83` Skrevet 9. april 2007 #1 Skrevet 9. april 2007 Får lærere utbetalt full lønn i juli (den måneden de avvlikler ferie), i tillegg til feriepengene de får i juni? For i juni får man vel både vanlig lønn OG feriepenger?? Skjønner ikke helt dette, selv om jeg begynte som lærer i år.. driver og skal søke om fødselspermisjon/penger, og lurer på om jeg ikke kommer til å motta penger fra NAV viss jeg avvikler ferie i juli. Lønner det seg bedre å ta permisjonen i ett, og få feriegodtgjørsle fordi jeg ikke har avviklet ferie i permisjonstiden??
Gjest Hilde K S Skrevet 9. april 2007 #2 Skrevet 9. april 2007 Lærere får vel både lønn og eriepenger i juni og så er neste lønn i august, tror jeg. Man må vel føre på ferie på søknaden til NAV? Skriv på den at du tar ferie i juni, så får du penger fra NAV i juli. Du får uansett ikke mer penger.
Gjest Gjesten Skrevet 9. april 2007 #3 Skrevet 9. april 2007 Lærarar får både feriepengar og lønn i juni ja, og inga utbetaling i juli. Resten veit eg ikkje.
shatika Skrevet 10. april 2007 #4 Skrevet 10. april 2007 Herover så får lærere feriepenger utbetalt i juni og full lønn i juli... men dette varierer tydeligvis fra kommune til kommune... 1
Gjest Fruktfat Skrevet 10. april 2007 #5 Skrevet 10. april 2007 søskenbarnet mitt er lærer, og får vanlig lønn i juli/de avspaserer i juli. første året da han ikke hadde noe å avspasere fikk han en månedlønn, noe som er forgandlet frem gjennom fagforeningen.
Pauline Skrevet 10. april 2007 #6 Skrevet 10. april 2007 Her var det mye forvirring: Første året du er i jobb, får du full lønn i juni og juli. Dette er fordi du ikke har tjent opp feriepenger ennå. Neste år og alle senere år får du skattefri junilønn + feriepenger (Som du har tjent opp gjennom arbeidsåret.) Du trekkes for den tida du skal ha ferie (juli) Kan jo ikke få lønn når du ikke jobber! Dette er likt for lærere og andre yrker. Noen kommuner betaler ut alt på en lønn i juni, noen betaler to beløp (junilønna og feriepengene) i juni, mens atter andre betaler ut junilønna i juni og feriepengene i juli. Summen av det du fr ut er selvsagt lik uansett om du jobber i kommune A eller B. For lenge siden var det egne regler for lærerene. Da regnet man arbeidsåret deres fra august og ikke fra januar som man gjør i dag.
Cappuccino Skrevet 11. april 2007 #7 Skrevet 11. april 2007 Neste år og alle senere år får du skattefri junilønn + feriepenger (Som du har tjent opp gjennom arbeidsåret.) Du trekkes for den tida du skal ha ferie (juli) Dette stemmer ikke, lærere får som andre kommunalt ansatte lønn i juni, men de blir trukket for ferie også, altså er det i realiteten ingen lønnsutbetaling denne måneden. I tillegg får de feriepengene utbetalt trekkfritt. De får lønn som vanlig i juli med vanlig forskuddstrekk, men har en egen avtale som sier at julilønna skal utbetales i juni. De kan også be arbeidsgiver om at denne lønna holdes igjen og blir utbetalt i juli om de vil. Til TS, betaler ikke arbeidsgiveren din lønn under permisjonen?
Lilleba Skrevet 12. april 2007 #8 Skrevet 12. april 2007 Det som Cappucino sier er helt riktig....inntil i fjor. Fra i år har ikke lærerne den egne avtalen lenger og får derfor feriepengene i juni og lønn i juli, enkelt sagt. Men mange kommuner vil sikkert følge gammel vane og betale ut begge deler i juni, men det er en annen sak.... Det som kommunen IKKE kan gjøre, er å betale junilønn, og feriepenger i juli. Nå snakker jeg om utbetalingstidspunktet. Summen blir jo den samme for læreren, men han får lønn en måned seinere enn han er vant med. Det nye er egentlig at kommunene kan ha pengene litt lenger i banken og derved få renteinntekter for en måned ekstra!
Gjest Gjest_Solveig_* Skrevet 22. mai 2008 #9 Skrevet 22. mai 2008 Om du har jobbet ditt første år som lærer, vil du få lønn for juli. Denne utbetales sammen med junilønnen. Årsaken til at du får lønn, er at du er pålagt å ta ferie denne måneden. Dersom du har hatt en annen arbeidsgiver i 2007, og har mottatt/vil motta feriepenger fra denne, vil dette bli trukket fra på lønnen du får for juli. Dersom feriepenger (fra én eller flere arbeidsgivere) utgjør mer enn én månedslønn, har du krav på det som utgjør mest. Håper dette oppklarte litt. GOD FERIE!
Gjest Harald Gjerde Skrevet 19. april 2009 #10 Skrevet 19. april 2009 Feriepenger skaper mer forvirring en nødvendig. Før endringen i ferieloven på 90-tallet var det normalt ved fast ansettelse at ikke fikk feriepenger. De faste ansatte fikk fast månedslønn 12 måneder i året. Enkelt. De som ikke jobbet fulltid fikk feriepenger da de ikke fikk lønn under ferie. Idag er det påbudt med feriepenger. Dette betyr at jobber du fast/fulltid får du permisjon ca. 1 måned i året uten lønn. Dermed får man ikke lønn i juli, men utbetalt feriepenger. Disse feriepengene (skattefritt) utbetales normalt i juni, mens junilønnen utbetales i juli. Dette medfører et rotete og komplisert system for utregning som vanskelig å forstå.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2009 #11 Skrevet 20. april 2009 Dette er nok et stort gode som lærerne har, som ingen andre med tilsvarende utdanning i det offentlige ikke får. Ordningen med en måneds ekstralønn er noe selv vi i privat sektor ikke får. Lærerne klager og syter, men se på alle godene isteden! Hjem kl. 14.00, ekstra månedslønn og trivelige arbeidsdager! Dere burde være takknemlige.
Gjest Gjest_Lærer_* Skrevet 20. april 2009 #12 Skrevet 20. april 2009 Dette er nok et stort gode som lærerne har, som ingen andre med tilsvarende utdanning i det offentlige ikke får. Ordningen med en måneds ekstralønn er noe selv vi i privat sektor ikke får. Lærerne klager og syter, men se på alle godene isteden! Hjem kl. 14.00, ekstra månedslønn og trivelige arbeidsdager! Dere burde være takknemlige. Hehe, litt misforståelser ser jeg!! Vi lærere får feriepenger UTEN lønn i juni. (Dette får vel også alle andre arbeidstakere??) Videre får vi vanlig lønn i juli. Tidligere har det vært slik at vi fikk ALT i juni og INGENTING i juli. Vi får altså ikke en ekstra lønning! Klager jeg? NOPE! Elsker jobben min!! Noe jeg tror de fleste lærere gjør, det er bare det at det er de som roper høyest vi hører!
¤Linda¤ Skrevet 20. april 2009 #13 Skrevet 20. april 2009 Herover så får lærere feriepenger utbetalt i juni og full lønn i juli... men dette varierer tydeligvis fra kommune til kommune... Samme her hos oss
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2009 #14 Skrevet 20. april 2009 Hvert selskap kan velge om en skal få feriepenger + lønn i juni. Dersom en skal utbetale lønn i juni i tillegg til feriepenger, må det "skattes" litt mer resten av året for at det skal gå opp i opp. Til deg som mener lærere har det så fint, går hjem kl 14 og er ferdige da. Du har tydeligvis ikke noen lærere i din familie. Jeg har en mor som er lærer, og ja det var hyggelig da hun hadde fri med oss når vi var små, MEN hun satt mange kvelder i uka å rettet prøver og la opp plan for timene. Dette krever forberedelse, noe de ikke har tid til mens de underviser. I tillegg må de alltid ta ferie i fellesferien, de får ikke ta fri noen annen gang slik at de kan reise på litt mer gunstige tider med billigere pris. Nei, de må alltid reise på dyreste tiden, i fellesferiene. Jeg hadde tenkt en stund å bli lærer, men å se hvor mye de faktisk jobber uten å få betalt overtid, så er jeg glad jeg er lønningskonsulent i stedet.
Gjest Gjest_Lærer_* Skrevet 20. januar 2010 #15 Skrevet 20. januar 2010 Dette er nok et stort gode som lærerne har, som ingen andre med tilsvarende utdanning i det offentlige ikke får. Ordningen med en måneds ekstralønn er noe selv vi i privat sektor ikke får. Lærerne klager og syter, men se på alle godene isteden! Hjem kl. 14.00, ekstra månedslønn og trivelige arbeidsdager! Dere burde være takknemlige. Men så får ikke vi julebonus i 50-tusen kroners klassen... Vi får heller ikke eget kontor osv. Dessuten har jeg aldri opplevd å kunne gå fra jobb klokka 14:00 og være ferdig med dagens jobb. Jeg har i blant hatt mulighet til å gå hjem da, men da er det jo bare undervisningen som er unnagjort, og det er kun en del av jobben...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå