Gjest Baia Skrevet 9. april 2007 #1 Skrevet 9. april 2007 Jeg skjønner at det kan være vanskelig å komme seg ut av et voldelig forhold, men når dine egne barn utsettes for seksuelle overgrep og vold fra mannen din, så har du en forbanna plikt til å søke hjelp. Jeg synes ikke det minste synd på mora, og mener hun skulle vært straffet for ikke å ha beskyttet barna sine mot sin voldelige mann. http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/04/09/497232.html
Gjest Hilde K S Skrevet 9. april 2007 #2 Skrevet 9. april 2007 Nei. Du skjønner IKKE hvor vanskelig det kan være å komme seg ut av et voldelig forhold. Det gjør i grunnen ikke jeg heller, for jeg tror man må ha vært der for å forstå det.
Gjest Baia Skrevet 9. april 2007 #3 Skrevet 9. april 2007 Nei. Du skjønner IKKE hvor vanskelig det kan være å komme seg ut av et voldelig forhold. Det gjør i grunnen ikke jeg heller, for jeg tror man må ha vært der for å forstå det. ← Jeg har ikke tenkt å diskutere mine egne erfaringer, for de er ikke relevante for denne debatten. Men du bør tenke deg om to ganger før du skriver slikt som du gjør i din første setning. Dette vet du ingenting om, skam deg.
Leo Skrevet 9. april 2007 #4 Skrevet 9. april 2007 Det er du som bør skamme deg, Baia! Det er bl.a. slike holdninger som bidrar til å stigmatisere disse kvinnene og som gjør det enda vanskeligere å komme seg ut av slike forhold. Når denne mannen nå er dømt, så er det sannsynligvis bare for en brøkdel av de handlingene han har begått og vi kan bare ane hvilket helvete denne kvinnen har levd i.
Gjest Baia Skrevet 9. april 2007 #5 Skrevet 9. april 2007 Det er du som bør skamme deg, Baia! Det er bl.a. slike holdninger som bidrar til å stigmatisere disse kvinnene og som gjør det enda vanskeligere å komme seg ut av slike forhold. Når denne mannen nå er dømt, så er det sannsynligvis bare for en brøkdel av de handlingene han har begått og vi kan bare ane hvilket helvete denne kvinnen har levd i. ← Nei, jeg skammer meg ikke. Jeg mener denne kvinnen skulel vært straffet. Hun har stilltiende tålt at barne ble mishandlet, barn som stolte på henne, var avhengige av henne. Det hjelper ikke å si at "stakkars kvinne, hun kom seg ikke ut". Hun har en PLIKT! Hun har forsømt barna sine, og skulle faktisk blitt fratatt omsorgen for dem. Hun er jo ingen omsorgsperson når hun lar barna bli mishandlet gjennom flere år.
Gjest Baia Skrevet 9. april 2007 #6 Skrevet 9. april 2007 Når så er sagt, er det jo ikke ukjent at noen barn blir sviktet dobbelt- først av en far som var voldelige eller misbrukte dem- og så at en mor snudde seg bort og ikke "så" dette. ← Mitt poeng Men å sitte på utsiden og dømme ukjente mennesker for ikke å ha handlet slik vi synes er mest fornuftig fører jo ingetsteds hen. ← Jo, det gjør det kanskje. Det kan være at andre kvinner som tolererer at barna mishandles får opp øynene og kommer seg ut av forholdet. Blant KG-brukerne er det sikkert flere... Jeg bare håper at det finnes mange kvinner for hvem ansvaret for barna gir det avgjørende støtet til å komme seg ut av et destruktivt forhold. Og det gjør det jo. ← Vet du dette via statistikk? Jeg tror de fleste IKKE tar steget ut, det sier jo krisesentrene hver gang de drar fram mørketallene.
