Gjest Frysepulver Skrevet 8. april 2007 #1 Skrevet 8. april 2007 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=140060 Dette tenkte jeg på her om dagen faktisk. Skiller man kirke og stat bør man heller ikke ha kristne ferier. Følgelig bør heller ikke f.eks. muslimer få ferie under ramadan, id o.l. Hva mener andre?
brumma* Skrevet 8. april 2007 #2 Skrevet 8. april 2007 Jeg synes det kan være en viss kvote med feriedager som kan brukes i påske/ramadan/jul/hanukka/id osv. (Velg den/de som passer liksom. ) Alle stedene jeg har jobbet har forøvrig muslimer fått fri til å feire ramadan selv om det ikke er noen offentlig høytid.
Gjest Frysepulver Skrevet 8. april 2007 #3 Skrevet 8. april 2007 Jeg synes det kan være en viss kvote med feriedager som kan brukes i påske/ramadan/jul/hanukka/id osv. (Velg den/de som passer liksom. ) Alle stedene jeg har jobbet har forøvrig muslimer fått fri til å feire ramadan selv om det ikke er noen offentlig høytid.← Ja, det er det jeg mener. Husker jeg vurderte å konvertere til den religionen som tilbød flest fridager når jeg gikk på vgs. Da fikk jeg alle de norske dagene, pluss litt attåt Mine muslimske kollegaer får i dag fri f.eks. 2 dager i forbindelse med ramadan (til spisingen etterpå). Så kan helle mot det du sier, at man kan kanskje få en kvote med noen dager man disponerer selv.
Far til 2 Skrevet 8. april 2007 #4 Skrevet 8. april 2007 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=140060 Dette tenkte jeg på her om dagen faktisk. Skiller man kirke og stat bør man heller ikke ha kristne ferier. Følgelig bør heller ikke f.eks. muslimer få ferie under ramadan, id o.l. Hva mener andre? ← USA har skilt kirke og stat, men det praktiseres likevel påskeferie, etc. Jeg ser ingen problemer med dette. Men kansje det bør bli et større antall fridager/feriedager isteden, og la folk flest ta ut disse når de selv vil. På den måten kan de religiøse, uavhengig av religion, ta ut sine fridager under de religiøse høytidene, og os andre ta ut fridagene når det passer oss best.
Arkana Skrevet 8. april 2007 #5 Skrevet 8. april 2007 Jeg synes det høres greit ut, så lenge man ikke mister disse feriedagene, men får dem igjen i form av økt antall ferieuker man kan bruke som det passer. Jeg tror nå uansett at de aller fleste kommer til å bruke opp noen dager i påsken uansett om de er kristne eller ikke, rett og slett fordi de er vant til det og forbinder påsken med kos og ferie. Så i praksis tror jeg kanskje det er kun utlendinger som tilhører en annen religion som kommer til å gjøre de største forandringene i ferietiden sin.
Gjest *Tara* Skrevet 8. april 2007 #6 Skrevet 8. april 2007 Det er snart på sin plass å skille stat og kirke - og selvsagt skal disse helligdagene falle bort. MEN vi må ikke miste fridagene - de skal kunne tas ut når vi ønsker det selv.
Gjest Frysepulver Skrevet 8. april 2007 #7 Skrevet 8. april 2007 Øh... :klø: Her skal vi ha pose, sekk og litt til?
Arkana Skrevet 8. april 2007 #8 Skrevet 8. april 2007 Øh... :klø: Her skal vi ha pose, sekk og litt til? ← Hva mener du?
talin Skrevet 8. april 2007 #9 Skrevet 8. april 2007 Øh... :klø: Her skal vi ha pose, sekk og litt til? ← Selvsagt;)
Susannah Skrevet 8. april 2007 #10 Skrevet 8. april 2007 Jepp, pose og sekk var det første jeg tenkte da jeg så dette forslaget: skill kirke og stat - men ikke ta vekk påsken for det, det er jo så koselig med litt fri!
talin Skrevet 8. april 2007 #11 Skrevet 8. april 2007 USA har skilt kirke og stat, men det praktiseres likevel påskeferie, etc. Jeg ser ingen problemer med dette. Offisielle fridager Påsken er ikke en offisiell fridag i USA.
Arkana Skrevet 8. april 2007 #12 Skrevet 8. april 2007 Jepp, pose og sekk var det første jeg tenkte da jeg så dette forslaget: skill kirke og stat - men ikke ta vekk påsken for det, det er jo så koselig med litt fri! ← Det er vel ingen som har sagt at man skal beholde påskeferie, men de fridagene som forsvinner fordi dette ikke er helligdag lenger bør man få tilbake på annet vis. Det har ingenting med kos å gjøre, men med at alle trenger en viss mengde ferie i løpet av året for å slappe av og koble ut i forhold til jobb.
punktom Skrevet 8. april 2007 #13 Skrevet 8. april 2007 Jepp, pose og sekk var det første jeg tenkte da jeg så dette forslaget: skill kirke og stat - men ikke ta vekk påsken for det, det er jo så koselig med litt fri! ← "- Vil avskaffe påskeferien" var overskriften, og din første tanke da du leste dette var at påsken måtte bevares fordi den var så koselig? Mkay...
Gjest bada Skrevet 8. april 2007 #14 Skrevet 8. april 2007 Det er et fåtall europeiske land som har statskirke - bare Norge, Danmark og England så vidt jeg husker. Hvor mange feriedager man skal ha hvert år er en politisk avgjørelse som ikke har med religion å gjøre.
Gjest bada Skrevet 8. april 2007 #15 Skrevet 8. april 2007 Dessuten, de landene som ikke har statskirke har ikke nødvendigvis færre feriedager enn oss for det.
Hedda-78 Skrevet 8. april 2007 #16 Skrevet 8. april 2007 Liker idéen med en kvote fridager man kan disponere som man vil, men dette kan jo fort bli kaotisk på enkelte arbeidsplasser. Det er ikke alle steder det er mulig å få til at noen tar fri og andre jobber, spesielt på små arbeidsplasser. En liten kafé: servitøren tar fri, ryddehjelpa og vaskepersonalet vil jobbe. En fabrikk i påska: 380 vil ha fri langfredag, 4 vil jobbe... Hotellet: alle stuepikene vil ha fri, 3 av resepsjonistene vil jobbe, men vil ikke jobbe overtid for å vaske rom i tillegg til resepsjonsvaktene sine. Kan bli noe kaotisk, tror jeg.
punktom Skrevet 8. april 2007 #17 Skrevet 8. april 2007 Liker idéen med en kvote fridager man kan disponere som man vil, men dette kan jo fort bli kaotisk på enkelte arbeidsplasser. Det er ikke alle steder det er mulig å få til at noen tar fri og andre jobber, spesielt på små arbeidsplasser. En liten kafé: servitøren tar fri, ryddehjelpa og vaskepersonalet vil jobbe. En fabrikk i påska: 380 vil ha fri langfredag, 4 vil jobbe... Hotellet: alle stuepikene vil ha fri, 3 av resepsjonistene vil jobbe, men vil ikke jobbe overtid for å vaske rom i tillegg til resepsjonsvaktene sine. Kan bli noe kaotisk, tror jeg. ← Det blir vel ikke noe mer kaotisk enn vanlig ferieavvikling.
Gjest piaf Skrevet 8. april 2007 #18 Skrevet 8. april 2007 Et lite apropos: For noen år siden gikk en biskop ut i media og tok til orde for at andre påskedag burde avskaffes som helligdag fordi det ikke var tilstrekkelig teologisk grunnlag for å beholde den. Det kom straks heftige protester - fra fagbevegelsen.
Gjest bada Skrevet 8. april 2007 #19 Skrevet 8. april 2007 Et lite apropos: For noen år siden gikk en biskop ut i media og tok til orde for at andre påskedag burde avskaffes som helligdag fordi det ikke var tilstrekkelig teologisk grunnlag for å beholde den. Det kom straks heftige protester - fra fagbevegelsen. ← Det tviler jeg ikke på!
aline Skrevet 8. april 2007 #20 Skrevet 8. april 2007 Det blir vel ikke noe mer kaotisk enn vanlig ferieavvikling. ← det kan lett bli annerledes siden det under dagens helligdager er veldig veldig mange som tar fri. se f.eks der jeg jobber, de fleste tar ferie og det fungerer fordi de fleste kundene våre også tar fri i påska, ergo går det greit at det er ett fåtall folk som jobbet dagene mandag, tirsdag og halve onsdag, så stenger hele firmaet rett og slett på de faktiske helligdagene. Dersom dette ikke skulle vært offentlige helligdager, kunne heller ikke firmaet holde stengt på disse dagene, noen måtte jobbet, og antagelig flere en i dagens påske fordi man ikke hadde kontroll på hvor mange av kundene våre som kom til å ta seg påske eller jobbe. Ergo vanskeligere å løse en nå som det er faste fridager for hele norge. Så, om alle disse offentlige fridagene, som ikke bare tilsier at vi har fri, men som også tillater endel firmaer å holde stengt pga at "alle" har fri, ikke lenger er faste men fri til å velge som man ville.... da kan aldri firmaer være stengt, de må være i drift hver ukedag hele året rundt med folk på jobb hele tiden. Personlig har jeg ingen problemer med å endre fra offentlige, kristne, helligdager, til valgfrie fridager når det passer ens egen "tro", men i forhold til firmaer tror jeg faktisk det er bedre å ha faste fridager, om man da evt velger å faste fridager som ikke er knyttet til kristendommen, men rett og slett offentlige fridager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå