Gå til innhold

Sliter sånn med kattene..

Anbefalte innlegg

Gjest beekeeper
Skrevet

Jeg sliter sånn med de to kattene mine! :tristbla:

Siden jeg hentet den minste som hadde vært ute i flere uker forlatt, så har jeg slitt med orm på kattene. Først ga jeg dem begge ormkur, og det hjalp litt. Så fikk jeg tips her inne om at jeg måtte bruke panacur tabletter, siden det jeg gav dem bare virket på spolorm (tror jeg). Uansett, så Funket det bra.. Helt til et par måneder etterpå, hvor de fikk det igjen. Så en ny kur. Så fikk de det igjen. Så en ny kur osv.

På nyåret fant jeg ut at de hadde det igjen, og satte de på en tredagerskur IGJEN. Begge ble i bra form, og ingen ormer eller noe.

Nå hadde jeg kommet hjem, og da hadde den ene spydd ormer!! IGJEN!

Hva er det som skjer? Jeg følger bruksanvisningen til punkt og prikke, og den hjelper, men det er jammen meg ikke lenge etterpå at de får det igjen!

Må jeg sterilisere doen etter hver gang? Rense alt? Eller er det noe som medisinen ikke tar bort?

Jeg er clueless. Og lei av ormekur! :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, dette var ille :tristbla:

Normalt skal de ikke få mark når de får markkur regelmessig. Jeg tror du bør ta de med til vetrinær så du får en skikkelig undersøkelse av begge to. Det er jo tydlig at noe må være galt i og med at de får mark igjen og igjen.

Gjest beekeeper
Skrevet
Huff, dette var ille  :tristbla:

Normalt skal de ikke få mark når de får markkur regelmessig. Jeg tror du bør ta de med til vetrinær så du får en skikkelig undersøkelse av begge to. Det er jo tydlig at noe må være galt i og med at de får mark igjen og igjen.

Ja, det var faktisk det jeg tenkte. Den jeg har hatt lengst sliter ikke så mye med det, det er verst for den lille som kaster opp veldig mye! :tristbla: Det jeg har tenkt litt på er om den kanskje fikk noe slags virus når den var ute så lenge som kattunge, og at det ikke går over med markkur.. Det må jo være noe sånt? Fordi tablettene skal jo funke, og de gjør det en liten stund.

Skrevet (endret)

Katter får fort mark hvis de er jaktende utekatter. Pusen vår fikk også mark (bendelorm) ganske kort tid etter forrige ormekur - muligens klarte han å spytte ut en tablett, men like sannsynlig er det at han ble smittet av orm igjen rett etter kuren. Han jakter mye og spiser sikkert mus daglig, de kan også smittes av lopper fra mus og muligens fugl - katter med lopper har ofte bendelorm. Når katten spyr mark er det dog stort sett spolorm de har, bendelorm kan du se som avlange, flate ledd som sitter fast i pelsen i nærheten av endetarmsåpningen.

Vi har god erfaring med Panacur, men det kan også være lurt å skifte mellom kurer. Pass også på å gi stor nok dose, det er bedre å gi mer enn mindre for å knerte ormen og unngå resistens. Det er ikke skadelig for katten med større dose. Ville bedt om råd fra dyrlegen ettersom problemet er så tilbakevendende, de kan kanskje si noe mer konkret om smittekilder og typer orm utfra hvor du bor og om kattene er ute. Det finnes orm som er resistent mot endel ormekurer, men jeg vet ikke hvor vanlig det er i Norge. Orm er uansett et stadig tilbakevendende problem hos utekatter, og man får vurdere selv om man skal gi kur 2-4 ganger i året eller se det an til man ser tegn til orm. Vi har stort sett valgt siste innfallsvinkel, men er sikker på at antall kurer er MINST 3 i året.

Endret av dront
Skrevet

kjører fire kurer i året på våre utekatter, bruker panacur og drontal annenhver gang og kommer til å teste den nye "dryppe på pelsen" kuren i løpet av sommeren.

Skrevet

En katt som er ute har hele tiden et visst antall innvollsorm i mage/tarmsystemet. En ormekur fjerner ormene der og da, men katten kan i prinsippet få i seg parasittene igjen dagen etter ormekuren. Det er jo ingen vaksine.

Ta kattene med til veterinær du, gjerne sammen med en av ormene de kaster opp, så får dyrlegen sett hvilken slags orm det er og foreslår en hensiktsmessig behandling. Lykke til:)

Gjest beekeeper
Skrevet

Skal ta med den minste pusen til dyrlegen jeg. Han skal steriliseres snart uansett. De er begge innekatter, ute noen få ganger men da helst på verandaen og litt utenfor døra, så er vel ikke så utsatt for bakterier og parasitter. Den eldste katten sliter ikke så mye med det, hun får det litt etter at den lille har fått det, så det er den som på en måte "aldri" blir bra.

Skrevet

Anbefaler deg den kuren Minienthe snakker om, den du får kjøpt hos dyrlegen. Da drypper dyrlegen denne i en stripe på huden bak nakken på pus, der kommer ikke pus til og får slikket det av seg. Det som er så fint med denne, er at den tar øremidd også, noe som er veldig vanlig, smittsomt og plagsomt for pusene uten at det syns så mye for oss.

Ellers så er det jo lurt som rangi sier, la dyrlegen få ta en ordentlig sjekk. I alle fall så du blir helt sikker på at det faktisk er orm de kaster opp.

Husker jeg så orm i oppkastet på en katt jeg hadde før, denne ormen var vridd rundt og rundt og dyrlegen sa at det var dette som var spolorm, den snor seg gjennom tarmen. Ekkelt!

Lykke til!

Skrevet (endret)
kjører fire kurer i året på våre utekatter, bruker panacur og drontal annenhver gang og kommer til å teste den nye "dryppe på pelsen" kuren i løpet av sommeren.

Vi har også brukt Drontal, men har lest at det ikke er nødvendig (eller å anbefale) å bruke denne kuren hvis det ikke er snakk om importerte dyr eller etter utenlandsopphold. Kilde. Dette fordi Drontal inneholder flere virkestoffer, de andre ett (og dermed mindre sannsynlighet for resistens?).

Edit: Kan legge til at apoteket anbefalte oss Drontal.

Endret av dront
Skrevet

Ja, kattene kan jo bli smittet igjen rett etter de har fått kuren. Kuren dreper bare orm som er der, den hjelper ikke mot framtidig smitte som en vaksine.

Det som imidlertid er viktig er at katten får i seg NOK ormemiddel. Hvis katten får for lite i seg, blir ormen resistent, kuren vil da virke som en vaksine mot middelet for ormen. På pakningsvedlegget står dette bra beskrevet, og det er gjort tester hvor det ikke er registrert alvorlige bivirkninger hvis katten får så mye som 10 X dosering. Man skal ikke overdosere så mye, men man bør altså heller gi for mye enn for lite ormemiddel. I verste fall kan ormen ha blitt resistent mot middelet. Men kanskje mer sannsynlig at hun er en ivrig jeger.

Og så er du jo "heldig" som oppdager ormen så raskt. Mange oppdager ikke at katten har orm, og da kan de gå med orm altfor lenge, det er jo ikke bra for katten. Men er nok lurt å ta med katten til vet og få resept på profender.

Skrevet
Vi har også brukt Drontal, men har lest at det ikke er nødvendig (eller å anbefale) å bruke denne kuren hvis det ikke er snakk om importerte dyr eller etter utenlandsopphold. Kilde. Dette fordi Drontal inneholder flere virkestoffer, de andre ett (og dermed mindre sannsynlighet for resistens?).

Edit: Kan legge til at apoteket anbefalte oss Drontal.

vi bruker denne minst mulig og dette er vel hovedgrunnen til at vi skal forsøke profender for drontal hadde absolutt NULL effekt på våre utekatter. har hørt andre som har opplevd det samme her i området.

Gjest Thalassa
Skrevet

ehh, bare et lite spørsmål, kan den bendelormen kattene får, smittes over på mennesker? :forvirret: Katten vår har ganske ofte mark den også, ca hver 3. måned eller så, og jeg synes det er så ekkelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...