Leo Skrevet 9. april 2007 #7 Skrevet 9. april 2007 Nei, jeg skammer meg ikke. Jeg mener denne kvinnen skulel vært straffet. Hun har stilltiende tålt at barne ble mishandlet, barn som stolte på henne, var avhengige av henne. Det hjelper ikke å si at "stakkars kvinne, hun kom seg ikke ut". Hun har en PLIKT! Hun har forsømt barna sine, og skulle faktisk blitt fratatt omsorgen for dem. Hun er jo ingen omsorgsperson når hun lar barna bli mishandlet gjennom flere år. ← Hvordan kan du si noe slikt uten å kjenne hele historien? Vi vet ikke hvilke trusler og overgrep denne kvinnen har vært utsatt for eller noe om hennes livssituasjon for øvrig.
Gjest Baia Skrevet 9. april 2007 #8 Skrevet 9. april 2007 Vi vet ikke hvilke trusler og overgrep denne kvinnen har vært utsatt for eller noe om hennes livssituasjon for øvrig. ← Uansett hva slags trusler denne kvinnen har vært utsatt for: Hennes førsteprioritet er - SKAL VÆRE - å beskytte barna. Når mødre over tid, her gjennom flere år, godtar at deres egne barn blir mishandlet, slått og seksuelt misbrukt... Ja da finner jeg ikke ord. Uansett hva som ligger bak hennes aksept av volden, det er uinteressant: Hun er ikke egnet som omsorgsperson dersom hun IKKE beskytter barna.
Ms.Marple Skrevet 9. april 2007 #9 Skrevet 9. april 2007 Det er klart hun skulle gått, tror du ikke hun er smertelig klar over det selv ? Hvor vanskelig det er å gå vet kun de som har levd i et slikt forhold, og det er skummelt å sitte som utenforstående og dømme når man kun vet det som media skriver.
Gjest Baia Skrevet 9. april 2007 #10 Skrevet 9. april 2007 Hvordan kan du si noe slikt uten å kjenne hele historien? Vi vet ikke hvilke trusler og overgrep denne kvinnen har vært utsatt for eller noe om hennes livssituasjon for øvrig. ← Så bare hun har hatt det ille nok i forholdet så er det OK at hun ikke har beskyttet barna? Det er fullstendig uakseptabelt om hun ikke på noe tidspunkt søkte hjelp for å beskytte sine egne barn.
Gjest Baia Skrevet 9. april 2007 #11 Skrevet 9. april 2007 og det er skummelt å sitte som utenforstående og dømme når man kun vet det som media skriver. ← NEi det er det ikke. Her må man jo stole på at det er riktig at mishandlingen har foregått fra 2002 til 2005-. Det er det statsadvokaten som sier, ikek media. Ikke vær så for...... naiv... Hun har levd med volden i flere år, og har forsømt sin plikt som mor.
Leo Skrevet 9. april 2007 #12 Skrevet 9. april 2007 Så bare hun har hatt det ille nok i forholdet så er det OK at hun ikke har beskyttet barna? Det er fullstendig uakseptabelt om hun ikke på noe tidspunkt søkte hjelp for å beskytte sine egne barn. ← Du vet kanskje at menn som behandler kvinner og barn på denne måten ofte også har et enormt kontrollbehov. Det er rett og slett ikke sikkert at hun på noe tidspunkt har fått anledning til å søke hjelp. Kvinner av utenlandsk opprinnelse er dessuten overrepresentert i statistikkene som omhandler vold i hjemmet, så hvordan vet du at hun kan norsk enn si kjenner samfunnet godt nok til å vite hvor hun kunne ha fått hjelp? Det er i det store og det hele en masse vi ikke vet og dermed bør vi være ytterst forsiktige med å dømme henne.
Gjest Baia Skrevet 9. april 2007 #13 Skrevet 9. april 2007 Det er i det store og det hele en masse vi ikke vet og dermed bør vi være ytterst forsiktige med å dømme henne. ← Som sagt: Jeg er uenig i dette. Fordi uansett hva som ligger bak, så har hun en plikt til å beskytte barna. Den har hun gjennom flere år forsømt. I tillegg så valgte hun å få et nytt barn med samme mann. Klart hun burde vært fratatt omsorgen.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2007 #14 Skrevet 9. april 2007 Kvinner av utenlandsk opprinnelse er dessuten overrepresentert i statistikkene som omhandler vold i hjemmet, så hvordan vet du at hun kan norsk enn si kjenner samfunnet godt nok til å vite hvor hun kunne ha fått hjelp? ← Det er 90% sjanse for at denne kvinnen IKKE er utenlandsk... Hvor får du det fra at hun skulle være det? Dessuten er det rasistisk og uvitende av deg å påsta at innvandrerkvinner ikke kjenner sine rettigheter. De er ikke ubehjelpelige små vesener. Du er ikek lite fordomsfull om du tror alle utenlandske kvinnene er kuet og lite opplyste...
Leo Skrevet 9. april 2007 #15 Skrevet 9. april 2007 I tillegg så valgte hun å få et nytt barn med samme mann. ← Hvordan vet du at hun valgte å få dette barnet? Kanskje hun ble voldtatt og tvunget til å bære det frem? Kanskje mannen har truet med å drepe barna hvis hun melder fra eller reiser. Det vet verken du eller jeg. Slik du fremstiller det er, så er kvinner som utsettes for vold og/eller andre former for mishandling dumme siden de ikke kommer seg vekk eller melder fra. Hvorfor stikker f.eks. ikke ofre for trafficing o.l. av? I enkelte tilfeller kan selvfølgelig kvinnen ha et ansvar, men så lenge vi ikke kjenner bakgrunnen, kan vi heller ikke dømme.
punktom Skrevet 9. april 2007 #16 Skrevet 9. april 2007 Noe forteller meg at siden avisene skriver om denne saken har kvinnen gått ut av forholdet... Mannens barn og stedatter ble utsatt for vold i september 2005. Det er noe av hva han er blitt tiltalt for. For alt vi vet forlot kvinnen mannen denne måneden. At mannen har misbrukt stedatteren seksuelt før denne tid har vi ingen kjennskap til om moren visste noe om.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2007 #17 Skrevet 9. april 2007 Slik du fremstiller det er, så er kvinner som utsettes for vold og/eller andre former for mishandling dumme siden de ikke kommer seg vekk eller melder fra. Hvorfor stikker f.eks. ikke ofre for trafficing o.l. av? ← Jeg sa ikke dummen, men ansvarsløse. Hvis kvinner velger å bli i et voldelig forhold, så gjerne for meg - men IKKE når det er barn i bildet. Skjønner du ikek forskjellen på å bare ha ansvar for eget liv og å ha ansvar for uskyldige små?
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2007 #18 Skrevet 9. april 2007 Noe forteller meg at siden avisene skriver om denne saken har kvinnen gått ut av forholdet... Mannens barn og stedatter ble utsatt for vold i september 2005. Det er noe av hva han er blitt tiltalt for. For alt vi vet forlot kvinnen mannen denne måneden. At mannen har misbrukt stedatteren seksuelt før denne tid har vi ingen kjennskap til om moren visste noe om. ← Hvos naiv går det an å bli... Les det som skrives om saken.. Det frangår tydelig at det ikek er noe engangstilfelle det er snakk om. Tror du slaget mot ettåringen og balkongtrusselen skjedde samme dag? Ikke lukk øynene for virkeligheten, da er du tåpelig.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2007 #19 Skrevet 9. april 2007 Noe forteller meg at siden avisene skriver om denne saken har kvinnen gått ut av forholdet... ← Hvorfor skulel de to tingene ha noen sammenheng med hverandre? Det er bare tull. Avisene skriver om denne saken fordi det er en sak i rettsapparatet, som nå har fått sin dom.
punktom Skrevet 9. april 2007 #20 Skrevet 9. april 2007 Hvos naiv går det an å bli... Les det som skrives om saken.. Det frangår tydelig at det ikek er noe engangstilfelle det er snakk om. Tror du slaget mot ettåringen og balkongtrusselen skjedde samme dag? Ikke lukk øynene for virkeligheten, da er du tåpelig. ← Balkonghendelsen var rettet mot mor. Det at barna hennes ble angrepet september 2005 kan være vekkeren. Men hallo, hvorfor vurdere andre alternativ? Det er jo tross alt bedre at vi dømmer henne og fortsetter mishandlingen av henne og hennes barn. Er du stolt av deg selv nå? Har verden blitt bedre etter dine innlegg i denne tråden? Får barna hennes det bedre nå?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå