LarsThomas Skrevet 9. april 2007 #1 Del Skrevet 9. april 2007 (endret) Vurderer å søke opptak hos BI Oslo sammen med andre skoler før den 15 April. Men jeg er int. i å høre hva tidligere og nåværende studenter mener om studiene på BI? Si gjerne hva du har studert og hva du synes om det også! De to retningene jeg vurderer mest er "Internasjonal Markedsføring" og "Økonomi og Adm." Takker for hjelp! Edit: Evt., hvordan er BI studiene kontra Økonomi studiene som tilbys ved offentlige Høgskoler? Er det verdt å betale 150.000kr for å gå på BI ?? Endret 9. april 2007 av LarsThomas Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitnir Skrevet 9. april 2007 #2 Del Skrevet 9. april 2007 Edit: Evt., hvordan er BI studiene kontra Økonomi studiene som tilbys ved offentlige Høgskoler? Er det verdt å betale 150.000kr for å gå på BI ?? ← Jeg har ikke gått på BI selv, men det inntrykket jeg har fra studenter der og arbeidsgivere er at en bachelor i øk.adm. er vel så attraktiv fra de statlige høyskolene som fra BI. Ikke minst er det gratis også. På den annen side har vel BI mange andre linjer utenom øk.adm., som ikke finnes på de statlige skolene, og er det de du vil gå på er jo ikke statlig noe alternativ. Og ønsker du sivil-/masterstudier, så må vel dette også tas på BI, evt NHH el. høyskolen i Agder (mulig det er noen flere også, er ikke sikker). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mee mee Skrevet 9. april 2007 #3 Del Skrevet 9. april 2007 hva med å heller gå på eks oslo markedshøgskole..? samme pris, men mye mindre klasser.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 9. april 2007 #4 Del Skrevet 9. april 2007 Et vitnemål fra OMH er mye mindre verdt enn et vitnemål fra BI. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snupsi79 Skrevet 9. april 2007 #5 Del Skrevet 9. april 2007 Jeg er bachelor internasjonal markedsføring. Styr unna, vanskelig å få jobb. Mye lettere å få jobb med en bachelorgrad i økonomi og administrasjon! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsThomas Skrevet 9. april 2007 Forfatter #6 Del Skrevet 9. april 2007 (endret) Jeg er bachelor internasjonal markedsføring. Styr unna, vanskelig å få jobb. Mye lettere å få jobb med en bachelorgrad i økonomi og administrasjon! ← Tok du denne graden på BI? Vampyra: Takk for PM. Av en eller annen grunn går det ikke ann å sende svar til deg, lurer på om innboksen din er full? Endret 9. april 2007 av LarsThomas Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampyra Skrevet 10. april 2007 #7 Del Skrevet 10. april 2007 Forsøk igjen nå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
uiwgrjk Skrevet 10. april 2007 #8 Del Skrevet 10. april 2007 Jeg gikk på BI i Oslo, og det er faktisk litt tilfeldig at jeg havnet der og ikke på høgskolen. Og det gjaldt mange andre i klassen min. Det er strengere karakterkrav for å komme inn på høgskolen enn på BI (du kommer inn bare du kan betale for deg...), men for mitt vedkommende var det ikke det som var årsaken. Jeg bestemte meg rett og slett for sent i forhold til søknadsfristen til høgskolen (jeg hadde gode nok karakterer til å komme inn), mens de på BI er mye mer fleksible og har inntak helt fram til skolestart. Skolepengene er sure ja, men det er faktisk en del fordeler med BI også. Bla har de veldig tett kontakt med næringslivet. Ofte arrangementer med bedriftspresentasjoner, bedrifter som arrangerer seminarer for studenter osv. Det finnes eget vikarbyrå, og man får hele tiden mail om jobber som utlyses for BI-studentene. I tillegg er det veldig fleksibelt å gå på BI i Nydalen, siden det går mange parallelle forelesningsrekker, så man kan fint bytte og lage sin egen timeplan. Det er ikke obligatorisk oppmøte, så man har mye frihet. Jeg fikk deltidsjobb som er relevant i forhold til studiet tidlig i studietida, og siden timeplanen er så fleksibel kunne jeg jobbe mye mer enn hvis jeg hadde gått på høgskolen. Og det er veldig mange ulike mennesker på BI, alle er ikke slik stereotypien tilsier. Selvsagt er det en større andel platinablonde babes på markedsføringslinjene, men det er mange som er eldre. Feks mange som får dekket utdanning av enten arbeidsgiver eller NAV (YA). Jeg syntes det er veldig positivt å studere sammen med andre som også hadde vært ute i arbeidslivet, ikke bare de som kommer rett fra vdg. Ulemper med BI: Ingen oppfølging, du er bare en del av den store massen. Alt er basert på store fellesforelesninger. Det kan være vanskeligere å bli kjent på store forelesninger enn hvis det hadde vært mindre klasser. Og skolepengene er selvsagt sure, men i det store og hele er ikke dette så mye. Dessuten er det mye dyrere å sose rundt på Blindern/annen offentlig høyskole uten å avlegge studiepoeng. Det koster MASSE å ta utdannelse selv om man ikke må betale skolepenger: man tar opp lån, dessuten har man tapt arbeidsinntekt (som vi i økonomien kaller alternativkost). For meg gjorde skolepengene at jeg er bevisst at det koster å ta utdannelse (det koster uansett om man går på privat/offentlig høyskole), og jeg jobbet mye ved siden av studiene. Så jeg hadde faktisk ikke så mye større studielån enn de som går på offentlig høyskole, men jeg hadde i tillegg masse bra arbeidserfaring som gjørde at jeg fikk meg jobb i etterkant. Om man får jobb eller ikke kommer nok an på hvilken linje man velger, hvilke resultater man får og om man får seg en relevant deltidsjobb i studietida. De som går markedsføringslinjer har generelt mye vanskeligere for å få jobb enn de som velger "hardere" fag, som regnskap. Et fenomen som nok ofte gjør seg gjeldende ved alle ansettelser er at det ofte er stor grad av egenrekruttering. Arbeidsgivere ansetter ofte mennesker som er like som seg selv. En arbeidsgiver som er sivøk fra NHH blir ubevisst mer positivt innstilt til en søker som har samme utdannelse. Og siden mange i næringslivet har utdannelse fra BI, er det mange som er positivt innstilt til skolen. Når det gjelder kravene som stilles ved eksamen er nok dette like strengt, men pga normalfordelingskurven vil man kunne komme bedre ut ved BI i enkelte fag man er ekstra god i, siden det er en del umotiverte elever som gjør at snittet kunne vært enda dårligere hvis det ikke var for normalfordelingskurven. Så jeg ser både ulemper og fordeler ved å gå på BI. jeg har iallefall ikke angret med tanke på at jeg har fått meg jobb jeg er fornøyd med. Og da tenker jeg ikke på om jeg har litt mer lån enn andre eller ikke (og lånet er faktisk ikke så mye større, siden jeg jobbet så mye ved siden av studiene) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snupsi79 Skrevet 10. april 2007 #9 Del Skrevet 10. april 2007 Tok du denne graden på BI? Vampyra: Takk for PM. Av en eller annen grunn går det ikke ann å sende svar til deg, lurer på om innboksen din er full? ← Ja, jeg tok den ved BI. For meg er den utdannelsen null verdt, mye pga der jeg bor. Jeg har jobbet noen år i arbeidslivet nå ( i et stort konsern), og i markedsavdelingen der er det kun ingeniører og økonomer, som har evt noen fag i markedsføring. Så jeg vil anbefale deg å ta hovedutdannelsen innen økonomi, og heller ta noen fag i markedsføring senere. Da står du mye sterkere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chans Skrevet 10. april 2007 #10 Del Skrevet 10. april 2007 Etter mitt skjønn (og jeg kjenner nokså mange med høye stillinger som ansetter folk til bedrifter) er ikke en BI-utdannelse spesielt høyt verdsatt. Det virker mye lurere å velde et universitet det faktisk krever litt å komme inn på og der undervisningen har hakket større faglig dybde enn den en får gjennom BI. Hvis du ikke er av de som er mer interessert i hvor mange klesbutikker som ligger på campus enn hvor gode foreleserne er, tror jeg også du vil like medelevene på et universitet bedre enn bandana-guttene på BI:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
uiwgrjk Skrevet 10. april 2007 #11 Del Skrevet 10. april 2007 (endret) Etter mitt skjønn (og jeg kjenner nokså mange med høye stillinger som ansetter folk til bedrifter) er ikke en BI-utdannelse spesielt høyt verdsatt. Det virker mye lurere å velde et universitet det faktisk krever litt å komme inn på og der undervisningen har hakket større faglig dybde enn den en får gjennom BI. Hvis du ikke er av de som er mer interessert i hvor mange klesbutikker som ligger på campus enn hvor gode foreleserne er, tror jeg også du vil like medelevene på et universitet bedre enn bandana-guttene på BI:) ← Dette er bare tull. Selv var jeg veldig attraktiv på jobbmarkedet allerede før jeg var ferdig med utdannelsen. Kjenner også mange som jobber i de største rådgivningsselskapene og snakket med de som rekrutterer nyutdannete. (I hvilke bedrifter jobber forresten disse rekrutteringsansvarlige du har snakket med?) For det første er det nå litt tilfeldig hvilke karakterer man fikk på vdg, så jeg synes faktisk i utgangspunktet det er OK at alle får en sjanse på BI. De som ikke er egnet vil falle fra ganske tidlig eller få elendige karakterer. Dessuten er det jo karakterkrav for å komme inn på sivøk/master. Som det nå blir reklamert med på TV, så ble faktisk BI rangert høyere enn NHH på den internasjonale kåringen av handelshyskoler. Mange av foreleserne man har er selv ute i næringslivet og sitter i styrer og offentlige utvalg og har høy kompetanse. På masternivå er det ikke lett å komme seg gjennom uten å jobbe med fagene, unvervisningen foregår på engelsk osv. Men BI har et tilbud både til de som bare ønsker seg noen enkle kurs (og som kanskje er mest interessert i klesbutikker og til de som vil jobbe med skolen og tar fag man ikke får gode karakterer uten å jobbe. (forøvrig gikk de fleste klesbutikkene på campus veldig dårlig og mange av dem ble nedlagt..). De store rådivningsselskapene er ikke interessert i dem som bare er interessert i shopping, men hvis man har gjort det bra (får Aer og Ber) er man interessant. De ønsker de som er genuint interessert i å hele tiden lære mer, de menneskene som liker å jobbe og oppnå resultater. Så de som er karrierebevisste bare for å oppnå status og høy lønn er ikke interessante uansett hvilken utdannelse de har. Å skulle starte på universitet bare fordi det er vanskeligere å komme inn blir jo etter min mening helt bak mål. Man må jo se utdannelsen etter hva man ønsker å jobbe med. Jeg følte selv jeg fikk en god økonomisk utdannelse som var så variert, men samtidig krevende at jeg har en bedre forståelse nå når jeg jobber i næringslivet. Utdannelsen inneholder både finansfag, jus, bedriftsøkonomiske fag/regnskap, metode og sos.øk. Ja, man kan ta sos.øk eller juss på Blindern for å jobbe i næringslivet, men for meg var det faktisk veldig nyttig å lære både mer avansert finans og bedøk-fag. Hvis man velger en universitetsutdannelse bør man i såfall ta noen slike kurs i tillegg. Jeg vet jo at de dyktigste forretningsadvokatene i Norge som regel både har juridisk embedseksamen og siv.øk.utdannelse. Det er både fordeler og ulemper med BI. Men å si at det bare egner seg for de som vil shoppe er bare tull og viser at du ikke har mye greie på det du snakker om. Du er verken sikret en toppjobb eller ikke å få noen jobb ved å gå på BI. Det er opp til deg selv: du må jobbe og vise til resultater. Dessuten må du ha en grunnleggende interesse for hele tiden ville lære noe nytt, det er slike medarbeidere man ønsker i bransjer som hele tiden må forholde seg til nye rammebetingelser. Kan også legge til at utdannelse uansett ikke betyr alt for å få jobb. En god utdannelse med gode karakterer er ofte en betingelse for å i det hele tatt komme på intervju, men man må gå gjennom så mange intervjuer at de ser an hva slags mennesketype du er. Selv om jeg har gått på BI er jeg så absolutt ingen "babe", og på intervjuene jeg har vært har det ikke vært vanskelig å avsløre at jeg er dønn seriøs i det jeg gjør. Det har både mine referanser og resultatene fra skolen vist. Endret 10. april 2007 av uiwgrjk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
uiwgrjk Skrevet 10. april 2007 #12 Del Skrevet 10. april 2007 Det er helt greit at du er BI-fan og det der, men BI passer ikke for alle...... ← Nei, jeg er ikke "BI-fan". jeg har jo pekt på mange svakheter med BI, og som jeg også skrev så er det ikke utdannelsen i seg selv som er avgjørende, men hvilken mennesketype og hvilken arbeidskapasitet du har. Det er mange veier til målet. Man kan fint gå på Blindern og få en fin og interessant jobb. Men mitt siste svar var til det innlegget som mente BI bare er tull i forhold til å gå på univeristet. Og ang det å jobbe ved siden av studiene: hvis du har lyst på en utfordrende jobb, så må man ha stor arbeidskapasitet. I perioder jobber jeg ekstremt mye, men siden jeg alltid jobbet mye i løpet av studiet var jeg forberedt på en slik jobb. Jeg synes så absolutt ikke BI er "best", men siden en her mente at de største rådgivningsselskapene ikke ville ha folk fra BI siden de bare er interessert i shopping, påpekte jeg at dette ikke stemmer. Så du kan fint studere noe annet og få en flott jobb som passer for deg. Du kan også gå på BI og ende opp i helt feil jobb, i en jobb som ikke passer til deg. Her er det ingen fasitsvar! For meg var det veldig riktig å gå på BI, jeg var heldig som fant et studie innen et fagområde som interesserte meg. Særlig med tanke på at det var litt tilfeldig at jeg begynte der, og at jeg i begynnelsen var veldig betenkt på hva jeg hadde begitt meg ut på (ikke minst med tanke på skolepengene). Men noen ganger må man være villig til å satse litt: flytte hjemmefra og ta opp lån. Nå når arbeidsmarkedet er så hett er det gode muligheter for de fleste, får håpe det holder seg slik til TS også er ferdigutdannet Kan nevne at man får lån til å dekke skolepengene på BI, og man kan bo på studentby mens man studerer. Så alle har i teorien råd til å studere der. Man må bare få seg en jobb etterpå for å betale ned lånet. Man har jo også muligheten til å gå på offentlig høyskole. Men igjen: det er jo opp til hva hver enkelt ønsker. TS spurte om råd ang BI, og da skrev jeg mine gode og dårlige erfaringer med skolen. Det viktigste er uansett at man finner et område som er interessant å jobbe med, man skal tross alt bruke mye tid på jobben (enten man velger en jobb som krever mye overtid eller en deltidsstilling så er det viktig å trives på jobb!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsThomas Skrevet 10. april 2007 Forfatter #13 Del Skrevet 10. april 2007 Veldig mange gode svar her! Når jeg startet denne tråden var jeg kun ute etter å vite hvordan det faglige nivået på offentlige høgskoler var kontra BI. Men det er selvfølgelig andre ting som spiller inn også. Jeg bor i Oslo, så å studere på Nydalen vil fungere fint, men hvis jeg vil studere på en offentlig høgskole må jeg nok flytte på meg for jeg har akkurat ikke snitt nok til å komme inn på HIO Har også vurdert Øk/ad på Universitetet i Ås, noen som har erfaringer fra det universitetet?? Mange fine ting ved BI som er blitt nevnt. Liker spesiellt det at de har god kontakt med næringslivet og holder "bransjetreff". Det negative for min del er at de kun har undervisning i store audotorier og at det koster penger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 10. april 2007 #14 Del Skrevet 10. april 2007 Øk/adm på TØH (Trondheim) har godt rykte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chans Skrevet 10. april 2007 #15 Del Skrevet 10. april 2007 Dette er bare tull. Selv var jeg veldig attraktiv på jobbmarkedet allerede før jeg var ferdig med utdannelsen. Kjenner også mange som jobber i de største rådgivningsselskapene og snakket med de som rekrutterer nyutdannete. (I hvilke bedrifter jobber forresten disse rekrutteringsansvarlige du har snakket med?) For det første er det nå litt tilfeldig hvilke karakterer man fikk på vdg, så jeg synes faktisk i utgangspunktet det er OK at alle får en sjanse på BI. De som ikke er egnet vil falle fra ganske tidlig eller få elendige karakterer. Dessuten er det jo karakterkrav for å komme inn på sivøk/master. Som det nå blir reklamert med på TV, så ble faktisk BI rangert høyere enn NHH på den internasjonale kåringen av handelshyskoler. Mange av foreleserne man har er selv ute i næringslivet og sitter i styrer og offentlige utvalg og har høy kompetanse. På masternivå er det ikke lett å komme seg gjennom uten å jobbe med fagene, unvervisningen foregår på engelsk osv. Jeg kan selvfølgelig ikke navngi bedriftene de jeg omtalte jobber i, det hadde du sikkert forstått dersom du hadde universitetsutdannelse. Neida, det var tøv. De jobber i alle fall i høyt profilerte selskaper, alle som én, og en av dem (min far) er en skarp mann med millionlønning som bidrar til å illustrere at han er en som vet hva han snakker om. Det er forresten ikke tilfeldig hva slags karakterer en får på videregående, det må i så fall være snakk om svært uheldige tilfeller. Hvis du tror det var meningen å skjære alle BI-studenter over én kam, tar du feil. Jeg kjenner folk som går og har gått der, og har vært på en rekke seminarer og forelesninger der selv (uten å ha tatt fag der, men blitt invitert av andre årsaker), og mener å ha belegg for sammenlikningen. Det finnes sikkert gode elever, emner og forelesere der, men det generelle inntrykket er at en universitetsutdannelse veier hakket tyngre. En studerer forresten ikke jus på Blindern:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitnir Skrevet 11. april 2007 #16 Del Skrevet 11. april 2007 Jeg vet jo at de dyktigste forretningsadvokatene i Norge som regel både har juridisk embedseksamen og siv.øk.utdannelse. ← Jaha, har du en liste eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Landra Skrevet 11. april 2007 #17 Del Skrevet 11. april 2007 Hei! Jeg søkte boliglån i fjor sommer og saksbehandleren min i banken spurte meg før jul om jeg ville ha sommerjobb der. Jeg går første klasse Øk/Adm. Så det at det ikke er attraktivt å studere på BI er ikke sant. Utrolig kjekt å ha på CV at du har jobbet i bank. Det blir nevnt at det er dumt at forelesningene foregår i store auditorier, men gjør ikke det på universitetet også? Det at det koster er utrolig synd, men det er så det. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Landra Skrevet 11. april 2007 #18 Del Skrevet 11. april 2007 Hei! Jeg skrev det fordi ST nevnte i et innlegg at vedkommende syntes at det var negativt med store auditorier. Derfor leser jeg alle innlegg før jeg skriver noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsThomas Skrevet 11. april 2007 Forfatter #19 Del Skrevet 11. april 2007 Universitetet i Ås har også Øk/ad. Har vurdert å begynne der, men har ikke hørt noe om hvordan selve skolen er. Er vanskelig å velge, men jeg tror det heller mer og mer mot BI egentlig, virker som de har mer kontakt med næringslivet, noe som kan være gullverdt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snupsi79 Skrevet 11. april 2007 #20 Del Skrevet 11. april 2007 (endret) Universitetet i Ås har også Øk/ad. Har vurdert å begynne der, men har ikke hørt noe om hvordan selve skolen er. Er vanskelig å velge, men jeg tror det heller mer og mer mot BI egentlig, virker som de har mer kontakt med næringslivet, noe som kan være gullverdt! ← Akkurat der har jeg motsatt erfaring. Jeg går på høyskole nå, og hver uke er det en bedrift som kommer og presenterer seg. På BI var det langt fra så mange! Når vi skulle finne bedrifter for å lage oppgaver, så måtte vi finne de selv på BI. Jeg skal selv ta siviløkonom studiet på BI nå (2 år), og har som sagt bachelor grad fra BI også, men høyskolen jeg går på er MYE bedre! Dette gjelder forelesere samt selve undervisningen. Dessuten er det helt gratis. Jeg beklager hvis jeg svartmaler BI mye, men det er mange som har lik erfaring som meg. BI har også fått kjørt seg hardt i media de siste årene, og dette mener jeg er vel fortjent. Skolen er ikke prestisjefylt lenger slik det var for mange år siden. Kanskje fortsatt blant de gamle "gutta", men ikke så mye ellers i næringslivet. Det er iallefall ikke slik at BI er nr 1 lenger, og høyskolene nr. 2. Endret 11. april 2007 av Snupsi79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå