Kenda Skrevet 7. april 2007 #1 Skrevet 7. april 2007 har angst (generalisert), og sliter med konstant skjelving, særlig hender og hode. noen som har erfaring med dette? råd mottas med takk
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2007 #2 Skrevet 7. april 2007 Skyldes skjelvingen angsten, eller kan det være noe fysisk? Om det siste er tilfelle bør du gå til legen og få tatt noen prøver. Hvis det skyldes angst - og spenninger, kanskje?, kan det hende det hjelper med yoga eller andre avslapningsmetoder. Men jeg har ikke egen erfaring, så ikke sikkert dette var spesielt gode råd.
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2007 #3 Skrevet 8. april 2007 Har angst selv og lest en del om hvordan behandle det i tillegg til å ha sett hva som virker for mmeg. Først og fremst ville jeg gått til en psykolog og sakt at jeg ville ha cognitiv terapi. Det har veldokumentert effekt. Jeg ville også vurdert å prøve hypnose som gir meg raske resultater uten at jeg må gjøre en innsats. Ellers er meditasjon og yoga noe av det som har best dokumentert effekt. På kort sikt virker det like bra som lykkepiller, på lengre sikt virker det mye bedre. All vanlig trening hjelper også, spesielt kondisjonstrening som gir deg endorfinkick. Det finnes også kostholdstilskudd som kan hjelpe. Nervidix kan du få i helsekost. Det har vist hjulpet mye for noen, men jeg merket ingen effekt. Har du råd vil jeg også annbefale å gå til massasje. Generelt er det også fint å være litt ekstra snill med seg selv og legge inn ting som distraherer deg og oppsluker deg.
Grønn Skrevet 8. april 2007 #4 Skrevet 8. april 2007 Min erfaring er at det er veldig lønnsomt å trene. Da jeg begynte å trene følte jeg jeg fikk tilbake kontrollen over kroppen min, som inntil da bare hadde vært full av angst og skjelvinger og stivhet og smerter. Anstreng deg, bli sliten, og hvil etterpå. Det kan ha enorm effekt. I tillegg kan man være ekstra ømfindtlig for koffein, så det kan være lurt å begrense. I begynnelsen kunne jeg ikke drikke kaffe uten at jeg mistet koppen i gulvet, så mye skalv jeg. Men er usikker på om det var medisinene eller angsten som gjorde det. Går du på medisiner? For noen medisiner har skjelving som bivirkning.Ekstrem sådan også. Ellers så er det jo lurt å ta tak i selve problemet. Skjelving er jo "bare" et symptom på angsten. Det gjelder å få tak i hva angsten dreier seg om, og å få kontroll over den, lære seg å mestre den. Dette kan en få hjelp til i kognitiv terapi.(snakker veldig generelt nå, det kan jo godt hende du går i terapi.) Viktig å øve seg på å slappe av. Om så bare for noen få minutter hvor man klarer å gi seg selv pauser fra angsten. Det kan høres umulig ut, men det går an å begynne med å si til seg selv: nå skal jeg ikke kjenne på angsten i fem minutter, jeg skal heller bruke dem på å ha det fint her og nå. F.eks. I tillegg kan det være lønnsomt og skifte fokus. I stedet for å skulle "ut og møte angsten", så fokuser på det å gå ut i seg selv, det å gå en tur, hva det gjør med kroppen, hvordan det føles fysisk. Da flytter en fokuset bort fra hodet og til kroppen. Trening er alfa omega i denne sammenhengen. Jeg håper du blir kvitt den verste skjelvingen din. Det er slitsomt å ha det sånn.
Kenda Skrevet 9. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 9. april 2007 takk for svar jeg går allerede til psykolog, og det funker fint. merker at de store krisene er blitt mer sjeldne ihvertfall, og håper at jeg på lang sikt kan slippe den nagende uroen som sitter i mer eller mindre 24/7. går ikke på noen medisiner, er litt skeptisk til sånt, og prøver å klare meg uten. har sluttet med koffein etter råd fra psykolog. hypnose har jeg ikke vurdert, hvordan funker det? er det noe man gjør hos psykolog? blir kanskje litt i samme gate som meditasjon/yoga (som jeg driver litt med)? jeg prøver å trene, men det er vanskelig i og med at jeg føler jeg har så lite energi, og motivasjon for å trene har jeg aldri hatt. vet at dette sikkert er noe som kommer etterhvert hvis jeg klarer å presse meg selv litt.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2007 #6 Skrevet 9. april 2007 Det er et ajurvedisk middel som heter bacoa eller bocoa som har dokumentert effekt mot angst og ikke har bivirkninger. Hypnose kan du gjøre hos psykolog. Sjekk på nett. Jeg ville prøvd å meditere mere. 10-20 m hver morgen. Gjør det til en del av rutinen.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2007 #7 Skrevet 9. april 2007 Kom deg ut på tur og få frisk luft, minimum en halv time hver dag. Det klarner tankene og er den beste medisinen for de aller fleste i det lange løp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå