Gå til innhold

Hjelp til kjedelig furutrapp?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har en kjedelig furutrapp, som trenger en liten oppgradering. Jeg har malt rekkverket i caffe latte, men har ikke gjort noe med selve trappetrinnene.

Det jeg ønsker meg er å få de mørkere, f,eks med eikefarget beis. Men jeg aner ikke om dette er mulig å få til siden trappen er furu.

Så spørsmålet er; kan jeg få min kjedelige furutrapp til ikke å se ut som furu med beis? Evnt hva kan jeg finne på med den?

Endret av Linsi
Gjest Vampyra
Skrevet

Klart du kan!

Puss den ned og beis i vei! :)

Gjest Frysepulver
Skrevet

Oxan brukte vi på furutrappen. Ble kjempefint, brukte fargen kakao

Skrevet

Vi har beiset trinnene i vår furutrapp med mørk brun beis og malt gelenderet hvitt. Fungerte helt fint det.

Skrevet

Hvis dere har parkett ellers, synes jeg det er kjempefint med parkett i trinnene og lystmalt resten.

Skrevet

fungerer veldig fint å beise trinnene, har flere venenr som har gjort det!

Synes det er pent med selve gelenderet og trinenne i en farhe jeg da, og sprinklene hvite...

Skrevet

Jeg antar at trinnene er lakkert fra før og min erfaring er at beis trekker ujevnt og blir skjoldete på slike overflater nesten uansett hvor mye man pusser. Ett produkt jeg imidlertid har god erfaring med på tidligere behandlede flater er Liberon Bistrot lakk. Den finnes bl.a. i lys, medium og mørk eik. Har du vanlig standard eikeparkett må du bruke den lyseste. Jeg synes den gir et mer "levende" og naturtro resultat enn beis og fargene er gode etterligninger. Fordi den ikke trekker inn i treverket på samme måte som beis, blir resultatet jevnt selv om utgangspunktet er litt skjoldete.

Fremgangsmåten blir som følger:

1. Puss trinnene grundig og helst helt fri for gammel lakk. Bruk grovt papir til å begynne med (40 el. 60) og avslutt med helt fint (240 er passe). Ikke prøv å gjøre dette for hånd! Invester heller i en slik trekantformet pussemaskin, også kalt "mus". Hvis du ikke har tenkt å bruke den ofte, holder det med en billigvariant til et par hundre kroner. Vær grundig når du fjerner pussestøvet.

2. Legg på ett strøk med den fargede lakken (Ikke fall for fristelsen og bruk flere. Det blir garantert for mørkt! ;) ). Bruk pensel og krysspensle lakken på over hele trinnet. Deretter jevner du ut med en fordriver (Bred, flat pensel) i hele drag fra side til side til du ser det er jevnt. Lakken er ganske seig, så du må jobbe litt med den. Fordelen er at den ikke renner eller lager dråper.

3. Avslutt med 2 - 3 strøk silkematt klarlakk fra samme produsent.

Lykke til!

PS. Denne lakken får du kjøpt hos bl.a. Jernia og Maxbo.

Skrevet
Hvis dere har parkett ellers, synes jeg det er kjempefint med parkett i trinnene og lystmalt resten.

Det har vi også gjort. Ble kjempefint og vi slapp problemene med at beisen trakk ugjevnt eller at malingen skulle sprekke opp/flise seg av.

Skrevet
Det har vi også gjort. Ble kjempefint og vi slapp problemene med at beisen trakk ugjevnt eller at malingen skulle sprekke opp/flise seg av.

Jeg har ikke trapp, men jeg er alltid nysgjerrig på slike ting, så jeg lurer på hvordan dere har løst det m.h.p. kantene/hjørnene som dannes av trinnene.

Er for øvrig enig i at det helt sikkert er det peneste dersom det er praktisk gjennomførbart i den aktuelle trappen.

Skrevet

Sambo var veldig flink til å måle til og skjære rette kanter. I bakkant og på sidene fylte vi igjen de små sprekkene som ble med acryl i samme farge som laminaten og forran satte vi på en vanlig gulveikelist som dekket fronten av laminatplanken og selve trinnet.

Skrevet
Sambo var veldig flink til å måle til og skjære rette kanter. I bakkant og på sidene fylte vi igjen de små sprekkene som ble med acryl i samme farge som laminaten og forran satte vi på en vanlig gulveikelist som dekket fronten av laminatplanken og selve trinnet.

Aha! Det ble sikkert kjempefint!

Skrevet
Oxan brukte vi på furutrappen. Ble kjempefint, brukte fargen kakao

Var dette en lakkert trapp? Jeg er så sløv når det gjelder å pusse ned lakk..... :sur:

Skrevet
Leo, jeg noterer som bare det!  :)

Jeg kan komme og hjelpe deg! Jeg har jo nå etterhvert pussemaskiner for et hvert behov og dessuten har jeg ingen som helst problemer med å sitte i en trapp et par dager og pusse. I følge min kjære er jeg fullstendig gal som faktisk liker å pusse, men han ser jo at resultatet blir bedre på den måten da ;) ...

Gjest Deception
Skrevet
Jeg kan komme og hjelpe deg! Jeg har jo nå etterhvert pussemaskiner for et hvert behov og dessuten har jeg ingen som helst problemer med å sitte i en trapp et par dager og pusse. I følge min kjære er jeg fullstendig gal som faktisk liker å pusse, men han ser jo at resultatet blir bedre på den måten da ;) ...

Du kan gjerne få komme på besøk til oss en tur :sjarmor: Vi har nemlig også en kjip, lakkert furutrapp fra 80-tallet, som vi ikke akkurat ser fram til å ta fatt på. Selv heller jeg litt i retning forskjellige gråtoner på hele greia, men ser ikke akkurat fram til selve jobben. Men når alt annet begynner å bli så fint, er det skjemmende med en gulnet trapp midt i det hele (vi har rekkehus med bad, toalett og soverommene nede, og stue, kjøkken og bod oppe).

Skrevet

Vel, jeg ser meg vel egentlig litt enig i din samboers oppfatning her. Men at det er lurt å være nøye er det iallefall ingen tvil om.

Godt mulig jeg sier ja takk til tilbudet ditt! Jeg graver gjerne litt i hagen din til gjengjeld!

:)

Skrevet

Denne tråden er jo litt "gammel", men jeg var innom Maxbo i går og de har fått inn parkett (Eik) med integrerte trappeneser som, selvfølgelig, er beregnet på å å legges i trapper i forskjellige bredder og lenger med mulighet for tilskjæring i bakkant og/eller i bredden. Bare ett tips hvis noen skulle være fristet til å betale seg fri fra pirkearbeidet ;) ...

Skrevet

Vi kjøpte ny trapp vi... Hadde ikke råd til å kjøpe hardtred i trinnene (nesten 1000-1500 pr trinn i tillegg :overrasket: ), og da kom den som (ferdig) beiset furutrapp. Ser kjempefint ut.

Gjest Persille
Skrevet
Vi kjøpte ny trapp vi... Hadde ikke råd til å kjøpe hardtred i trinnene (nesten 1000-1500 pr trinn i tillegg :overrasket: ), og da kom den som (ferdig) beiset furutrapp. Ser kjempefint ut.

Hvor mye betalte dere for trappa?

En etasje eller?

Var det inkl. montering?

Gjest Frysepulver
Skrevet
Var dette en lakkert trapp? Jeg er så sløv når det gjelder å pusse ned lakk.....  :sur:

Jepp, lakkert furutrapp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...