Gå til innhold

iii! for mye chilli

Anbefalte innlegg

Gjest StoreSky
Skrevet

Holder på å lage thai-mat. Men hadde altså litt mye chilli-pulver i...(ny boks, var usikker på sterkheten..) Hatt i matfløte + kokosmelk. Litt sukker også.

Må vel ha litt rømme når jeg skal spise, så jeg ikke brenner meg aldeles..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørte en gang et tips en kjent kokk hadde når maten var blitt for sterk, man lager løse melboller, bare blander mel og vann tenker jeg, og koker de en stund sammen med maten, men jeg har ikke prøvd det selv da. Dessuten skal kanskje ikke Thaimat kokes så veldig lenge.......... :roll:

Samme kokken kunne også fortelle at hvis maten er for salt, kan man koke med skrellede poteter, dette vil absorbere saltet. Sa han.

Gjest StoreSky
Skrevet

Med rømme og ris, ble det helt ok å spise. Litt sterkt for min datter, men ok for meg!

Skrevet

Har hørt fra en inder at om maten er veldig sterk, så bør man spise brød til. Vann gjør det værre. For ikke å snakke om brus ;)

Skrevet
:ler: Sist jeg bommet på chilistyrken, tilsatte jeg mer av alt annet og endte opp med dobbel porsjon. Det ble både lunsj neste dag og en porsjon i fryseren. :)
Skrevet
Har hørt fra en inder at om maten er veldig sterk, så bør man spise brød til. Vann gjør det værre. For ikke å snakke om brus ;)

Virkestoffet i chili er bare løslig i alkohol og fett. Så vann og brus vil ikke få det vekk i noen særlig grad fra en brent tunge. Jo fetere melken er (eller rømme) eller jo stekere alkoholen er dess bedre. Å skylle munnen med en cognac vil nok hjelpe. Så får man avgjøre om det er verd å svelge det etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...