Gå til innhold

Å herse med brukere

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Det er ikke godt mulig at det beste er å si i fra på en ok måte, for det burde være den eneste måten man gjorde det på. Å mobbe noen som kanskje er langt nede allerede, er noe av det verste som finnes.

Det burde aldri være ok å mobbe, uansett hvordan den andre er.

Nå snakker ikke jeg om tulleprofiler, men generelt sett her inne. Vi har en lavere terskel for mobbing her inne enn ute i rl, og det skremmer meg med tanke på mine egen barn som er på chattesteder og andre forum.

Så lenge personene er med på leken er det helt greit å svare fjernt tilbake, men det er aldri ok om personen tar seg nær av kommentarene. Uansett om det er et troll eller ikke, for det kan man aldri vite med 100% sikkerhet.

Det er mange måter man kan svare trollene på, uten at det blir direkte mobbing.

Ja, du har sikkert rett!

Men korleis skal ein finna ut om nokon er eit nettroll då, viss dei ikkje innrømmer det sjølv? I slike tilfeller synst eg moderatorane har eit ansvar. Hadde eg vore moderator, ville eg heilt klart ha sletta slike profilar som den eg tenker på! For er det egentlig nokon som klarar å finna eit einaste fornuftig innlegg denne brukaren har skrive? Ikkje eg iallfall...

Endret av Mirabella76
Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet
Ja, du har sikkert rett!

Men korleis skal ein finna ut om nokon er eit nettroll då, viss dei ikkje innrømmer det sjølv? I slike tilfeller synst eg moderatorane har eit ansvar. Hadde eg vore moderator, ville eg heilt klart ha sletta slike profilar som den eg tenker på! For er det egentlig noko som klarar å finna eit einaste fornuftig innlegg denne brukaren har skrive? Ikkje eg iallfall...

Må alt være fornuftig i dine øyne, for at det skal være ekte? Eller er det greit å være ufornuftig, bare man er fornuftig av og til? Og hva er fornuftig egentlig?

Gjest *Magica*
Skrevet

Det er to brukere her inne jeg ikke klarer. Den ene har jeg satt på ignore-lista mi - det går helt fint. Men den andre synes jeg selv viser så lite respekt for andre mennesker at jeg ærlig talt har få skrupler med å være litt etter henne.

Skrevet (endret)
Må alt være fornuftig i dine øyne, for at det skal være ekte? Eller er det greit å være ufornuftig, bare man er fornuftig av og til? Og hva er fornuftig egentlig?

Alt må ikkje vera fornuftig i mine auger nei, men det bør iallfall vera innanfor "normalen"! Men når absolutt ALT ein person skriver er utanfor denne "normalen", så begynnar iallfall eg å lura...

Fornuftig er for meg det som er innanfor det som generelt er akseptert i samfunnet, av holdningar og oppførsel!

Endret av Mirabella76
Skrevet

Men er det ikke slik at nettroll gjerne er ut etter ekstra oppmerksomhet. Det er jo vi som brukere som velger og gi de den oppmerksomheten de er ute etter. Jeg tror ignorefunksjonen kan være til god hjelp enkelte ganger.

Skrevet (endret)
Men er det ikke slik at nettroll gjerne er ut etter ekstra oppmerksomhet. Det er jo vi som brukere som velger og gi de den oppmerksomheten de er ute etter. Jeg tror ignorefunksjonen kan være til god hjelp enkelte ganger.

Då er det vel litt rart at nettrollet tar seg nær av dei negative kommentarane? Akkurat det får meg til å tvila litt på at denne brukaren er eit ekte nettroll...

Endret av Mirabella76
Gjest Bellatrix
Skrevet

Nettopp. Jeg tror det beste middelet mot troll er å ignorere.

Skrevet

Når en person tydeligvis har som motto "pule gifte menn & drikke hver dag" og i tillegg passer så godt på å promotere dette, da synes jeg landet ligger ganske åpent for andre til å si hva de vil altså.

Gjest Tweek
Skrevet
Det er to brukere her inne jeg ikke klarer. Den ene har jeg satt på ignore-lista mi - det går helt fint. Men den andre synes jeg selv viser så lite respekt for andre mennesker at jeg ærlig talt har få skrupler med å være litt etter henne.

Er det meg? :(

Ja, det er jo ingen som gidder å være nettroll hvis den ikke får oppmerksomhet rundt det.

Skrevet
Då er det vel litt rart at nettrollet tar seg nær av dei negative kommentarane? Akkurat det får meg til å tvila litt på at denne brukaren er eit ekte nettroll...

Du snakker om en bruker her som du mistenker for å være et nettroll?

:blånnogny:

Gjest Madam Felle
Skrevet
Alt må ikkje vera fornuftig i mine auger nei, men det bør iallfall vera innanfor "normalen"! Men når absolutt ALT ein person skriver er utanfor denne "normalen", så begynnar iallfall eg å lura...

Fornuftig er for meg det som er innanfor det som generelt er akseptert i samfunnet, av holdningar og oppførsel!

Om et barn har ADHD, er det da greit å mobbe dette barnet? Det barnet vil jo ikke oppføre seg akseptabelt i våre øyne, for barnet klarer rett og slett ikke å kontrollere seg selv.

Så hvorfor sette en grense, for når det er akseptabelt å mobbe noen i det hele tatt? Burde vi ikke si til oss selv, at det aldri er akseptabelt å mobbe noen?

Jeg mener du har en ufornuftig tankegang på dette, gir det meg rett til å mobbe deg av den grunn?

Gjest Bellatrix
Skrevet
Når en person tydeligvis har som motto "pule gifte menn & drikke hver dag" og i tillegg passer så godt på å promotere dette, da synes jeg landet ligger ganske åpent for andre til å si hva de vil altså.

Joda, jeg skjønner at det reageres. Det betyr likevel ikke at man bør tillate seg å skrive hva som helst.

Skrevet (endret)
Om et barn har ADHD, er det da greit å mobbe dette barnet? Det barnet vil jo ikke oppføre seg akseptabelt i våre øyne, for barnet klarer rett og slett ikke å kontrollere seg selv.

Så hvorfor sette en grense, for når det er akseptabelt å mobbe noen i det hele tatt? Burde vi ikke si til oss selv, at det aldri er akseptabelt å mobbe noen?

Jeg mener du har en ufornuftig tankegang på dette, gir det meg rett til å mobbe deg av den grunn?

No snakkar eg om mennesker som ikkje har verken ADHD, eller nokon andre dysfunksjonar!

Men du har jo egentlig rett, for det er jo mulig at den brukaren eg tenker på, faktisk lider av eit eller anna!

Det er nok best å aldri mobba andre ja. Men det er ikkje alltid like lett å la vera...iallfa ikkje på nettet! Eg mobbar aldri personar IRL, berre så det er sagt.:)

Endret av Mirabella76
Gjest Madam Felle
Skrevet
No snakkar eg om mennesker som ikkje har verken ADHD, eller nokon andre dysfunksjonar!

Men du har jo egentlig rett, for det er jo mulig at den brukaren eg tenker på, faktisk lider av eit eller anna!

Det er nok best å aldri mobba andre ja. Men det er ikkje alltid like lett å la vera...iallfa ikkje på nettet! Eg mobbar aldri personar IRL, berre så det er sagt.:)

Akkurat, du kan ikke vite dette, og derfor bør det aldri være akseptabelt å mobbe andre. ;)

Gjest Tweek
Skrevet (endret)

Jeg tror ikke hun lider, jeg tror bare ikke hun har samme sperringene som de fleste..

HUn syntes det er greit å pule mange gifte menn, og syntes også det er greit å drikke masse mens ungen ser hun er drita og spyr. De fleste av oss ville ikke gjort dette.

Endret av Tweek
Skrevet
Jeg tror ikke hun lider, jeg tror bare ikke hun har samme sperringene som de fleste..

HUn syntes det er greit å pule mange gifte menn, og syntes også det er greit å drikke masse mens ungen ser hun er drita og spyr. De fleste av oss ville ikke gjort dette.

Eg fryktar du har rett i at ho ikkje lider av noko som helst, men rett og slett har totalt mangel på sperrer... Men kanskje total mangel på sperrer faktisk kan karakteriserast som ein form for lidelse? :vetikke:

Eg håpar mest av alt at ho er eit nettroll!

Skrevet

Man kan være uenig og samtidig forklare på en saklig og sivilisert måte hvorfor man er uenig. Når man synes andre er en dust og har dustete holdninger, så sier man samtidig at mine holdninger ikke dustete, men helt riktig. Og da er det fint om man forteller hvorfor.

Det er ingen som "blir provosert", man _lar_ seg faktisk provosere. Og de som bare vil ha en krangel, får næring av at andre krangler med dem. Resten diskuterer for å få andre synspunkter, meninger eller holdninger til et gitt tema.

Skrevet
Men jeg vil ikke ignorere noen, fordi da blir jeg bare nysgjerrig på hva dem skriver :-D

Samma her, selv om det er et par jeg folk her inne jeg godt kunne vært foruten :forvirret:

Skrevet
Nettopp. Jeg tror det beste middelet mot troll er å ignorere.

Enig. Hvis man mener det er snakk om nettroll så kan man ignorere, enten ved bruk av knapp eller ved å bruke hodet ;) . Synes ikke det er noen grunn til å hakke på noen selv om man er uenig i det de sier, men man kan selvsagt komme med motargumenter.

Skrevet

Stor takk til Mirabella og Tweek for at jeg får sove i natt :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...