Gjest J21 Skrevet 9. april 2007 #1 Skrevet 9. april 2007 Jeg blir mer og mer redd sjefen min! Kan noen lese å gi meg råd???? Jeg begynte i en ny jobb for en venninne av en venninne av meg for 4 månter siden. I begynnelsen hadde vi en vikar som sjef så jeg har ikke bltt kjent med henne før de to siste måntene. Hun driver en klesbutikk, og alle vi som jobber er er "konnektet" på en måte, enten som bekjente eller venninner. Alle utenom sjefen. Hun har ansatt en venninnegjeng kan man si. Hun kjenner bare denne ene på jobben. I det siste har hun bedt til fester og jeg har tatt det mer som en "jobbfest" men det er tydelig at sjefen vil få seg en ny vennegjeng. Dette hadde virket greit hadde det ikke vært for oppførselen hennes når vi har vært på fester i sammen. For to uker siden festet vi litt hos henne. Vi hadde vorspill der. Allerede da baksnakket hun to av jentene som ikke var der. At hun ene ikke var en av "gjengen" og at hun andre var en dårlig arbeider. Det virker som om hun kårer de beste arbeiderne ut i fra hvem som er mest venninne med henne og hvem som møter henne mest. Nå har en sluttet (en som ingen av oss kjente). Hun kranglet for mye med henne. For 4 uker siden var min første bytur og vorspill med henne. Jeg hadde allerede rukket å bli kjent med henne da følte jeg. Jeg viste frem en ring jeg hadde fått av samboern min til henne, og plutselig ser jeg i sidesynet at hun etterligner meg når jeg viser frem ringen. En vanlig sølvring liksom. Jeg latet som ingenting. Jeg ble sjekket opp ute på byen, og ser så at hun himler med øynene til denne ene jenta hun kjenner som er ansatt der. Noen skumper borti henne når hun danser, og hun slår bokstavelig talt tilbake med albuen. Personen skumpet ikke borti med vilje. Altså hun virker litt "gal". På jobben kaller hun kunder hore-kjerring, drittkjerring og sånne ting. Det er altså ikke bare når hun drikker alkohol at hun kan virke litt "gal". Dumme meg betrodde meg til henne om sambo. Vi hadde hatt en liten krangel som var ordnet opp i. Jeg fortalte om den bare. Da blåser hun den opp og forteller veldig indirekte at vi tydeligvis må ha et dårlig forhold siden vi kranglet om det. Krangelen handlet om en bagatell fra min side, noe jeg fortalte og det er den eneste gangen vi har kranglet på 6 månter. Men nei da, forholdet vårt var nesten døfødt hørtes det ut som. Hun er veldig "intim" begynt å bli. På den siste festen ringte en kamerat og hadde problemer. Han ville prate alene så jeg gikk ut av rommet. Da jeg kom inn hadde jeg (dum som jeg var) fortalt litt av saken og hun begynte å blande seg veldig. Jeg følte meg helt støtt og visste ikke hva jeg skulle svare da hun nærmest drev et avhør om denne kameraten min som hun aldri har møtt. Det føltes som jeg satt i en domstol på en måte og hun stirret meg i senk da vi pratet slik at jeg ble helt satt ut. Jeg endte opp å ljuge om kameraten min da jeg ser at hun ikke har noe med dette og har dårlig samvittighet nå. hun "kommer inn på meg" der hun egentlig ikke har rett å komme inn. Hun spør og graver for mye, hun er humørsyk på jobben og gal i fylla. banner og har vært i slosskamper før 8når jeg ikke har vært der). Hun virker som en tikkende bombe som kan gi meg sparken når som helst og hun virker ikke ved sine fulle fem. Jeg lurer på... Hvordan skal jeg forholde meg til henne på jobben? Jeg føler at hun "nøster" megf inn i et slags nett og det vil jeg unngå. Ja jeg burde ikke gå på så mange av festene, men føler nesten at det er en plikt, ellers har man ingen jobb, og jeg er redd hun skal lage intriger mellom meg og de gode vennene mine som jobber der. hvordan hanskes jeg med henne? Jeg vurderer å slutte, men kan ikke det før om 1-2 månter. Vet noen råd????
Gjest Blondie65 Skrevet 9. april 2007 #2 Skrevet 9. april 2007 Du holder ut i 1-2 mnd og så slutter du. Du lar være å gå på fest og du slutter å betro deg til henne. Enkelt og greit. Og vanskelig ...
Gjest J21 Skrevet 9. april 2007 #3 Skrevet 9. april 2007 Du holder ut i 1-2 mnd og så slutter du. Du lar være å gå på fest og du slutter å betro deg til henne. Enkelt og greit. Og vanskelig ... ← jeg vet. men hvordan "avkapper" jeg henne uten at jeg virker frekk på jobben?
Gjest J21 Skrevet 9. april 2007 #4 Skrevet 9. april 2007 uten at det blir en stygg krangel. vil la dette gå så stille som overhodet mulig.
Gjest Blondie65 Skrevet 9. april 2007 #5 Skrevet 9. april 2007 Gå vekk fra situasjonen. La være å høre etter. La være å svare. Spør hun deg om noe privat så svar svada. "Hvordan går det med han kompisen din". "Fint" svarer du. "Hvordan går det med sambo". "Fint" svarer du. Hvis du samtidig går på do eller begynner å rydde klesbøyler så skjønner jo damen at tema er uinteressant.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2007 #8 Skrevet 9. april 2007 Å la være å svare din sjef og unngå henne på jobb er ingen god strategi synes jeg, da det kanskje bare skaper mer anspent mellom dere. Min anbefaling er at du setter grenser overfor henne. Et prinsipp: Vær streng når det gjelder ærlighet, men fleksibel når det gjelder åpenhet. Det vil si at du skal alltid være ærlig, altså ikke lyve eller gi feil informasjon til andre. Samtidig bør du styre og regulere hvor åpen du vil være avhengig av hvilken person du må forholde deg til og hvilken situasjon du er i. Neste gang hun spør degubehagelige og private spørsmål som du ikke vil svare på; så istedenfor å være "frekk" eller lyve, kan du for eksempel si noe lignende: "Jeg forstår at du er nysgjerrig på xxx, men spørsmålet er (litt?) for personlig/privat/ømtåelig/ubehaglig/osv. for meg at jeg helst ikke ønsker å gi deg et svar bare fordi du spurte. Jeg er nok ikke så åpen om dette som du er, og jeg håper du respekterer dette (og ikke stiller flere spørsmål om det)". Som sagt, dette er avhengig av person og situasjon, men du forstår forhåpentligvis hva jeg mener om ærlighet og åpenhet. For meg er det viktig at man er høflig, vennlig og ærlig uansett hvor "gal" den andre personen er. Hvis hun fortsatt ikke respekterer dine grenser, så bør du kanskje se om etter en annen jobb. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2007 #9 Skrevet 9. april 2007 jeg vet. men hvordan "avkapper" jeg henne uten at jeg virker frekk på jobben? ← Bare vær frekk du, en kan ikke lage omelett uten å knuse egg...
venus* Skrevet 9. april 2007 #10 Skrevet 9. april 2007 (endret) Neste gang hun spør degubehagelige og private spørsmål som du ikke vil svare på; så istedenfor å være "frekk" eller lyve, kan du for eksempel si noe lignende: "Jeg forstår at du er nysgjerrig på xxx, men spørsmålet er (litt?) for personlig/privat/ømtåelig/ubehaglig/osv. for meg at jeg helst ikke ønsker å gi deg et svar bare fordi du spurte. Jeg er nok ikke så åpen om dette som du er, og jeg håper du respekterer dette (og ikke stiller flere spørsmål om det)". ← Godt råd, men det vil nok ta litt tid før sjefen skjønner denne nye restriksjonen (siden hun tidligere har delt sensitiv informasjon). Men til TS, i første omgang kan du i hvert fall unngå all sosial kontakt med henne utenom jobben. Og heller være kald, men høflig på jobb. Det gagner egentlig ingen av dere at dere har så nær kontakt privat også. Du får ta dette som en liten lærepinne, sjefer er ikke alltid potensielle venner. Ps, hvis denne sjefen er så ustabil og manipulerende som du beskriver, så er jeg rimelig sikker på at dine venninner også vet det.. Og at hun dermed ikke kan skape intriger mellom dere. Endret 9. april 2007 av venus*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå