Ignite Skrevet 1. mars 2003 #1 Skrevet 1. mars 2003 Jeg har adsl, og bruker å slå av modemet om natten. Hva gjør dere? Er det noe poeng å slå av modemet? Jeg antar at modemet ikke trekker særlig mye strøm eller er en brannfare. Men hva med hacking? Er man mer sårbar så lenge modemet er på?
jordbær Skrevet 1. mars 2003 #2 Skrevet 1. mars 2003 Hei! Nei, det er ikke nødvendig å slå av routeren når du ikke bruker den. Hvis du har maskinen din oppkoblet mot internett, bør du anskaffe deg firewall.
Ignite Skrevet 1. mars 2003 Forfatter #3 Skrevet 1. mars 2003 Takk! Så det er router det heter ... Brannmur hørtes ut som litt pes. Jeg har Norton Antivirus, men dette beskytter kanskje bare mot virus, og ikke mot hackere? Er det dyrt med brannmur og hvilken er best (uten å være for dyr). Vil en brannmur skape problemer for meg når jeg handler på internett, laster ned programmer e.l.?
Kid-a Skrevet 1. mars 2003 #4 Skrevet 1. mars 2003 Router og adsl-modem er to forskjellige ting, dah... Routeren er en boks man kan koble etter modemet, den kan brukes til å splitte linja, eller som en hub (kan brukes til lan). Modemet er boksen som kobler nettverket opp mot internett. Så vet dere det. (eller har jeg misforstått helt)
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2003 #5 Skrevet 1. mars 2003 Det du får med når du kjøper adsl pakken er et modem. En router må du gjerne kjøpe utenom og den brukes til nettverk, den kan også ha innebygd brannmur. Vi pleier aldri å slå av modemet, men maskinene våre står og går hele natta på internett. Vi har brannmur... Jeg fant pakker med brannmurer på internett fra litt over 200 kr og oppover til ca. 450 kr. Som regel kan du bruke maskinen som vanlig når du har brannmur...Det eneste vi ikke kan bruke etter at vi fikk brannmur er IRC.
Crazee Skrevet 1. mars 2003 #6 Skrevet 1. mars 2003 Norton har ein pakke med brannmur òg. Eg fekk den med då eg fekk ADSL frå Telenor - men den brannmurenb eg brukar er ZoneAlarm frå ww.zonelabs.com - gratis. Men sjølv om den er gratis så er den ikkje dårleg, får god kritikk i testar. Enkel å grei å setja opp og bruka er den òg.
jordbær Skrevet 1. mars 2003 #7 Skrevet 1. mars 2003 Router og adsl-modem er to forskjellige ting, dah... Routeren er en boks man kan koble etter modemet, den kan brukes til å splitte linja, eller som en hub (kan brukes til lan). Modemet er boksen som kobler nettverket opp mot internett. Så vet dere det. (eller har jeg misforstått helt) Telenor kaller det ADSL modem og NextGentel kaller det router(ruter). En router er en nettverkskomponent som binder sammen to nettverk og finner den kjappeste veien for å sende info ut. Routeren kan også koble sammen to nettverk med forskjellig topologi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå