Brunkullan Skrevet 7. april 2007 #1 Skrevet 7. april 2007 Siden det var utsolgt på store lammesteker her hos oss, måtte jeg kjøpe tre små for å få nok til alle gjestene. Den ene er på 1,1 kg og de to andre på 800g hver. Litt redd for at de skal bli tørre, siden de er så små. Hvordan kan jeg best steke de? Håper noen kan hjelpe
Gjest bada Skrevet 7. april 2007 #2 Skrevet 7. april 2007 Lam er jo såpass fett kjøtt at det ikke burde være overhengende fare for at det blir tørt med mindre det blir overstekt. Jeg ville stekt dem på veldig lav temperatur (125 grader, f.eks.), da vil de bli mye saftigere enn om de stekes på høyere temperatur. Og så ville jeg selvfølgelig satt den største inn i ovnen en stund før de to minste. Hvor lang tid de trenger vet jeg dessverre ikke, men det finnes tabeller for slikt. En ting jeg ville ha vurdert (etter inspirasjon fra en lammebogoppskrift jeg har prøvd et par ganger) er å helle 3-4 dl hvitvin eller rødvin i bunnen av langpannen, dekke den godt med folie, og sette den inn i ovnen på 150 grader i 3 1/2 time, ta av folien, og la den stå i 40 minutter til. Da blir lammet først dampet i vin, samtidig som den siste halvtimen gjør at det blir brunet på utsiden.
Brunkullan Skrevet 7. april 2007 Forfatter #3 Skrevet 7. april 2007 Nei, det burde kanskje gå bra. Hadde tenkt å steke de på lav varme. Har kjøpt steketermometer. Det hørtes godt ut å la steken dampes i vin. Skal tenke litt på om det kanskje er en mulighet for meg. Takk for gode råd God påske
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå