Gjest Fjellsippa Skrevet 8. april 2007 #1 Skrevet 8. april 2007 Komfyren min synger på siste verset, så jeg må nok investere i en ny ganske snart. Hvilket merke anbefaler dere å kjøpe? Jeg må ha en hel komfyr, ikke stekeovn og plater hver for seg. Jeg kan heller ikke ha gass på grunn av plassen .
Arkana Skrevet 8. april 2007 #2 Skrevet 8. april 2007 Vår komfyr tok kvelden for et par mnd siden og vi kjøpte denne. Vi er veldig fornøyd med den i allefall, mye bedre enn den fra Beha vi hadde før (som bare varte i 7 år). Dessverre må vi selge den allerede etter 3 mnds bruk, for vi flytter og i vårt nye hus er det integrerte hvitevarer. Men jeg kan i allefall absolutt anbefale denne. Svigerforeldrene mine har også Gorenje (en annen modell da) og er kjempefornøyd med den også.
Gjest -eline- Skrevet 8. april 2007 #3 Skrevet 8. april 2007 Vi har kjøpt Asko innbygningskomfyr, men de er nøyaktig de samme som de som er i vanlige frittstående komfyrer. Knallgode ovner Stort ovnsvolum, rask oppvarming, lavt energiforbruk. Den har kraftig varmluftsvifte, noe som gjør at den steker jevnt med flere brett (det var viktig for meg siden jeg foretrekker å steke flere brett brød samtidig). Asko/UPO (som produseres på samme fabrikk i Finland og er i hovedsak de samme ovnene) har flere ganger blitt best i test hos Forbrukerrådet (dog noen år siden siste komfyrtest...). I tillegg blir ovnsdøren kun 36° C ved 200ºC inne i ovnen, som er veldig kjekt når man har barn. Mer info her: http://www.asko.org/index.cfm/no/asko_produkter/komfyr/.
IsaCathrine Skrevet 8. april 2007 #4 Skrevet 8. april 2007 Jeg ville valgt en komfyr med injuksjonsvplater (det det heter?). Merke har jeg ikke peiling på..
Gjest -eline- Skrevet 8. april 2007 #5 Skrevet 8. april 2007 Jeg ville valgt en komfyr med injuksjonsvplater (det det heter?). Merke har jeg ikke peiling på.. ← Induksjon. Genialt og veldig raskt, absolutt noe å vurdere, men det er ikke så mange å velge mellom i frittstående variant (atskillig enklere å få tak i innbyggningsvariant).
Dru Skrevet 8. april 2007 #6 Skrevet 8. april 2007 (endret) Induksjon krever vel også at det elektriske dimensjoneres for det. Endret 8. april 2007 av Druscilla
Bhrsrk Skrevet 8. april 2007 #7 Skrevet 8. april 2007 Det begynner å bli en del frittstående induksjonskomfyrer å velge mellom. Electrolux, Siemens, Grepa, Gorenje, BEHA, ihvertfall - og de fleste har minst 2-3 modeller å velge mellom. Pris varierer fra rundt 9000 til 18000 (for Electroluxen jeg har lyst på). Når det gjelder dimensjonering tviler jeg på at man trenger større strømstyrke enn vanlig siden de er mer energieffektive enn tradisjonelle komfyrer. Dersom man har dobbel ovn får man ikke utnyttet begge ovnene og toppene på vanlig 25A.
Gjest -eline- Skrevet 8. april 2007 #8 Skrevet 8. april 2007 Induksjon krever vel også at det elektriske dimensjoneres for det. ← Stemmer det, vi har vært nødt til å legge opp ny kurs her hjemme.
Philippa Skrevet 8. april 2007 #9 Skrevet 8. april 2007 Jeg har både platetopp og komfyr fra Bosch. Veldig fornøyd.
Bladlusa Skrevet 9. april 2007 #10 Skrevet 9. april 2007 Jeg kjøpte denne http://www.beha.no/pg/produkter/hvitevarer...rer/D644KI.html for noen måneder siden, og er kjempefornøyd. Induksjon er toppen, komfyren er pen å se på, og enkel å rengjøre utenpå. Stekeovnen har de mest nødvendige funksjoner, selv om jeg kunne ønsket meg innebygd steketermometer og pyrolyse-rengjøring i tillegg.
IsaCathrine Skrevet 9. april 2007 #11 Skrevet 9. april 2007 Induksjon. Genialt og veldig raskt, absolutt noe å vurdere, men det er ikke så mange å velge mellom i frittstående variant (atskillig enklere å få tak i innbyggningsvariant). ← Induksjon ja Veldig raskt ja. Sparer strøm også.
Gjest kokken Skrevet 18. januar 2009 #12 Skrevet 18. januar 2009 Induksjon krever vel også at det elektriske dimensjoneres for det. Trenger nødvendigvis ikke nytt elektrisk opplegg. Hvis du har en 25Amper stikkontakt (flat) så passer de fleste inn der. Ser at enkelte komfyrer krever fast opplegg, altså leveres uten bevegelig kabel da må du ha en elektriker på plass for å kople til.
Krista83 Skrevet 19. januar 2009 #13 Skrevet 19. januar 2009 Vi har en Asko komfyr og er kjempe fornøyd med den. Sambo hadde den før jeg kom inn i bildet. Nå har jeg solgt hvitevarer og hadde fra før bare positive erfaringer med denne komfyren.
Gjest Gorenje er dårlig Skrevet 14. februar 2010 #14 Skrevet 14. februar 2010 <span style='color:purple'>Vår komfyr tok kvelden for et par mnd siden og vi kjøpte denne. Vi er veldig fornøyd med den i allefall, mye bedre enn den fra Beha vi hadde før (som bare varte i 7 år). Dessverre må vi selge den allerede etter 3 mnds bruk, for vi flytter og i vårt nye hus er det integrerte hvitevarer. Men jeg kan i allefall absolutt anbefale denne. Svigerforeldrene mine har også Gorenje (en annen modell da) og er kjempefornøyd med den også. </span> Vi har Gorenje, og det er en drittovn. Umulig å bake i, da ingenting blir gjennomvarmt. Over/undervarme fungerer dårlig, varmluft fungerer ikke... Stekeplatene er det eneste som er pålitelig.. Ikke kjøp Gorenje!
Caramello Skrevet 14. februar 2010 #15 Skrevet 14. februar 2010 Hei! Har dessverre ikke så mye peiling på komfyrer, men sitter å ser litt på nett selv, for skal kjøpe en snart. Selv skal vi ha induksjonskomfyr, de er litt dyrere enn "vanlige" komfyrer, men du sparer mye strøm, og mye sikrere.. Men dersom du vurderer å kjøpe det, så anbefaler jeg iallefall med brytere til kokeplatene, framfor display på selve koketoppen. På jobb har vi begge deler, og de med display på koketoppen, er kjempeekle å bruke!
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2010 #16 Skrevet 14. februar 2010 Induksjon! Og vi har trykknapper på toppen, og jeg synes det fungerer helt fint. (Vi har dessuten frittstående) At man trengte spesielle elektriske dimensjoner for det ante jeg ikke. Både jeg og min søster har kjøpt induksjonskomfyrer uten å måtte endre noe på det elektriske... Tydeligvis heldige, da?
Caramello Skrevet 14. februar 2010 #17 Skrevet 14. februar 2010 Induksjon! Og vi har trykknapper på toppen, og jeg synes det fungerer helt fint. (Vi har dessuten frittstående) At man trengte spesielle elektriske dimensjoner for det ante jeg ikke. Både jeg og min søster har kjøpt induksjonskomfyrer uten å måtte endre noe på det elektriske... Tydeligvis heldige, da? Nei, det har heller jeg aldri hørt om, at man må endre på det elektriske. Okei, sikkert forskjellige typer trykknapper på toppen også. Smak og behag dette
Gjest Gjest_gjesten_* Skrevet 15. februar 2010 #18 Skrevet 15. februar 2010 At man trengte spesielle elektriske dimensjoner for det ante jeg ikke. Både jeg og min søster har kjøpt induksjonskomfyrer uten å måtte endre noe på det elektriske... Tydeligvis heldige, da? Dersom du kaller det å ha adekvat elektrisk anlegg for flaks, så var dere heldige. Poenget er at induksjonstopper trekker mye mer strøm enn en "vanlig" koketopp, og derfor må strømkabelen takle overføring av mye strøm - eller større "båndbredde" om du vil. Dersom det elektriske anlegget er gammelt så må dette ofte oppgraderes. Ordet båndbredde er selvfølgelig helt galt i den sammenhengen, det riktige ordet skal være ampere, men det er mulig at sammenlikningen gjør at flere forstår poenget. Skal man være korrekt, så er det for øvrig ikke bare strømkablen som må dimensjoneres for induksjon, men også kursen i sikringsskapet. Fordelen med induksjon er at kokekaret blir varmt veldig mye fortere enn ved en vanlig koketopp, så totelt sett bruker ikke induksjon mer strøm - faktisk har den tvert i mot et lavere strømforbruk ettersom det er mindre spillvarme (all energi går til å varme opp kokekaret, og ikke koketoppen i seg selv).
Gjest Gjest_Indie_* Skrevet 16. februar 2010 #19 Skrevet 16. februar 2010 Vi kjøpte frittstående induksjon fra BEHA i fjor, kjempefornøyd!! Vi måtte ikke skifte ut noe som helst, tenkte aldri tanken heller
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #20 Skrevet 16. februar 2010 Komfyren min synger på siste verset, så jeg må nok investere i en ny ganske snart. Hvilket merke anbefaler dere å kjøpe? Jeg må ha en hel komfyr, ikke stekeovn og plater hver for seg. Jeg kan heller ikke ha gass på grunn av plassen . Sjekk størrelsen innvendig i ovnen (bredden). Tenkte ikke jeg på da vi kjøpte ny komfyr. Flere av mine gamle former som var for brede gitt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå