tid tar det for sæden å komme frem til egget? Jeg tror jeg leste et sted at det er 20 min, stemmer det?

1. Etter eggløsning, et modent egg slippes ut fra den ene eggstokken og befruktes i egglederen. Egget rekker ikke å komme fram til livmoren på et døgn, og vil altså dø hvis det ikke befruktes i egglederen. Et befruktet egg bruker omtrent en uke å nå livmoren og å feste seg i livmorveggen.

2. Fordi egget dør etter ca et døgn.

3. Fordi det ikke er egget som forårsaker blødningen (egget er tross alt mikroskopisk lite), men den slimhinnen som bygges opp i livmorveggen. Dersom et egg ikke fester seg til denne, støtes den ut og forårsaker blødning. Dette skjer da etter ca 14 dager.

4. Vet ikke. ;)

Skrevet

Gynekologen min fortalte at befruktninga skjer før egget vandrer inn i eggleder. Altså, mellom eggstokken og egglederen.

(Enkelte blir jo gravide utanfor livmora, dvs at befruktninga har skjedd så nær eggstokken at egget ikkje rakk å komme inn i eggledaren ein gong, og "bomma" på åpninga til eggledaren.)

:klø:

Kanskje du mener de som blir gravide i buken? Dette forekommer jo, men er veldig sjelden.

Når man er gravid utenfor livmor, så fester egget seg som oftest i egglederen. Det du skriver er jo egentlig at man ikke bør ha sex før eggløsning siden det befruktede egget kan "bomme" på egglederen og forårsake exu.. dette synes jeg høres noe rart ut.

Skrevet (endret)
Gynekologen min fortalte  at befruktninga skjer før egget vandrer inn i eggleder. Altså, mellom eggstokken og egglederen.

:klø:

Kanskje du mener de som blir gravide i buken? Dette forekommer jo, men er veldig sjelden.

Når man er gravid utenfor livmor, så fester egget seg som oftest i egglederen. Det du skriver er jo egentlig at man ikke bør ha sex før eggløsning siden det befruktede egget kan "bomme" på egglederen og forårsake exu.. dette synes jeg høres noe rart ut.

Trodde det var slik at det ikke var noe mellom eggstokken og egglederen. :klø: Jeg har forstått det slik at det modne egget slippes ut i egglederen der denne møter eggstokken (er ikke direkte festet), altså helt i ytterkant ved fimbriae (som i følge boken min delvis hjelper det modne egget ut fra eggstokken inn i egglederen). Egget rekker derimot ikke forflytte seg så mye i egglederen i løpet av det første døgnet, når befruktning finner sted (i hvertfall ikke i følge de illustrasjonene som er i boken min), så befruktningen skjer nok nærmere eggstokken enn selve livmoren.

Men jeg er enig med deg, svangerskap utenfor livmoren skyldes stort sett at egget har festet seg i veggen på egglederen, og dette er relativt vanlig sammenlignet med at egget begynner å vandre utenfor disse strukturene. Det hender jo en sjelden gang, og jeg vet ikke hva det skyldes, men siden egglederen ikke er helt festet til eggstokken, vil jeg anta at det er her egget noen ganger klarer å "tulle seg vekk". Men som sagt, dette er jo sjelden.

Endret av Lillemor Gull
Skrevet
Og hvor langt tid tar det for sæden å komme frem til egget? Jeg tror jeg leste et sted at det er 20 min, stemmer det?

Fant et slags svar på dette når jeg letet litt i boken min. 1 % av sædcellene i vagina når cervix (livmorhalsen), fra cervix til egglederen bruker spermiene minimum 2-7 timer. Når de når den delen av egglederen som ligger nærmest livmoren (kalles isthmus) blir de mer inaktive. Når eggløsning finner sted svømmer de videre, muligens drevet at kjemostoffer produsert av celler rundt egget, til ampulla, hvor befruktning oftest finner sted (ampulla er merket som 13 på denne illustrasjonen, isthmus, som jeg nevnte, er merket som 14). Det står ikke noe om hvor lang tid denne reisen tar.

Men 20 minutter blir nok litt i korteste laget. :)

Skrevet

Takk for oppklarende svar, Lillemor Gull!

Skrevet

Huff, det høres vanskelig ut å bli gravid. Jeg foretrekker barnehageversjonen "gutt stikker tissen inn i jentas tiss og så kommer det ut en baby etter 9 mnd" ;) Høres mye mer overkommelig ut da.

Skrevet
Huff, det høres vanskelig ut å bli gravid. Jeg foretrekker barnehageversjonen "gutt stikker tissen inn i jentas tiss og så kommer det ut en baby etter 9 mnd"  ;) Høres mye mer overkommelig ut da.

Og heldigvis trenger man stort sett ikke vite så mye mer enn det for å bli gravid. Eller, kan jo være en fordel å vite sånn ca når man har eggløsning, men barnehageversjonen er nok tilstrekkelig for mange. :lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...