Dorri Skrevet 8. april 2007 #1 Del Skrevet 8. april 2007 Jeg var på restaurant å fikk nydelig blomkålpure. Tenkte å lage dette hjemme å fant oppskrift på nettet der jeg skulle koke blomkålen i melk, mose det sammen når blomkålen var mør og tilsette salt og pepper. Det ble IKKE samme nydelige smak på den som den jeg spiste ute Hvordan skal dette gjøres skikkelig, noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fjellsippa Skrevet 8. april 2007 #2 Del Skrevet 8. april 2007 Hva med å høre med restauranten hvilket krydder de bruker? Noen kokker er bare glad for å dele oppskriften med gjestene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 8. april 2007 #3 Del Skrevet 8. april 2007 Jeg er ikke kokk, men jeg kan jo forsøke å svare allikevel. Det finnes mange måter å lage blomkålpuré på, f.eks. med løk, hvitløk, smør, fløte, osv., og det er umulig å vite hvordan den du spiste var. Hvis jeg skulle tippe, ville jeg tro at den inneholdt hjemmelaget kyllingkraft, i hvertfall hvis det var en ganske fin restaurant du var på. Her er en slik oppskrift: 220 g blomkål, delt opp i buketter 1 fedd hvitløk, knust 1 dl kyllingkraft (kokt på kyllingben og grønnsaker) 1/2 ts salt 2 ss fløte 1 ts usaltet smør La blomkål, hvitløk og salt koke under lokk på svak varme til blomkålen er helt mør (dvs ca. 10 minutter). Kjør det hele i en blender sammen med fløte og smør til puréen blir helt glatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 8. april 2007 #4 Del Skrevet 8. april 2007 Jeg tilsetter hvitløk også (kokes med blomkålen) og bruker så lite melk som mulig når jeg koker, for jeg har i litt fløte eller rømme etterpå når den moses. Tilsetter også litt smør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 8. april 2007 #5 Del Skrevet 8. april 2007 (endret) Muskat og parmesan kan også være gode smakstilsetninger i blomkålpuré. Men ellers er min erfaring at kvaliteten på selve blomkålen er det viktigste. Dvs blomkålen man får kjøpt på denne tiden av året smaker ingenting i forhold til den man får på sensommeren/tidlig høst når norsk blomkål er i sesong. Og smaker ikke blomkålen godt i utgangspunktet, blir heller ikke puréen særlig god, uansett hva man tilsetter av andre godsaker... Endret 8. april 2007 av piaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chelsea Skrevet 8. april 2007 #6 Del Skrevet 8. april 2007 Jeg har laget blomkålpure flere ganger men om denne er restaurantstandard, det vet jeg jo ikke, god ble den iallefall. Jeg kokte blomkålbuketter møre i matfløte. Helte av matfløten, kjørte blomkålen i foodprosessor/blender og var den for tynn tilsatte jeg litt av matfløten som ble til overs + litt creme fraîche for surhet. Så smakstilsatte jeg med salt, nykvernet pepper, flytende oksebuljong på flaske i dråper samt litt sukker til passe smak. Det viktigste for meg var å få litt rund og kremig smak til den da jeg brukte den til forrett som tilbehør til marinerte kamskjell med bacondryss. Hva fikk TS servert som tilbehør til blomkålpureèn kan jo hjelpe oss å vite hvordan den skal lages eventuelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest æ kan bake Skrevet 3. januar 2010 #7 Del Skrevet 3. januar 2010 kan vere smakstilsetninger... - kok blomkålen i minstmulig fløte/melk slik at du ikke kaster noe av kokevesken (at alt går med i pureen, ha heller i ny melk/fløte viss den blir for tykk) mye av smaken er i melka vettdu=) - man kan tilsette nøytrale kremoster da blir den mer fyldig - trøffelolje - bruk svat pepper ikke ver jålete å bruke hvit pepper får å unngå mørke flekker, da skipper du heller pepperen. - IKKE bruk ferdigmalt pepper det smaker dritt!!!! - sviss litt sjalott løk i panna før du koker blomkålen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest æ kan bake Skrevet 3. januar 2010 #8 Del Skrevet 3. januar 2010 - husk å kjøre den helt galtt med blender/stavmikser vist den ikke blir glatt passer den gjennom en sikt.. kluper/korn er grufult den skal vere glatt, glatt og atter glatt... - å smør selfølgeli å til alle der husmødre der ute smør er SMØR det er ikke MELANGE... (melange er modifisert plateolje) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus_ Skrevet 3. januar 2010 #9 Del Skrevet 3. januar 2010 Kok blomkålen mør i saltet vann. Ha den i blender, sammen med meierismør, salt, pepper og kjør til jevn masse. Kjempegodt Slik har vi laget den de plassene jeg har jobbet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå