Gjest Tabby Skrevet 8. april 2007 #1 Skrevet 8. april 2007 Eu borgere vil ha advarsel på alkohol Trenger vi virkelig det? Trodde da virkelig alle vet at dette er skadelig? I hvert fall er det jo masse snakk og oppfølging når man er gravid.
Gjest Pax Skrevet 8. april 2007 #2 Skrevet 8. april 2007 Det er det samme for meg. Kanskje det vil ha en gunstig effekt i begynnelsen, men etterhvert slutter folk å se dem.
Lizzie123 Skrevet 9. april 2007 #3 Skrevet 9. april 2007 Hva med denne. ADVARSEL: Du kan bli full! Sorry, jeg er litt overtrøtt
~Mrs.Valentine~ Skrevet 9. april 2007 #4 Skrevet 9. april 2007 Jeg tror ikke alle vet hvor farlig alkohol kan være, slik som feks. røyking. Men selv om "alle" vet at røyking er farlig og det står advarsel at du kan dø av det, på pakningene, så er det allikevel mange som ikke har vett til å slutte. Så det er ikke sikkert at advarsler vil ha så veldig stor virkning. Jeg vet ikke helt hva jeg mener, men èn ting er sikkert, og det er at det er vanskelig å skulle prøve å overbevise det norske folk om at de må endre drikkevanene sine.
Ms.Marple Skrevet 9. april 2007 #5 Skrevet 9. april 2007 Ja, de fleste som røyker vet at det er skadelig også uansett hvor mange advarsler som settes på røykpakka.
~Mrs.Valentine~ Skrevet 9. april 2007 #7 Skrevet 9. april 2007 (endret) Hvofor ikke ha en advarsel? ← Hvis man først skal begynne, hvorfor ikke ha advarsel på margarin-pakken også; at hvis du spiser for mye av dette øker faren for å dø tidelig av en hjertelidelse. Ja?! Jeg tror, som sagt, at det er andre virkemildler som skal til for å endre de farlige drikkevanene mange har. Mulig advarsel er en bra start, men dèt i seg selv, tror jeg vil ha lite virkning. (Og det vil være irriterende for dem med et "riktig" konsum.) Jeg er helt klart for mer opplysning rundt dette med akutte og langvarige skader av alkoholen, men er usikker på om dette er veien å gå. Endret 9. april 2007 av ~Mrs.Valentine~
Fru Pigalopp Skrevet 9. april 2007 #8 Skrevet 9. april 2007 Vi skal ikke lengre få lov til å tenke selv. Det er hele greia med det. Derfor må vi opplyses på denne måten. Nei, jeg verken røyker eller drikker (mye), så for meg spiller det ingen rolle. Men jeg må si at jeg syns det er teit med slike advarsler. De hjelper jo ikke mye for de som vil røyke eller drikke. Da jeg røykte (slutter for ca 1 år siden), dekte jeg alltid til advarslene med noe, for å slippe den sure beskjeden om hvor farlig det var. (Jeg sluttet pga graviditet, ikke pga advarslene) Men kanskje det finnes en og annen enfoldig sjel der ute, som ikke har fått med seg at røyking og drikking er skadelig - så for de er det kanskje nyttig info. (ironisk)
talin Skrevet 9. april 2007 #9 Skrevet 9. april 2007 Lurer på når livet kommer med helsefarlig advarsel.
surre Skrevet 9. april 2007 #10 Skrevet 9. april 2007 Jeg synes det blir for teit. Folk vet da at det er skadelig, og en advarsel på flaskene tror jeg ikke betyr så mye. Samme som med røyk.
Helen Skrevet 9. april 2007 #11 Skrevet 9. april 2007 Folk kommer til å drikke like mye alikevel, alle vet hvor farlig det er uansett om det står advarsel på flasken eller ikke. Tror ikke det var så mange som sluttet å røyke når advarslene kom på røykpakkene heller.
Gjest =tentacle= Skrevet 11. april 2007 #12 Skrevet 11. april 2007 Alle vet at alkohol kan skade barnet i graviditeten. Færre vet hvordan, hvorfor, hvor mye som er farlig, osv, men det kommer uansett ikke til å festes en liten bok på flaskene, kun en setning eller to. Det tror jeg ikke bidrar til å opplyse oss mer. Og skal det merkes på ølglass, shotglass, konjakkglass, vinglass, osv på utestedene også? All røyk er skadelig, alkohol i moderate mengder er noe annet. Ikke trygt når man er gravid, men de fleste av oss er gravide i kun få perioder av våre liv, og halvparten av befolkningen kan per def aldri ha et foster i magen å ta hensyn til. Det er irrelevant for de fleste av oss å ha advarsler om alkoholskader på babyer på alle de vinflaskene vi skal kose oss med når vi spiser reker i skjærgården, nyter en bedre middag på restaurant, er på fest osv resten av våre liv. Gravide som målgruppe kan nås på andre, og trolig bedre måter.
ArneA Skrevet 13. april 2007 #13 Skrevet 13. april 2007 Syns det er helt greit at det står en advarsel på at alkohol er skadelig. Det blir vel på samme måte som med sigaretten. Alkohol en gifttype som virker på nervesystemet, derav virkningen som de fleste kjenner til. Sier ikke at man skal ha forbud men at det er greit at folk vet hva etanol egentlig er.
sasha07 Skrevet 13. april 2007 #14 Skrevet 13. april 2007 Пить вредно ! Но не пить нельзя , вредно тоже ! Пейте только водку ! :enig_anim:
ArneA Skrevet 13. april 2007 #15 Skrevet 13. april 2007 Пить вредно ! Но не пить нельзя , вредно тоже ! Пейте только водку ! :enig_anim: ← Ja det kan du si!
skrue Skrevet 13. april 2007 #17 Skrevet 13. april 2007 Пить вредно ! Но не пить нельзя , вредно тоже ! Пейте только водку ! :enig_anim: Tja, de russerene jeg kjenner er faktisk ganske forsiktige med den drikken. Mulig de har dårlig erfaring hjemmefra.
Gjest Silmarill Skrevet 16. april 2007 #18 Skrevet 16. april 2007 Ja, de fleste som røyker vet at det er skadelig også uansett hvor mange advarsler som settes på røykpakka. ← Ikke sant! Alle som røyker (selv gjør jeg det ikke) vet at dette er skadelig uansett om dette står på røykpakka eller ei! Alt er skadelig dersom du får for mye av det! Det som virkelig er farlig når du får for mye av det er MUSKATNØTT! Spiser du en hel muskattnøtt kan du bli alvorlig syk av det! Står ingen advarsel på krydderposen om det! Der står det bare at det er et av Østens fineste krydder! ---------- Fakta om Muskat: "I lave doser er ikke muskat farlig. Men store doser på 7,5 gram eller mer er farlige, og kan fremkalle anfall, kvalme, dehydrering og generell smerte i kroppen. Ved doser på rundt 1 gram er muskat et mildt til medium halusinogen, som gir visuelle halusinasjoner og mild eufori på linje med den man får av marijuana. Muskat inneholder kjemikalier som hindrer hjernen i å stoppe aminosyrer som finnes i vanlig mat, fra å påvirke hjerne og kropp. Tester har vist at muskat ved større mengder reagerer med kroppen mye på samme måte som ecstasy (MDMA). Imidlertid er muskat lite utbredt som rusmiddel, på grunn av sin sterke smak og sandaktig konsistens. Det er også risiko for potensielt smertefulle fysiske sideeffekter og muskatpsykose (se under), og det tar meget lang tid før rusen inntrer, samt at selve rusen kan vare over flere dager. En bruker vil ikke oppleve en rus før seks til sju timer etter muskaten er tatt inn (oralt), og rusen selv varer opptil et døgn, mens ubehagelige sideeffekter kan vare inntil tre dager etterpå. Ved store inntak kan man risikere såkalt "muskatpsykose", en akutt psykisk ubalanse gjenkjent ved halusinasjon, stress, dødsangst og irritasjon. Noen tilfeller har resultert i sykehusinnleggelse, og det er etter sigene få av de som har erfart muskatforgiftning, som anbefaler det eller repeterer erfaringen. Selv i små doser kan muskat være giftig. Inntak av så lite som 1/2 gram kan resultere i tørr munn, høy puls, feber og diaré. Det har amfetaminliknende effekter og kan lede til store inntak av vann. Det finnes ingen spesifikk motgift, annet enn hvile. Det kan ta 24 timer eller mer før man er i form igjen. Muskat er ekstremt giftig ved intravenøst inntak. Muskat kan også føre til leverskader ved langvarig bruk. Tidligere har muskat blitt brukt som abortmiddel. Det kan være dødelig hvis man bruker det regelmessig i store kvanti, men det er ingen problemer med de små dosene man bruker under matlaging"
Gjest TuttaCalcutta Skrevet 16. april 2007 #19 Skrevet 16. april 2007 Пить вредно ! Но не пить нельзя , вредно тоже ! Пейте только водку ! :enig_anim: ← Er som jeg skulle sagt det selv!
Gjest TuttaCalcutta Skrevet 16. april 2007 #20 Skrevet 16. april 2007 Ikke sant! Alle som røyker (selv gjør jeg det ikke) vet at dette er skadelig uansett om dette står på røykpakka eller ei! Alt er skadelig dersom du får for mye av det! Det som virkelig er farlig når du får for mye av det er MUSKATNØTT! Spiser du en hel muskattnøtt kan du bli alvorlig syk av det! Står ingen advarsel på krydderposen om det! Der står det bare at det er et av Østens fineste krydder! ---------- Fakta om Muskat: "I lave doser er ikke muskat farlig. Men store doser på 7,5 gram eller mer er farlige, og kan fremkalle anfall, kvalme, dehydrering og generell smerte i kroppen. Ved doser på rundt 1 gram er muskat et mildt til medium halusinogen, som gir visuelle halusinasjoner og mild eufori på linje med den man får av marijuana. Muskat inneholder kjemikalier som hindrer hjernen i å stoppe aminosyrer som finnes i vanlig mat, fra å påvirke hjerne og kropp. Tester har vist at muskat ved større mengder reagerer med kroppen mye på samme måte som ecstasy (MDMA). Imidlertid er muskat lite utbredt som rusmiddel, på grunn av sin sterke smak og sandaktig konsistens. Det er også risiko for potensielt smertefulle fysiske sideeffekter og muskatpsykose (se under), og det tar meget lang tid før rusen inntrer, samt at selve rusen kan vare over flere dager. En bruker vil ikke oppleve en rus før seks til sju timer etter muskaten er tatt inn (oralt), og rusen selv varer opptil et døgn, mens ubehagelige sideeffekter kan vare inntil tre dager etterpå. Ved store inntak kan man risikere såkalt "muskatpsykose", en akutt psykisk ubalanse gjenkjent ved halusinasjon, stress, dødsangst og irritasjon. Noen tilfeller har resultert i sykehusinnleggelse, og det er etter sigene få av de som har erfart muskatforgiftning, som anbefaler det eller repeterer erfaringen. Selv i små doser kan muskat være giftig. Inntak av så lite som 1/2 gram kan resultere i tørr munn, høy puls, feber og diaré. Det har amfetaminliknende effekter og kan lede til store inntak av vann. Det finnes ingen spesifikk motgift, annet enn hvile. Det kan ta 24 timer eller mer før man er i form igjen. Muskat er ekstremt giftig ved intravenøst inntak. Muskat kan også føre til leverskader ved langvarig bruk. Tidligere har muskat blitt brukt som abortmiddel. Det kan være dødelig hvis man bruker det regelmessig i store kvanti, men det er ingen problemer med de små dosene man bruker under matlaging" ← Nå tviler jeg på om det er noen som er så glad i muskat at de tar det rett i åra (intravenøs)!?!! :klø:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå