Donpedro Skrevet 6. april 2007 #1 Skrevet 6. april 2007 Dere som leier ut; hvordan velger dere hvem dere skal si ja til, om det er flere som er interessert?
Frey Skrevet 6. april 2007 #2 Skrevet 6. april 2007 Nå har jeg ikke vært i den situasjonen foreløpig siden vår nåværende leieboer fulgte med huset (har bodd her i 7 år). Men jeg vil anta at vi vil prioritere en med fast jobb, en litt mer voksen og rolig person fremfor en yngre, men kjemi spiller jo også inn. De som stiller litt lengre bak i køen er de uten fast jobb, de som er yngre og som virker glad i en fest eller ti, og med fare for å bli oppfattet som en diskriminerende rasist: sosialklienter og utlendinger.
Donpedro Skrevet 6. april 2007 Forfatter #3 Skrevet 6. april 2007 Men hvordan får man vite alle disse tingene? Hvem som helst kan jo si de har fast jobb, med mindre man ber om referanse fra arbeidsgiver. Er det vanlig å be om det?
Frey Skrevet 6. april 2007 #4 Skrevet 6. april 2007 Forevise lønnslipp viser om en er fast ansatt noe sted.
Helen Skrevet 6. april 2007 #5 Skrevet 6. april 2007 Forevise lønnslipp viser om en er fast ansatt noe sted. ← Selv om man har en lønnslipp å vise til er det ikke dermed sagt at vedkommende har fast jobb alikevel, kan hende h*n bare har kontrakt for en mnd f.eks. Det er lett å bli lurt på denne måten, jeg vet om noen som har blitt det. De leide ut til en som de trodde hadde fast arbeid, men så var det bare sommerjobb han hadde. Han kom i lastebil når han skulle se på leiligheten, han fortalte at han hadde jobb, som altså bare viste seg å være midlertildlig. Han får dekket husleia av sosialkontoret så det er ingen fare med det, de har heller ikke hatt noe problemer ellers med han selv om han er sosialklient. Så selv om han ikke snakket helt sant så har de ikke hatt noe problemer med han alikevel.
Gjest Eir Skrevet 6. april 2007 #6 Skrevet 6. april 2007 Jeg ville gått mest etter magefølelsen, hvem jeg får god kontakt med osv. Fast jobb og evt tidligere leiereferanser sier egentlig ikke så mye uansett.
Frey Skrevet 6. april 2007 #7 Skrevet 6. april 2007 Det bruker nå å stå på lønnslippen hvorvidt en er vikar eller fast ansatt. Står det ikke er det bare å ta en telefon og sjekke. Litt må jo en utleier regne med å gjøre selv også.
Fakse Skrevet 6. april 2007 #8 Skrevet 6. april 2007 Jeg har pleid å gå mye på magefølelsen, og det har fungert bra. Hellers er referanser fra tidligere utleiere fint. Det viktigste er å ha klare avtaler og skikkelig depositum.
Leo Skrevet 7. april 2007 #9 Skrevet 7. april 2007 Enig med Fakse i at du bør lytte til magefølelsen. Sjekker du for mye kan du risikere å miste gode leietakere fordi de føler seg mistenkeliggjort og finner andre løsninger. De dårlige henger på og fremskaffer alt du forlanger på den ene eller den andre måten fordi de er desperate.
skrue Skrevet 7. april 2007 #10 Skrevet 7. april 2007 Dere som leier ut; hvordan velger dere hvem dere skal si ja til, om det er flere som er interessert? ← Pent kledd, lønnslipp osv. Kan også få utført en kredittsjekk. Tror du kan få gjort det via diss f.eks: https://pro.infotorg.no/ipro/index.jsp Det koster nok litt. Ellers om alt ellers er likt: Som den konservative bakstreveren jeg er til tider og med fare for å trampe hardt i klaveret ville en av mine utelukkelseskriterier være synlige tatoveringer, piercinger osv. Mest fordi det i min verden er et tegn på opprørstrang og vilje til å være i opposisjon til det som regnes som normalt. Er ikke den typen jeg ville ha som leieboer om jeg kunne velge.
Gjest Lea Skrevet 7. april 2007 #11 Skrevet 7. april 2007 Vi har som regel fulgt magefølelsen. Ettersom vi leier ut i leilighet i kjelleren, så er det viktig at kjemien stemmer. Det er dessuten veldig OK å få inn noen som ikke bare skal bo i et år og siden flytte videre. Når det gjelder økonomi, så vet man aldri. Selv om leietageren har fast jobb og god inntekt når h*n flytter inn, så kan dette forandre seg veldig. Sosialstøtte er heller ingen garanti, ettersom denne også kan endre seg. Jeg ville stolt på magefølelsen og passet på at kontrakten ivaretok mine egne interesser.
Donpedro Skrevet 7. april 2007 Forfatter #12 Skrevet 7. april 2007 Takk for innspill. Likte i og for seg alle de som dukket opp godt. Men magefølelsen sier så langt at han med de verste piercingene ligger godt ann, en hyggelig fyr (enda så skeptiske vi ble da vi så han kom). Så får vi se hvordan resten av uken går, før vi bestemmer oss.
Gjest Eir Skrevet 8. april 2007 #13 Skrevet 8. april 2007 (endret) Sosialstøtte er heller ingen garanti, ettersom denne også kan endre seg. ← Så lenge husleia er innenfor rimelighetens grenser så har man uansett krav på stønad fra sosialkontoret, så lenge man ikke har annen inntekt. Ikke alle leietakere vet hvordan de skal gå frem for å få dette, men det er også noe uteleier evt kan hjelpe dem med. Har man forøvrig som huseier mulighet til å be om å se lønnsslipp? Tenker i forhold til personvern osv. Kredittsjekk og/eller referanser er vel lov, så vidt jeg vet, men den forteller jo bare om hvordan økonomien har vært tidligere. Og statistisk sett er vel de dårligste betalerne menn i alderen rundt 25-35 år, og med over 350.000 i inntekt, så å se på årsinntekt og pene klær driter en seg fort ut på. Men det er også ett poeng at man skremmer fra seg gode leietakere ved å kreve for mye av slike ting. Selv er jeg veldig pliktoppfyllende når det gjelder å betale husleia og å holde huset i orden, men slike utleiere styrer jeg alltid unna, fordi jeg har dårlig erfaring med dem. Ved å spørre for mye om slike ting sender man ut ett signal om at man er lite romslig utleier, og det ønsker jeg ikke å ha. Endret 8. april 2007 av Eir
Prego Skrevet 10. april 2007 #14 Skrevet 10. april 2007 Vi fikk veldig mange interessenter til vår leilighet og ba alle om å fylle ut et skjema. Der ba vi adresse, tlf osv + fødselsdato. Vi gjorde oppmerksom på at vi ville hente inn kredittopplysninger på aktuelle kandidater, noe alle godtok. I tillegg ba vi alle om å fortelle litt om seg selv og oppgi referanser fra tidligere leieforhold og/eller arbeidsgiver. Vi endte opp med tilsynelatende gode leitakere.
aline Skrevet 10. april 2007 #15 Skrevet 10. april 2007 Pent kledd, lønnslipp osv. Kan også få utført en kredittsjekk. Tror du kan få gjort det via diss f.eks: https://pro.infotorg.no/ipro/index.jsp Det koster nok litt. Ellers om alt ellers er likt: Som den konservative bakstreveren jeg er til tider og med fare for å trampe hardt i klaveret ville en av mine utelukkelseskriterier være synlige tatoveringer, piercinger osv. Mest fordi det i min verden er et tegn på opprørstrang og vilje til å være i opposisjon til det som regnes som normalt. Er ikke den typen jeg ville ha som leieboer om jeg kunne velge. ← man er i opposisjon til det som regnes som normalt om man har en synlig tatovering ja.. hihi.. og, hadde jeg møtt på en privat utleier som hadde krevd lønnslipp og kredittsjekk, så hadde jeg helt ærlig funnet på noe annet. Det er minst like vanlig å møte elendige utleier når man leier privat, så der regner jeg faktisk med at man tar hverandres ord for at man er skikkelig. Hvordan hadde dere som utleier opplevd det om jeg som leietaker hadde krevd å få snakke med tidligere leietakere hos dere, arbeidsgiveren deres go andre referanser?
Donpedro Skrevet 10. april 2007 Forfatter #16 Skrevet 10. april 2007 Hvordan hadde dere som utleier opplevd det om jeg som leietaker hadde krevd å få snakke med tidligere leietakere hos dere, arbeidsgiveren deres go andre referanser? ← Å snakke med tidligere leietakere hadde vært greit, ser ikke hva du skal med arbeidsgiver. En leilighet er verdt ganske mye penger, noen skal tilogmed bo med disse folkene i samme hus. At man da ønsker skikkelige folk synes jeg ikke er så rart. Vet om flere tilfeller der folk har presentert seg skikkelig, men så viser det seg at det har vært løgn (tilogmed hatt med falske barn på visning!) når man har sjekket litt grundigere etter. Andre har blitt lurt trill rundt og har tapt masse penger.
Prego Skrevet 10. april 2007 #17 Skrevet 10. april 2007 Ganske så naivt å skulle stole på helt fremmede mennesker når det gjelder utleie av leilighet. Det er lurt å få så mye info som mulig. Det er nemlig ikke enkelt å kaste ut noen, når de først har fått leie.
Donpedro Skrevet 10. april 2007 Forfatter #18 Skrevet 10. april 2007 Det er nemlig ikke enkelt å kaste ut noen, når de først har fått leie. ← Nettopp. Men å flytte og si opp som leietaker er lett. Dagens lovverk beskytter leietaker veldig kraftig, derfor er utleiere nødt til å sikre seg som best de kan. Noen jeg kjenner fikk ikke kastet ut noen kriminelle som bodde i kårboligen, til tross for politirassia jevnlig, stjålne kjøretøyer på eiendommen osv.
aline Skrevet 10. april 2007 #19 Skrevet 10. april 2007 Å snakke med tidligere leietakere hadde vært greit, ser ikke hva du skal med arbeidsgiver. En leilighet er verdt ganske mye penger, noen skal tilogmed bo med disse folkene i samme hus. At man da ønsker skikkelige folk synes jeg ikke er så rart. Vet om flere tilfeller der folk har presentert seg skikkelig, men så viser det seg at det har vært løgn (tilogmed hatt med falske barn på visning!) når man har sjekket litt grundigere etter. Andre har blitt lurt trill rundt og har tapt masse penger. ← ja, det er mye penger og verdier, men det er faktisk mye penger for leietaker også, som skal betale for seg og aboslutt ikke alltid får det de betaler for. Dette er noe som går begge veier, og at mange utleiere glemmer å sed et fra leietakers side, er noe av grunnen til at mange velger å leie gjennom ordede firmaer istedenfor privat. personlig vil jeg aldri tilbake til privat leie, man har ingen garanti for å komme til noen som faktisk følger opp og leier ut seriøst, like lite som dere har garanti for å få inn seriøse leietakere.
Donpedro Skrevet 10. april 2007 Forfatter #20 Skrevet 10. april 2007 personlig vil jeg aldri tilbake til privat leie, man har ingen garanti for å komme til noen som faktisk følger opp og leier ut seriøst, like lite som dere har garanti for å få inn seriøse leietakere. ← Selvsagt, alle parter bør sjekke motparten o stedet grundig, ha kontrakt, depositum osv. Likevel tror jeg at utleier risikerer å få ødelagt større verdier enn leietaker ved en skikkelig feilberegning av person.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå