Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Skal male et rom, og trenger sårt litt fargehjelp..

taket er hvitt, mens dør, vinduer og lister er eggehvite. Veggene har panel som skal males, og jeg ønsker en helt lys lys farge som brekker ørlite mot eggehvit. Kunne godt malt veggene også eggehvite, men ønsker altså bittelitt mer farge samtidig som det skal være hvitt :sjenert: vanskelig jeg? :)

MEN, det må ikke ha for mye rødt i seg eller grått, feks latte/cafe latte, antikkhvit ol. Dette fordi gangen rett utenforbi er malt i elfenben, og har relativt mye gult i seg. TRor det vil være finest å forts i samme nyanse.

Har kikket på claro, hvordan er den inntil eggehvit? noen som vet?? blir det for likt? eller kræsjer de helt?

elelr hva med benhvit? tror dere den vil ha for mye gulskjær i seg og oppfattes som lys, lys gul?

latte er elelrs en farge jeg synes er fin, men som nevnt føler jeg det blir helt feil fargenyanse mht til resten av huset.

Endret av nynne
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvit narciss har litt gult i seg og passer godt til eggehvit :)

Skrevet

ja fin farge, men for mye "farge" om du skjønner... øsnker en med mer hvitt i seg uten at det blir eggehvit liksom;)

Skrevet

Dun er en farge som går fint til eggehvit.

Skrevet

ja, men dun er ganske mørk beige...

Skrevet

Nei den er ikke det,vi har akkurat malt med den på hytta og den ser helt hvit ut men likevel varm....hvis du skjønner :)

NB.vi brukte den fra Butinox sitt fargekart.

Skrevet

Sånt blir mye lettere om man tar seg bryet med å lære NCS koder. Eggehvit er vel 0502 Y hvis jeg husker riktig. Ikke noe problem å be butikken blande f.eks 1004 Y (som jo vil være dobbelt så svart og dobbelt så gul som eggehvit.

NCS er forklart grundig her www.ncscolour.no

Og veldig enkelt her www.cbra.no/ncs_farger.html

Skrevet

takk for linker!

ang dun, så tenkte jeg på den fra jotun sitt fargekart, og der ser den slettes ikke hvit ut men beige. Har denne på et soverom og liker fargen godt - men ikke sånn jeg var ute etter nå bare...

finnes butinox sitt fargekart på nett??

Gjest Deception
Skrevet

Fargekart på nett er notorisk usikre, og fargegjengivelsen varierer fra skjerm til skjerm. Til eggehvit bør du vel ha noe som går mot gult, skulle jeg tro? Husk også at fargen på veggen gjerne blir annerledes enn fargen på papirbiten.

Skrevet

ja må ha noe som går mot gult...

holder på å teste ut claro, men usikekr på om den blir for lik eggehvit og at det blir vanskelig å se forskjell- elelr om forskjellen blir helt feil...

fikk tips om luft, men finner ikke den på noen av våre fargekart.. kan detn også ha et annet navn? noen som vet???

hvordan tror dere det ville bli å male vegger i letthet, da? når listene er eggehvite? letthet er vel hvitere/lysere, vil det bli rart?

Skrevet

Fargene som slutter med -Y20R er ikke grønnlige eller rødlige men er mer i retning vaniljesaus. Disse er veldig trygge, selv om man skal være klar over at beige farger har en evne til å trekke seg mot fargene i tekstiler osv.

1005-Y20R er litt sandaktig og diskret, 1010-Y20R er mer farge og ganske vaniljesausfarge. 0505-Y20R er lysere, veldig lite farve men likevel ikke helt hvitt. Prøver på disse får du hos fargehandelen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...