vraaak Skrevet 9. april 2007 #1 Skrevet 9. april 2007 Hei! Jeg har hørt at kunstig søtningsmiddel er farlig...At man kan bli dement av for stort inntak. Er det noen som vet om det er sant?
Gjest Hilde K S Skrevet 9. april 2007 #2 Skrevet 9. april 2007 Hm. Det kan jeg ikke huske å ha hørt noe om.
Gjest piaf Skrevet 9. april 2007 #3 Skrevet 9. april 2007 Joda, det finnes mange teorier om hvordan aspartam muligens kan skade hjernen - men langtfra noen sikre konklusjoner, såvidt jeg skjønner. Dette er et omstridt tema. Her er en link som eksempel på hva som diskuteres, men jeg kan ikke gå god for seriøsiteten i den (man får ikke uventet et villniss av svar når man googler "aspartam").
Gjest Blondie65 Skrevet 9. april 2007 #4 Skrevet 9. april 2007 Det er bevist at store mengder aspartam kan være skadelig for spesielt gravide og spedbarn. Med store mengder mener de STORE mengder - over 7 liter søtet brus pr dag. Konklusjon: Så lenge du ikke overdriver brusdrikkingen skulle det gå greit. MEN: Når du spiser noe søtt økes blodsukkeret for å ta i mot det kroppen tror er mat. Økt blodsukker gir sultfølelse og dermed får du lyst på mat. For de som hevder at du kan like godt drikke sukret drikke som kunstig søtet er det det de sikter til, men de glemmer at sukker inneholder kalorier - det gjør ikke kunstig søtningsmiddel. Det er dermed bedre i mine øyne å søte teen med aspartam enn sukker, mens store mengder kunstig søtet drikke som i mineralvann eller lett saft er mindre gunstig. En annen skummel ting med store mengder mineralvann er kullsyren. Det gir oppblåst mage samt at det også er alt for surt for kroppen. Etter at jeg sluttet med daglig mineralvannsinntak fikk jeg bort periodevise store luftsmerter i magen. Nå drikker jeg vann, kaffe og te, det siste med en sukkett eller to.
naley Skrevet 11. april 2007 #5 Skrevet 11. april 2007 pappa er diabetiker så vi har alle i familien drukket og spist dia skukker brus osv hele livet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå