MayaM Skrevet 7. april 2007 #1 Skrevet 7. april 2007 Hei! Trenger noen gode råd. Jeg har den flotte muligheten å få sydd en "kopi" av hvilken som helst drømmekjole jeg måtte finne. (Har ikke startet å lete enda). Saken er at jeg har en stemor som er fra filipinene. Hennes onkel (av alle ting ) er en av dem beste sydame/mann der nede, som er utdannet i usa. Han vil veldig gjerne sy kjole til meg. Men jeg vet ikke om jeg tørr. Tenk om den ikke passer? Den blir da sydd etter mål, for jeg drar ikke ned dit. Jeg vil ikke betale noe for kjolen, det lille han skulle ha skal da pappa og stemor spandere på meg. Så hva gjør jeg???
Saeria Skrevet 7. april 2007 #2 Skrevet 7. april 2007 Jeg hadde sagt ja, uten tvil! Sydamer/skreddere fra Asia er ofte helt utrolig flinke. Jeg antar at han vil sy kjolen slik at du kan sy den ut eller inn litt uansett.
Lassie Skrevet 7. april 2007 #3 Skrevet 7. april 2007 Jeg hadde definitivt sagt ja, Asiatiske syere er veldig flinke, iallfall de jeg har sett ting av. (Og det er en del)
MayaM Skrevet 7. april 2007 Forfatter #4 Skrevet 7. april 2007 Må legge til at min forlover mener at det er skummelt. Hun har sydd noen klær til seg i Thailand, og mener at det ikke er lurt siden han ikke kan tilpasse kjolen til kroppen min.. At det er veldig vanskelig å få kjolen til å sitte riktig på kroppen etter bare mål. Og at de norske skredderne her hjemme tar blodpris på å tilpasse en kjole..
Gjest Vampyra Skrevet 7. april 2007 #5 Skrevet 7. april 2007 Si ja og be han legge i mulighet til å sy inn og ut! Da kan du i værste fall få tilpasset den skikkelig her hjemme når du får prøvd den Ta mange gode mål med riktig undertøy!
Gjest Vampyra Skrevet 7. april 2007 #6 Skrevet 7. april 2007 Vi skrev visst samtidig: Hvis du ber om en kjole med knyting i ryggen løser du den problematikken veldig raskt! Da kan du stramme litt ekstra her og der:) Koster det så mye å få det tilpasset her da? Uansett blir det nok billigere enn å kjøpe en helt ny kjole Jeg ville nok sendt noen stoffprøver nedover slik at han ser hva du ønsker deg. Og hvis du passer på å få den i god tid har du tid til å finne en annen her i værste tilfelle, og kan selge den spesialsydde på nett
Lassie Skrevet 7. april 2007 #7 Skrevet 7. april 2007 Koster ikke mer enn en tusenlapp å få tilpasset en brudekjole her i Norge. Og siden du ikke betaler noe selv for den fra før, så synes jeg ikke det er så mye?!
Saeria Skrevet 7. april 2007 #8 Skrevet 7. april 2007 OK. Denne er kanskje litt frekk, men på qxl er det mange som har annonser for kjoler de selger etter mål. Inne på noen av disse er det lagt ut bilder av hvordan en skal ta ordentlige mål til skredder/syerske. Der kan du jo titte litt for å få så gode mål som mulig. Igjen be om muligheten for å sy inn/ut i kjolen han lager. Jeg synes du har fått en unik mulighet her. Ta den! :-D
MayaM Skrevet 7. april 2007 Forfatter #9 Skrevet 7. april 2007 (endret) Dere har helt rett alle sammen . Og nå er jeg så heldig til at mamman til ei kollega/veninne av meg er skredder. Kan jo snakke litt med henne også... Er litt dumt å betale 15000 på en kjole vist jeg kan få en lik en til slikk og ingenting liksom.. Men så er det dumt å ikke ha kjole om noe skulle gå galt også.. Endret 7. april 2007 av MayaM
Gjest Vampyra Skrevet 7. april 2007 #10 Skrevet 7. april 2007 Kjole får du nok alltids tak i dersom det skulle gå galt! Jeg hadde gått fort det!
*Emma* Skrevet 7. april 2007 #11 Skrevet 7. april 2007 (endret) Jeg ville takket ja - men det i bakhodet at "det kan gå galt" og satt av tid til å eventuelt finne en ny om denne ikke skulle svare til forventningene. Jeg fikk sydd to selskapskjoler etter mål i kina (via Ebay) og de er fine og passet nesten men ikke helt......jeg har fått dem fikset her hjemme etterpå. Kan legge til at kvaliteten på stoffet helt klart ikke er "norsk standard" men det varierer garantert fra syerske til syerske!! Lykke til. Håper kjolen blir en drøm sånn at du slipper å bruke masse penger på en kjole til Endret 7. april 2007 av *Emma*
Gjest Veronica Mars Skrevet 7. april 2007 #12 Skrevet 7. april 2007 Som sagt før her, er det kjempelurt å ha korsettknyting i ryggen, da blir det ikke noe problem å få den til å passe i det hele tatt, du kan til og med gå opp eller ned noen kilo etter målingen. Det er ikke så vanskelig å få den nedre delen av kjolen til å passe, der har man uansett som regel mer å gå på i kjolen.
Kykkelikokos Skrevet 8. april 2007 #13 Skrevet 8. april 2007 Jeg ville takket ja - men det i bakhodet at "det kan gå galt" og satt av tid til å eventuelt finne en ny om denne ikke skulle svare til forventningene. Jeg fikk sydd to selskapskjoler etter mål i kina (via Ebay) og de er fine og passet nesten men ikke helt......jeg har fått dem fikset her hjemme etterpå. Kan legge til at kvaliteten på stoffet helt klart ikke er "norsk standard" men det varierer garantert fra syerske til syerske!! ← Dessuten så er det jo en hun har nær relasjon til som skal sy kjolen. Den er med andre ord ikke "masseprodusert" for å tjene penger, og stoffet blir nok da valgt ut med omhu.
*Emma* Skrevet 9. april 2007 #14 Skrevet 9. april 2007 Dessuten så er det jo en hun har nær relasjon til som skal sy kjolen. Den er med andre ord ikke "masseprodusert" for å tjene penger, og stoffet blir nok da valgt ut med omhu. ← Helt sikkert
MayaM Skrevet 9. april 2007 Forfatter #15 Skrevet 9. april 2007 Tusen takk for tanker. Da tror jeg nok at jeg skal ta sjansen, er jo gratis Men da må jeg få ut fingeren og begynne å prøve kjoler da.. Ikke lett når man er i full jobb og butikkene stenger tidlig...
Mies Skrevet 10. april 2007 #16 Skrevet 10. april 2007 Ingen tvil, dersom du har et slektsforhold til noen som har erfaring og går for å være dyktige til å sy kjoler på mål så slå til. Tenkt på stoffkvalitet! Tilby å betale for stoffet separat fra det han tar for å sy, skikkelig stoff er dyrt, og det gjør stooor forskell. Presiser at du ønsker sømmon slik at kjolen kan syes inn og ut en størrelse. Dette er vanlig her i europa, men ser at endel av kjolene fra Asia så kniper de på sømmon (delvis forde stoff=penger og det er små marginer) Sydamene i norge tar ikke blodpris, det bare virker slik forde det nå er slik at klær i butikker som HM er billigere enn å kjøpe stoff. Det tar sin tid å sprette opp og sy inn kjoler som er foret mm. Husk på at det du betaler sydamen også går til moms, skatt og eventuelle leieutgifter til lokale og andre driftskostnader. Hva tar feks en rørlegger i timen forresten..... Når det er sagt så må du mest sansynlig ta deg en tur til sydamen og få på plass plassform, 700-1500 høres fornuftig ut avhengig av hva som skal gjøres. Snøring er nok lurt, da kan du lettere slippe unna ja. Lykke til :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå