Gå til innhold

Blitt allergisk mot pus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt allergisk mot pus :( Har vært det en stund men spist tabletter, har prøvd mange slag men jeg finner ingen som virker og nå har jeg fått streng beskjed av asmaspesialisten på Louisenberg at katten må bort. Stakkars lille store snille pus.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Næmmen, så trist!

Det finnes "hundevaksine" i alle fall. Man tar utganspunkt i en bestemt hund, tar blodprøve fra denne, og lager en vaksine til mennesket som er allergisk. Vet ikke hvor mye det koster og hvor lang tid det tar.

Du kan be legen om kortisonsprøyte (koster 120 kr) for å lette litt på plagene mens dere finner ut hva dere skal gjøre.

Skrevet

Tar kortison pga pollen og har prøvd petal cleanse :(

Skrevet

Kjenner du noen som vil ha pus, da? Hvis ikke kan dyrebeskyttelsen være et alternativ.

Gjest Cleopatra
Skrevet

Noen som vet hva petal cleanse koster?

Skulle gjerne ha prøvd den på sambo`n. Han har og fått beskjed om å bli kvitt dem.

Gjest niomi
Skrevet

Man bør ikke bruke Patal Clense oftere enn helt nødvendig, da det ikke er spesielt bra for pusen å måtte vaskes ofte, og anbefales derfor ikke av NAAF.

Sakset fra NAAF's sider om dyreallergi:

Ulike vaskemidler som kan smøres på dyret, (PetalCleanse), særlig katten, har vært lansert som middel mot dyreallergi. Ved å fukte dyrepelsen med en væske, skal allergenene kapsles inn og mengden allergener på dyret reduseres. Allergenmengden i pelsen på en katt reduseres også ved vanlig vasking og bading, men anbefales likevel ikke som et middel mot dyreallergi. I beste fall vil vaskemiddel hjelpe midlertidig og være aktuelt for de med mildere form for dyreallergi. Selv om katten vaskes, vil det finnes katteallergener i husstøvet. En annen sak er at hyppig vasking av dyret grenser til dyreplageri.
Skrevet

Be om Atarax tabletter :)

Gjest niomi
Skrevet

Atarax er vel ikke noe man trykker i seg frivillig, vel... Man kan ikke kjøre bil hvis man bruker de, og de er også anti-depressiva ved siden av antihistamin, og kan påvirke psyken til folk. ;)

Skrevet

Heilt frå eg vart født, har me hatt kattar heime, som har vore inne. Då eg var over 20 år gammal, og fortsatt budde heime, vart eg plutselig kjempeallergisk mot kattar! Fekk beskjed om å halda meg heilt unna kattar, ellers kunne det utvikla seg til astma. Mora mi kasta kattane ut, og vaska heile huset. No har dei vore utekattar i mange år. I løpet av dei 10 åra som har gått etter dette, har eg stort sett haldt meg heilt unna kattar. Likevel har eg i løpet av dei 2 siste åra, utvikla astmatendensar, så no går eg på astmamedisin dagleg.:(

Eg anbefaler deg virkelig å kvitta deg med katten din så fort som mulig, same kor trist du synst det er! Ellers risikerer du å få astma, og det er ikkje noko kjekt!

Skrevet

Det er sant. Bortsett fra alle får jo ikke bivirkninger.

Skrevet
Kjenner du noen som vil ha pus, da? Hvis ikke kan dyrebeskyttelsen være et alternativ.

Å sette katten på et omplasseringshjem er jo bare en midlertidig løsning, det er jo ikke et permanent hjem. Det beste er å finne et nytt hjem direkte, så katten slipper å gå gjennom to omstillinger. Vi vet jo at det er altfor mange katter som trenger nytt hjem, og på dyrebeskyttelsen pleier de å prioritere de hjemløse.

Man bør ikke bruke Patal Clense oftere enn helt nødvendig, da det ikke er spesielt bra for pusen å måtte vaskes ofte, og anbefales derfor ikke av NAAF.

Sakset fra NAAF's sider om dyreallergi:

Hva er alternativene for katten hvis man ikke skal bruke petal cleanse? For svært mange katter er alternativet å bli avlivet, da kan jeg ikke se at det er så ille å bli smurt inn med dette middelet (det finnes metoder for å vende katten til slik behandling som gjør at katten ikke har noe imot det). NAAF er en interesseorganisasjon som kjemper en sak, og man skal alltid være litt kritisk til det de uttaler seg om, akkurat som man skal være til alle slike interesseorganisasjoner.

Hva TS velger å gjøre får være opp til henne, men greit å være klar over hva valgene hun gjør innebærer (både med tanke på framtida til katten og faren for forverring av hennes helsetilstand).

Skrevet
Heilt frå eg vart født, har me hatt kattar heime, som har vore inne. Då eg var over 20 år gammal, og fortsatt budde heime, vart eg plutselig kjempeallergisk mot kattar! Fekk beskjed om å halda meg heilt unna kattar, ellers kunne det utvikla seg til astma. Mora mi kasta kattane ut, og vaska heile huset. No har dei vore utekattar i mange år. I løpet av dei 10 åra som har gått etter dette, har eg stort sett haldt meg heilt unna kattar. Likevel har eg i løpet av dei 2 siste åra, utvikla astmatendensar, så no går eg på astmamedisin dagleg.:(

Eg anbefaler deg virkelig å kvitta deg med katten din så fort som mulig, same kor trist du synst det er! Ellers risikerer du å få astma, og det er ikkje noko kjekt!

Har fått asma og ligger på ca 50 % lungekapasitet! Så katta må nok vekk på et vis :( Noen som vil ha en supersnill hådott? Han er innekatt og tre år :) Vant til små barn og flink til å jakte fluer..

Skrevet

Det hadde jeg aldri klart, hadde vært som å kvitte seg med barn... Har du tatt dråpetestet og alt? Ofte slenger leger bare ut at du må kvitte deg med dyr fordi de tror det er der allergien kommer fra, slikt må testes.

Jeg kjenner til en som hadde pollenallergi, og han var allergisk mot katter som var ute pga pollen i pelsen... Og det kan være støvallergi.

Det er det samme de sier til alle røykere som får hjerteinfarkt; "du har fått det pga røyken, du må slutte". Selv om det er mange som ikke røyker som får hjerteinfarkt...

Skrevet

jeg har testet med striper på armen, og med blodprøver for jeg likte ikke resultatet på armen. Nå er han innekatt så jeg tviler på at det er alt for mye pollen i pelsen hans.

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Uff :klem:

For en fryktelig situasjon :(

Håper dere får gitt han bort så han ikke må avlives :(

Skrevet
Å sette katten på et omplasseringshjem er jo bare en midlertidig løsning, det er jo ikke et permanent hjem. Det beste er å finne et nytt hjem direkte, så katten slipper å gå gjennom to omstillinger. Vi vet jo at det er altfor mange katter som trenger nytt hjem, og på dyrebeskyttelsen pleier de å prioritere de hjemløse.

De fleste er nok klar over dette. Men er det krise, så er det krise.

Skrevet

Ja, uff, dere må ikke avlive ham stakkar. Han er frisk og ung. Men det er nok ikke den letteste sak i verden, nei. Stakkars deg, som har havnet i denne situasjonen :tristbla:

Skrevet (endret)

Åh, så trist! Jeg håper du finner noen som vil overta ham, jeg skulle gjerne gjort det selv, men har ikke anledning til å ha flere dyr nå. Kanskje noen her inne kan ta ham?

Endret av dront

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...