Gå til innhold

Ingen aprilspøk!


Flying

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hm, hvor kjøper jeg madrass og dyne?

Trenger jeg "tisselaken" til meg selv? Jeg har ikke lyst til å søle til senga mi hvis vannet går..

Er det standard mål på barnesenger og madrasser?

Hvilken vogn skal vi velge. Klarer ikke å bestemme oss.

Hvor i alle dager finner jeg et praktisk stellebord som i tillegg passer inn på badet vårt.. Skal vi velge stellekommonde og ha balje på gulvet eller stellebord med badebalje i..

Tanker, tanker, tanker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, hvor kjøper jeg madrass og dyne?

Trenger jeg "tisselaken" til meg selv? Jeg har ikke lyst til å søle til senga mi hvis vannet går..

Er det standard mål på barnesenger og madrasser?

Hvilken vogn skal vi velge. Klarer ikke å bestemme oss.

Hvor i alle dager finner jeg et praktisk stellebord som i tillegg passer inn på badet vårt.. Skal vi velge stellekommonde og ha balje på gulvet eller stellebord med badebalje i..

Tanker, tanker, tanker...

Som en god venninne av meg mener, så er jo jeg en dreven tobarnsmor som vet det meste :fnise: så da kan jeg jo prøve å svare litt her. (Bare for å si det, så er jeg ikke helt enig med venninnen min ;) )

Madrass: jeg anbefaler madrass fra Ekornes, de er helt fantastike!

De fleste grindsenger har standard størrelse på madrasser. Men vit at IKEA har svenske størrelser og derfor passer sjeldent en standard madrass i de. Skulle du gå for stokke sengen(veldig fin!!) Så har den madrass som er avrundet og man må derfor kjøpe madrass som passer akkurat til den.

Dyne: det kan du kjøpe hvor som helst Jysk, Kid, babybutikker osv. Men jeg anbefaler deg å kjøpe en vogn dyne å ha i førsten i senga/vogga. Og så kjøpe en baby dyne til barnet er litt større. Jeg ville unngått dun pga allergi, men du vet jo best om der er allergier i din familie.

Stellebord: her finnes jo vanvittig mange typer. Noen liker stellekommoder, andre ikke. Vi valgte et stellebord som er festet i veggen pga plassmangel. Det er helt supert, men har man plassen er det sikkert likeså greit å kjøpe et man kan flytte rundt på. Ang badebalje i eller ikke, så tror jeg de som har det er litt små. Sikkert veldig greit i førsten, men barnet vokser fort ut av det. Det er i alle fall min erfaring. Vi hadde frittstående badebalje, disse kan man også få stativ til. Snuppa vår å 1 år og 10 mnd bader fortsatt i den, så den er ganske stor.

Vogn: jeg hadde aldri valgt noe annet enn Tautonia vogn, de er robuste og velig fine. De kan du også få i mange størrelser alt ettersom moren/faren er lave eller høye. Det er viktig, synes jeg, å ha en vogn som passer din høyde. For det blir tross alt en del timer med trilling. Siden du føder på vinteren hadde jeg gått for Duo vogn, for da kan lille snuppen ligge lenger i bagdelen, sikkert helt til neste høst. Men skal du bære bagen langt og opp mange trapper, er kombivognene lettere.

Tisselaken: kan du kjøpe hos banasjist, de er engangs og det er mye bedre enn å måtte drive å vaske. Dessuten er de mye mindre klam enn de man vasker opp igjen. Den pakken man kjøper med engangs tisselaken, holder leeeeeeeenge. Vi hadde mange igjen da eldstejenta begynte å sove uten bleie.

Vet ikke om du ble klokere, men jeg prøvde da.... :sjenert:

Endret av Jerle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyrsjungelen er til å gå seg vill i :ler:

Syns også Jerle har mange gode råd. Det eneste vi har vært klare på av det vi har kjøpt, er at det skal være ordentlig. Altså ikke f.eks skumgummimadrass. Kun det beste er godt nok for lille knøttet syns jeg da :)

Vi valgte Emmaljunga vogn fordi mannen også syns den virka grei. Har jo ikke prøvd den enda, så vet ikke hvordan den er, men funker sikkert fint. Også kjøpte vi stellebord for å sette oppå badekaret pga plassmangel på badet. Her må man egentlig bare finne ut hva man selv vil.

Også har vi ikke kjøpt mer enn det vi tror vi får bruk for. Har tenkt som så at det er bedre å kjøpe etterhvert som man får bruk for ting, enn å kjøpe på forhånd også trengte man det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, mange gode råd fra Jerle!!! Sitter i møte nå så jeg får ikke lest skikkelig. Gleder meg til å komme hjem i kveld for da skal jeg pugge alt! :fnise: !!

Takk! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp for mye for tidlig er mitt råd. Det er utrolig mye man får kjøpt som man ikke behøver. Og besteforeldre har en egen evne til å ville kjøpe ting også ;)

DETTE er forresten en utrolig stilig barnevogn :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp for mye for tidlig er mitt råd. Det er utrolig mye man får kjøpt som man ikke behøver. Og besteforeldre har en egen evne til å ville kjøpe ting også ;)

DETTE er forresten en utrolig stilig barnevogn :tommelopp:

He, he jeg synes den er grusom. Og det selv om jeg kunne fått den billig.(lurer på hvor den fabrikken ligger, mon tro ;) )

Glemte noe om vogn, jeg vil sidestille Emmaljunga vogen med den vi har. Det er bare det at de ikke solgte de her når vi kjøpte, så jeg hadde på en måte ikke valget. Teutonia vognene og Emmaljunga vognene er ganske like på mange viktige ting.

Er også enig i å ikke kjøpe for mye, for tidelig, men altså.... Kjøpelysten kommer snikende samtidig som magen vokser ;) Og mye er jo greit å ha, slik at man slipper å handle noe rett etter fødselen.(ro, ro, ro din båt ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp for mye for tidlig er mitt råd. Det er utrolig mye man får kjøpt som man ikke behøver. Og besteforeldre har en egen evne til å ville kjøpe ting også ;)

DETTE er forresten en utrolig stilig barnevogn :tommelopp:

:sjenert: Jeg også synes egentlig den er utrolig stygg :sjenert:

Men har skjønt at mange liker den til by-trilling. Men fortsatt ser den rar ut :ler:

Skal prøve å rable ned noen råd i full fart jeg og..

Madrass kjøpte vi på babyshop. Det samme med en overmadrass. Dyne og slikt handlet vi på tilbud på Princess, jeg synes dun-dynen er mest praktisk, den med fiber er faktisk ikke brukt. Det fordi den fiberdyna ligger som ett lokk over barnet, den er helt stiv og flat. Dundyna kan jeg legge rundt henne og pakke henne inni.

Ang. sengetøy og slikt, kjøp i farger som du har fra før eller som passer å vaske med ting du har fra før. Jeg har ett rødt sengesett jeg enda ikke har fått vasket, fordi jeg er redd det skal smitte av farge..

Vi har kjøpt ett stooort stellebord, men det fordi vi har stort bad. Jeg har med vilje unngått de stellebordene med badebalje. Det fordi

1. baljene passer kun de første mnd

2. Når man skal bade i de så løfter man jo på lokket. Når babyen er ferdig med å bade så skal man jo gjerne legge de på stellebordet og pakke de inn i håndkle. Det er ikke lett å håntere en våt og glatt baby mens en med den andre hånda skal legge på lokket og så legge på en stellematte og så på ett håndkle. *svett*

3. Når babyene blir litt større så plasker de jo. Mange forteller om vann som lekker ned i klærne mellom balja og selve kommoden

Vi har Quinny vogn, og er utrolig fornøyde. Men vogner må dere nesten gå i en butikk og prøve de som finnes. Kan anbefale tre-hjulinger på det varmeste, og her en en side som det står litt om Quinny i alleafall: http://www.danielsbok.com/quinny.php

Tl vasking av små stomper så synes ikke jeg kluter er noe praktisk. Bruker Mesoft kompresser som er til å få kjøpt på apoteket. På apoteket får du også Chicco ammeinnlegg som har plastikk på ene siden så du slipper store våte flekker på toppene..

Anbefaler å ha NAN og ei flaske i hus, selv om man ammer. Plutselig kan det skje noe som gjør at man ikke kan gi melka, og da er det ikke så lett å få tak i erstatning og flaske innen de få timene det er til neste måltid.. Det kan også skje på en helligdag.. Da er alt stengt.

Ellers så er det ikke nødvendig med masse stelleprodukter av alle slag. Bleiebøtte har vi først kjøpt nå som hun har blitt så stor av bleiene kan lukte litt (også fordi hun får delvis erstatning)

Anbefaler at du har pumpe, jeg måtte ut og kjøpe dagen etter vi kom hjem fra sykehuset. Det fordi puppene var så store at babyen ikke fikk tak. Nå har jeg brukt min mye mer enn det jeg ønsket da, men glad for at jeg investerte i en elektrisk etterhvert.

Ellers er brystvortekremen Purelan ett must! Hjelper mot sårhet...

Tusen ting til sikkert.. men dette ble jo langt :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg ser at Leif er en hyppig gjest, men altså, jeg har lov når jeg er enarmet! :fnise:

Du klarer på en finurlig måte å flette det inn i alle bøker.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen meg tusen ting å tenke på når man skal begynne å se seg om etter utstyr ja... :dåne:

Husker jeg var ganske så forvirret selv så mitt råd er å komme seg ut i butikkene for å se og søke hjelp der. Blir helt annerledes å se f.eks. vogner i btukken og få ta og føle litt på de.

Stokkevogna er veldig spesiell av utseende men jeg tror at de som har den er veldig fornøyde. Kommer kanskje litt an på hvordan du har tenkt å bruke vogna også da, skal du mye ut i skog og mark så er kanskje ikke den den mest ideelle for deg. Vi endte opp med en Emmaljunga vogn som heter City Cerox 360 hvis du skal inn på hjemmesiden til Emmaljunga for å se litt der. Den har to svingbare forhjul som gjør at vogna er superlett og god å trille. En annen ting som var viktig for meg var at det var mulig å vippe styret fra den ene siden til den andre, og det kan du på denne.

Vel, det var mitt tips for dagen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er så glad for alle gode råd Jerle, Annie og Havfrua! Kom ikke hjem fra Oslo før kl 23.30 i går kveld så har ikke fått lest det skikkelig enda. Var sååå sliten! Nå er det litt hektisk her så jeg må spare det til lunsj. Må bare si at den vogna er det styggeste jeg vet Annie! Det var utrolig mange i krs.sand som hadde den i sommer og jeg fikk nesten vondt av dem som hadde den.. :fnise:

Kjempe kult med en trehjuling, men det blir nok fire på oss. Trenger en stabil, lun vong her hvor vi bor vet dere. Har sjekket masse rundt og skal se litt mer på de dere skrev om Jerle og Havfrua.

Var som sagt i Oslo i går. Skulle egentlig jobbe, men etter møtet tusla jeg ut i sola. Jeg spiste lunsj på Odeon med en god venninne og havna skikkelig utpå.. Shoppa som bare det. -Til meg selv, ikke babyen.. :fnise: Var innom favoritten i Bogstadveien. Er såå mye fint i butikkene nå. Elsker moten som er! Kjøpte bl.annet noen lekre støveletter fra Bruns Basar. Kostet 3.400,- men MÅTTE ha dem. Skikkelig stilige var de. Var innom Babyshop og så meg ut både stellebord, seng og diverse andre ting. Jeg er i uke 26 og ennå ikke shoppet noe enda. Tenk på det da.. Jeg som egentlig er så god på shopping. Men det henger vel sammen med det at jeg vet at alt er gjort på en helg, bare vi setter i gang.. Vi har jo en ganske grei oversikt over hva vi trenger, hva vi ikke trenger og hva vi skal ha selv om vi ikke trenger det.. Dessuten så får denne babyen noen besteforeldre som helt sikkert kommer til å ta litt av.. I går var første dagen jeg kjente at jeg ble sliten i beina og i ryggen. Jeg har jo ikke vært "preget" av graviditeten før jeg. I går gikk jeg i flipp flopp opp hele Karl Johan og opp til majorstuekrysset. Egentlig ikke så langt, men det verket skikkelig i beina mine. Var også mye mer sliten når jeg kom hjem sent i går kveld, enn det som er "normalt" for meg. Men noe må jeg da merke til dette jeg også. Nå gleder vi oss så til tirsdag. Da skal vi på 3D UL. Da får jeg nok bekreftet at det er en liten gutt inni her. For to uker siden var han kjempe aktiv. Sparket så det bulet ut. Denne uka her har han ikke det. Bevegelsene kjennes helt annerledes ut. Mulig han har det litt trangere nå. Jeg kjenner at han snur seg og vimser litt hit og dit. Men de harde sparkene kommer ikke så ofte. Jeg har lest at det er helt normalt og koser meg masse med magen som stadig vokser.. :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dallandra Darcy

:) Koooselig lesing. Og du har helt rett i at de innkjøpene som må gjøres går fort. Da vi fikk eldstemann i full fart var det mannen som måtte ut og handle, - og han var ikke akkurat den som hadde vært mest engasjert på den fronten. Men han klarte det han også, med god hjelp av ei venninne (som forøvrig er barnløs og var like grønn som ham!).

En annen ting som er kjekt å ha i hus: Minifom. Det er sånne dråper som hjelper mot kolikk. Koster ikke mange kronene, greit å ha stående i kjøleskapet i tilfelle ingenting hjelper en lørdagskveld etter stengetid.

Og helsetepper: Guttene våre var alltid pakket inn i helsetepper de første mnd, og de er fortsatt i bruk.

Voksipose eller lignende. Vi brukte den gamle skinnposen fra da jeg var liten men tok i bruk voksipose i tillegg da vi fikk to

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal bare prise deg lykkelig for at du er i så god form. Høres ut som en super dag i Oslo med masse shopping og tid med venninner.

Jeg begyne også shoppingen ganske sent, så du har goood tid til å få alt i hus. Lykke til med vognvalget ihvertfall.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er jo helt naturlig at du merker det på kroppen når du går så mye, det gjorde jeg også :)

Hørtes ut som en fin dag.

Og sparkene vil variere ja, alt etter hvordan babyen ligger og hvor god plass den har. Her har det ikke vært sånne ordentlige spark på en god stund, men masse buling :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Isdronningen!

Så fint at formen er bra.:)

Jeg kan anbefale både emaljunga og teutonia da jeg har hatt begge deler. Gode å trille. Teutonia var litt bedre for oss, fordi den er lengre i liggeposisjon, og vi har lange barn. :ler:

Fin Mage!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som er kjekt å ha i hus: Minifom. Det er sånne dråper som hjelper mot kolikk. Koster ikke mange kronene, greit å ha stående i kjøleskapet i tilfelle ingenting hjelper en lørdagskveld etter stengetid.

Og helsetepper: Guttene våre var alltid pakket inn i helsetepper de første mnd, og de er fortsatt i bruk.

Voksipose eller lignende. Vi brukte den gamle skinnposen fra da jeg var liten men tok i bruk voksipose i tillegg da vi fikk to

Miniform er notert. Voksipose sjekket jeg litt rundt i går. Tror jeg havner på det selv om jeg har noen sterke krefter som nesten tvinger meg til saueskinnspose.. Helsetepper stor også på listen:)

Du skal bare prise deg lykkelig for at du er i så god form. Høres ut som en super dag i Oslo med masse shopping og tid med venninner.

Jeg begyne også shoppingen ganske sent, så du har goood tid til å få alt i hus. Lykke til med vognvalget ihvertfall.

:klem:

Ja, jeg er super happy for at formen er så bra jeg. Det gjør at jeg storkoser meg om dagen! Godt å høre at du også startet sent. Har på følelsen av at folk shopper fra den dagen de tester positivt..

Er jo helt naturlig at du merker det på kroppen når du går så mye, det gjorde jeg også :)

Hørtes ut som en fin dag.

Og sparkene vil variere ja, alt etter hvordan babyen ligger og hvor god plass den har. Her har det ikke vært sånne ordentlige spark på en god stund, men masse buling :fnise:

Bulingen er jo såå behagelig da! :fnise: Håper du koser deg på kjøpesentrene i dag og ikke blir alt for sliten. Ta vare på deg selv. Nå skjer det når som helst! :klem:

Bare innom med en :klem: , har lite råd å komme med på dette området... :fnise:

Hehe, like godt som råd det da! :klem: tilbake!

Hei Isdronningen!

Så fint at formen er bra.:)

Jeg kan anbefale både emaljunga og teutonia da jeg har hatt begge deler. Gode å trille. Teutonia var litt bedre for oss, fordi den er lengre i liggeposisjon, og vi har lange barn. :ler:

Fin Mage!

:klem:

Supert! Skal ta med meg dette. Jeg får sikkert lange barn jeg også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...