Gå til innhold

Slette....helt! hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en kræsj her i uken.

Det er ganske enkelt å ordne opp i. Man tager sin rekonfigurasjons-cd, stapper den inn og lar den sarre og gå, og vips! maskinen er som ny.

Men......så har jeg forstått det slik at den på en måte bare fjerner fargen på det du har hatt på harddisken.......gjør det til uinteressante data, eller noe - uansett.....datamaskinen gidder liksom ikke å bry seg med det. Betyr det at jeg har to år med tull og tøys liggende inne? Hvor uinteressant dette enn er for min dataskin,.vil det ikke uansett ligge der å ta plass??

Så hvordan tømmer jeg harddisken, for å gjøre den fullstendig tom og jomfruelig, om jeg kan bruke det ordet?

Holder det å skrive "format C:", og trykke enter, eller må det sterkere skyts til?

Milo

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men du har en sånn recovery-CD ikke sant?

Da ligger ofte OS-et på selve harddisken og det er jo dumt å slette dette da??!!

Har ikke hørt noe om at det blir liggende noe på disken etter full recovery jeg. Du får jo beskjed om at alle data blir fullstendig borte.

Har tatt recovery på utallige PC-er og har ikke merket noe til mindre plass på disken o.l.

Hvis du har OS-et på egen CD, så kan du bruke format c: eller fdisk.

Men hvis du ikke har gjort dette før, så bør du kanskje få hjelp av noen som kan det.

Hadde skikkelig trøbbel de første gangene jeg. Hadde ikke hatt en sjanse i havet hvis jeg ikke hadde hatt en medhjelper med erfaring.

Skrevet
Jeg hadde en kræsj her i uken.

Det er ganske enkelt å ordne opp i. Man tager sin rekonfigurasjons-cd, stapper den inn og lar den sarre og gå, og vips! maskinen er som ny.

Men......så har jeg forstått det slik at den på en måte bare fjerner fargen på det du har hatt på harddisken.......gjør det til uinteressante data, eller noe - uansett.....datamaskinen gidder liksom ikke å bry seg med det. Betyr det at jeg har to år med tull og tøys liggende inne?

Hmmm - det er der, forsåvidt, og det er mulig å få det fram igjen om du har programvaren for det.

Hvor uinteressant dette enn er for min dataskin,.vil det ikke uansett ligge der å ta plass??

Nei, det tek ikkje meir plass enn ein heilt ny og tom disk. Så lenge du seier til filsystemet at PC'n er tom, så kan du gjerne ha heile Encyclopedia Galactica på; Filsystemet vil ikkje sjå det og skriva glatt over.

Så hvordan tømmer jeg harddisken, for å gjøre den fullstendig tom og jomfruelig, om jeg kan bruke det ordet?

Holder det å skrive "format C:", og trykke enter, eller må det sterkere skyts til?  

Milo

Det kjem an på kor paranoid du er. For filsystemet sin del er det godt nok med ein vanleg format. Om du er redd for at andre skal dissekere disken og finna ut kva du har sletta, så kan du bruka ulike progam for å skriva over alt med tilfeldige mønster med 0 og 1 fleire gongar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...