Timia Skrevet 6. april 2007 #1 Skrevet 6. april 2007 Jeg har et bilde som jeg må få ned i 20 kb, men med størrelse på 80x80. Selv om jeg lagrer med laveste kvalitet (1) og med jpg så får jeg ikke størrelsen under 84kb. Hva kan jeg gjøre for å få det mindre?
brumma* Skrevet 6. april 2007 #2 Skrevet 6. april 2007 De fleste bildeeditorer, photoshop etc., har et valg som heter "Lagre som internettbilde" (Save as Web-ready image) eller noe slikt. Noen har det også i "Lagre som" (Save as) menyen. Da blir den lagret uten "resource fork" og er mye mindre. Anbefales forresten til alle bilder som skal brukes på nett uansett størrelse.
Gjest Maxagaze Skrevet 7. april 2007 #3 Skrevet 7. april 2007 Jeg har et bilde som jeg må få ned i 20 kb, men med størrelse på 80x80. Selv om jeg lagrer med laveste kvalitet (1) og med jpg så får jeg ikke størrelsen under 84kb. Hva kan jeg gjøre for å få det mindre? ← Du kan umulig ha resizet bildet til 80X80 pixler når du oppnår det størrelsen, eller så bruker du kanskje egentlig BMP ? Ser du har fått forslag om Photoshop.. det er ett unødvendig tungt program for en sånn enkel oppgave, vil anbefale irfanview, lite, lett og gratis ! Når du har innstallert programmet bare dobbelklikker du bildefila du vil endre (eller åpner opp bildefila du vil endre innefra irfanview. Velg Image - Resize/Resample. Under "Set new size" skriver du inn 80 som Width, står det da en verdi under 80 under Height klikker du bare på OK, står det inn en verdi over 80 der, skriver du inn 80 her også (Tallverdien under Width vil justeres ned automatisk). Når du skal lagre den nye krympede bildefila kan det være lurt å tenke på hvor dette bildet er hentet fra, er kilden ett vanlig bilde fra "virkeligheten", dvs bilde av folk, landskap, forskjellige fysiske ting, kan det være lurt å lagre som jpg. Er kilden "kunstig",dvs datagrafikk, kan det være lurt å gå for PNG eller GIF (på KG er det uansett bare disse to som støttes allikevel). PNG er nyere og bedre enn GIF. ..dette kan godt brukes som en mini-veiledning når du skal lagre bilder, ikke bare når du skal lage avatar (noe jeg regner med du skal ?)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå