Donpedro Skrevet 8. april 2007 #1 Skrevet 8. april 2007 Jeg leste i en tråd her at hvorvidt barnet fikk morsmelk kun hadde noe å si for barndommen mht sykdommer. Ikke når man er voksen, da var det ett fett om man som baby fikk morsmlek eller erstatning. Noen som vet mer om dette?
Aggi Skrevet 8. april 2007 #2 Skrevet 8. april 2007 Har lest at barn som får morsmelk får et lavere kolesterolnivå som voksne. Også reduserer morsmelk visstnok stress hos barn.
Gjest bada Skrevet 8. april 2007 #3 Skrevet 8. april 2007 Jeg leste en artikkel om dette for lenge siden. Der sto det at det finnes noen studier av langtidseffekter av amming vs morsmelkerstatning. Disse viser blant annet at barn som har blitt ammet har mindre risiko for å bli overvektige som voksne, og at de har en noe bedre kognitiv utvikling enn barn som har fått MME. Det var allikevel understreket at man ikke nødvendigvis kan trekke for mange slutninger av slike studier, da amming forekommer mye hyppigere i familier som er bevisste på helse og kosthold, og at det like gjerne kan være disse faktorene som gjør at barn som er blitt ammet kommer litt bedre ut.
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2007 #4 Skrevet 11. april 2007 Problemer som allergi og diabetes er spesielt utbredt blandt mennesker som har fått kumelk i de første leveårene. Jeg husker ikke helt hvorfor, men jeg mener det var pga kaseinet som forstyrret noe i kroppen. Uansett, "The china study" har endel info om forskjellene på kumelk og menneskemelk. Desverre er det lite fokus der på soya, men heldigvis finnes det et 3 alternativ, nemlig melkeerstatning av mais. For oss kommer det til å bli det vi tyr til om morsmelken ikke kommer ordentlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå