gaja Skrevet 6. april 2007 #1 Skrevet 6. april 2007 På mandag skal vi være 5-6 personer til middag. Jeg har kjøpt frossen indrefilet, men vet ikke hva jeg skal gjøre med den. De som kommer er godt voksne, og ikke så veldig begeistret for fremmed mat og mye krydder. Jeg gidder ikke stå og steike biffer til alle sammen, så noe i ovnen eller gryte hadde vært perfekt. Noen forslag?
Gjest bada Skrevet 6. april 2007 #2 Skrevet 6. april 2007 Jeg synes indrefilet er alt for bra kjøtt til å bruke i en gryte! Jeg ville derfor stekt den i ovnen. Brun den i varm stekepanne på alle sider, salte og pepre, legg den på et stekebrett og stikk inn steketermometer hvis du har, og stek den på 125 grader til termometeret viser 60 grader (tar kanskje 30 minutter??) Alternativt kan du skjære poteter i skiver og legge dem i en langpanne, salte og legge noen klatter med hvitløkssmør (eller bare smørklatter), her og der. Stek dem i ovnen på 180 grader. Brun indrefileten på alle sider i en varm stekepanne, pakk den inn i folie, og la den hvile en halv times tid. Når potetene er så å si ferdige skjærer du kjøttet i skiver, legger det oppå potetene, legger en klatt smør eller hvitløkssmør på hver skive, og setter det tilbake i stekeovnen i noen få minutter. (Dette er som du skjønner ikke slankekost! )
Gjest bada Skrevet 6. april 2007 #3 Skrevet 6. april 2007 (endret) Her er superlettvint tilbehør også, som av logistikkgrunner passer best hvis du bare steker fileten hel. Halve tomater og hele sjampinjonger legges i en langpanne, pensles med litt olivenolje og saltes litt. (Hvis du har timian kan du bruke det også - det passer både til tomater og sopp.) Dette gjøres i god tid i forveien, gjerne før du begynner å tilberede kjøttet. Når indrefileten er ferdig pakkes den inn i aluminiumsfolie og legges på et lunt sted. Skru opp ovnstemperaturen til 200 grader, sett inn tomatene og soppen, og la det steke rundt en halv time. Det vil passe bra med potetstappe til. Den kan lages aller først. Ha den over i en glass- eller metallbolle, dekk til med aluminiumsfolie, og sett den over en kjele med vann som koker på svært lav varme. (Pass på å ha nok vann i kjelen så den ikke tørrkoker.) Potetstappen kan stå slik i minst 2-3 timer. Rett før servering rører du inn litt mer smør. (Alternativt kan du koke potetene i god tid og lage stappen mens tomatene og soppen står i ovnen.) Når du har potetstappe trenger du strengt tatt ikke saus. Tomatene vil dessuten også være saftige. Hvis du allikevel vil ha saus vil du ha god tid til å lage det mens kjøttet eller tomatene og soppen står i ovnen. Hvis du vil ha kokte grønnsaker som brokkoli, aspargesbønner o.l. vil det også være god tid til å lage det. Endret 6. april 2007 av bada
Brunhilde Skrevet 7. april 2007 #4 Skrevet 7. april 2007 Biff Wellington med fløtegratinerte poteter og rødvinssaus til er bare nydelig. Brokkoli, sukkererter og rosenkål smaker godt ved siden av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå