Tabris Skrevet 4. april 2007 #1 Skrevet 4. april 2007 Jeg lurer på hva slags krydder som kan passe til grønnsaksretter som suppe, lapskaus, gratineringer osv. Da mer tradisjonelle, norske grønnsaker (poteter, gulrøtter, kålrabi, kålhode, blomkål, brokkoli, erter...). Kanskje et litt for generelt spørsmål, men jeg ser for meg at jeg vil lage mat med mer tradisjonelle grønnsaker fremover (ikke kjøtt, da jeg ikke spiser det), og lurer på hva slags krydder som kan passe, for å "piffe opp" rettene litt. Tips til retter tas også i mot med takk.
Gjest piaf Skrevet 5. april 2007 #2 Skrevet 5. april 2007 Det kommer jo helt an på hvilke retter du vil lage med disse grønnsakene, det. Vil du lage en vanlig lapskaus eller betasuppe med "norsk" smak, trenger du snautt nok krydder i det hele tatt - salt og pepper, og kanskje hakket frisk persille, evt tørket timian (feks i ertesuppe) eller et laurbærblad. Men du kan jo også lage feks indisk curry av de samme grønnsakene, og bruke alle slags krydder som hører hjemme der. Særlig blomkål og brokkoli passer godt sammen med sterke smaker som feks frisk chili og hvitløk. Og gulrøtter er gode å kombinere med frisk ingefær, spisskummen eller vanlig norsk karripulver.
Gjest bada Skrevet 5. april 2007 #3 Skrevet 5. april 2007 Krydder vet jeg ikke helt, men alle "norske" urter som persille, gressløk og dill passer jo bra. Det gjør også timian, merian, kjørvel og estragon.
Gjest bada Skrevet 5. april 2007 #4 Skrevet 5. april 2007 Her er forresten en veldig god grønnsakscurry jeg har lagt ut oppskrift til tidligere: South-Indian Mixed Vegetable Curry (Kurma) Fra Madhur Jaffrey's Ultimate Curry Bible Til fire personer: 2 ss cashewnøtter (rå eller ristede - dersom du bruker rå må de legges i bløt i kokende vann en times tid før bruk) 3 store tomater (ca. 340 g) delt i 4 60 g usøtet kokosmasse (slik man bruker til kokosmakroner o.l.) 3-4 grønne chilipepper, delt i 4 (kanskje litt mye for norske ganer, så det går an å kutte litt ned på mengden) 1/2 ts garam masala eller spisskummen (kan sløyfes) friske korianderblader Ca. 500 g blandede grønnsaker (f.eks. gulrøtter, brokkoli, blomkål, erter, aspargesbønner) 2,5 dl vann Eventuelt 1 ss matyoghurt eller yoghurt naturell En halv times tid før du skal begynne å lage retten legges kokosmassen i bløt i kokende vann (omtrent like stort volum vann som kokosmasse). Ha tomater, chilipepper, cashewnøtter (uten ev. bløtleggingsvann), kokosmasse med bløtleggingsvann, garam masala/spisskummen i en blender, og kjør den til sausen har blitt helt jevn. Smak til med salt. (Hvis du bruker saltede cashewnøtter trengs det ikke mye.) Tilsett friske korianderblader, la maskinen kjøre bare et sekund eller så. Man skal kunne se grønne flekker i sausen. Skjær opp grønnsakene slik at de får noenlunde samme koketid. Kok dem i 2,5 dl vann til de blir møre (ikke hell av vannet). Tilsett sausen fra blenderen og kok opp. Rør eventuelt inn en spiseskje yoghurt før servering. (Yoghurten kan godt sløyfes, sausen blir også veldig god uten. Da passer jo retten for veganere også.) (Jeg har forenklet oppskriften litt i forhold til boken.)
Tabris Skrevet 5. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 5. april 2007 Tusen takk for kryddetips og oppskrift! Mer tas også i mot med takk. Ja, jeg forstår at det var et litt generelt spørsmål. Vi får nå frukt og grønt levert på døren, og siden jeg ikke spiser kjøtt (og nå også vil kutte ned på fisk) så vil min middagsbasis være grønnsaker, hovedsakelig norskdyrkede grønnsaker. Derfor jeg leter etter tips til retter og krydder som kan piffe opp litt, slik at jeg ikke lever bare på betasuppe.
Chelsea Skrevet 5. april 2007 #6 Skrevet 5. april 2007 Hvis jeg steker grønnsaker som gulrøtter, sellerirot og purre i panne eller ovn i olje bruker jeg ofte litt timian (fersk eller tørket). Jeg har i tillegg også dynket over litt balsamicoeddik og litt sirup for å få de litt karamelliserte. Jeg synes de fleste grønnsaker smaker så mye bedre når de stekes istedenfor å kokes. Når det gjelder gratenger så har jeg laget en god en med blomkål og fennikkel bakt først i ovn i litt olje med salt og pepper og så til slutt rørt i litt creme fraîche og hatt tilsiter/port salut/ridder ost på toppen. Men dette kommer jo an på om du spiser melkeprodukter eller ikke.
Gjest piaf Skrevet 5. april 2007 #7 Skrevet 5. april 2007 Ellers passer jo de fleste grønnsakene du nevner også i wok, det er jo alltid en grei løsning. Jeg slenger med noen flere tips også, som riktignok forutsetter at du spiser melkeprodukter. God pasta med brokkoli som går hvis du framdeles spiser litt fisk: Skrell stilken på brokkolien, skjær i småbiter og surr på svak varme under lokk i en blanding av smør og olivenolje, sammen med hakket hvitløk og frisk chili. Kok i mellomtiden pasta (gjerne fullkorn), la brokkolibukettene koke med i samme gryte de 2-3 siste min. Bland alt sammen, og server med masse revet parmesan og ristede pinjekjerner. En variant gratengsaus som er særlig god til blomkål og brokkoli: gratiner i hvit saus smakt til med gorgonzola, dijonsennep og litt presset sitron, og ha valnøttkjerner og cheddar over det hele før gratengen går i ovnen. Jeg abonnerer forresten også på økologiske grønnsaker, og har etterhvert fått god i trening i å bruke litt mer uvanlige varianter som pastinakk, jordskokk, rødbeter og grønnkål - så si gjerne i fra hvis du trenger noen sånne tips også. Ellers er pai god vegetarmat, synes jeg - her er min favoritt. Pai med purre, chèvre og valnøtter Bunn: 2 dl hvetemel 1 dl sammalt spelt 75 g smør 75 g kesam 1-2 ss vann Fyll: 2 purrer, skåret i ringer 1-2 ss smør salt, pepper 4 egg 1,5 dl fløte muskat ca. 1/2 pk Tine chèvre naturell 50 g valnøtter Kjør mel og smør sammen i foodprocessor, tilsett kesam og vann og kjør maskinen videre til deigen blir til en ball. La hvile i kjøleskap 30 min, kjevle ut deigen og kle en paiform med den, forstek ved 200 i 10-15 min. Surr purren myk i smøret, salte og pepre, la renne av litt på kjøkkenpapir. Bland sammen de øvrige ingrediensene til fyllet (unntatt valnøttene). Legg purren i det forstekte paiskallet, hell over eggeblandingen, legg valnøtter på toppen. Stek videre ved 200 g i 20-25 min, til fyllet er stivnet og paien er gyllen.
Gjest *Tara* Skrevet 5. april 2007 #8 Skrevet 5. april 2007 Hvis du skal ha retter av poteter, f.eks. ovnsbakte båtpoteter, så er havsalt, rosmarin og olivenolje et must. Til retter som lapskaus, ol .. så bruker jeg kun salt, pepper og persille. Litt sellerirot kan også være med å piffe opp grønnsakretter.
Tabris Skrevet 5. april 2007 Forfatter #9 Skrevet 5. april 2007 Takk for masse tips! Jeg spiser økologiske melkeprodukter, også økologiske egg. Ellers kan soyafløte erstatte ting som creme fraiche, vil jeg tro. Kan rødbeter brukes til noe annet en rødbetesuppe? Må innrømme at den suppen ikke høres spesiell innbydende ut, og jeg synes rødbeteskiver i lake er "så som så" i smak egentlig. Jeg vil spise fisk jeg fisker selv etterhvert. Jeg er veldig glad i ris og pastaretter, men synes det er litt vanskelig med poteter og gulrøtter til. Men f.eks squash og løk stekt sammen med knust tomat kan være en god basissaus vil jeg tro.
Gjest bada Skrevet 5. april 2007 #11 Skrevet 5. april 2007 Jeg synes dette er en veldig god pastasaus: 1/2 finhakket løk, en gulrot og en selleristang (eller evt. litt sellerirot) i små terninger freses i litt olivenolje. Tilsett et par fedd hakket hvitløk, og surr videre et par minutter. Tilsett en boks hermetiske tomater og litt vann, kok opp, og la koke i 10-20 minutter (eller enda lengre hvis du har tid). Smak til med salt. Urter som basilikum, timian og persille er det også godt å tilsette.
Gjest piaf Skrevet 5. april 2007 #12 Skrevet 5. april 2007 Kan rødbeter brukes til noe annet en rødbetesuppe? Må innrømme at den suppen ikke høres spesiell innbydende ut, og jeg synes rødbeteskiver i lake er "så som så" i smak egentlig. ← Foliebakte rødbeter med balsamico 500 g skrelte rødbeter i båter 2-3 knuste hvitløksfedd 4 ss olivenolje 4 ss balsamico saften av 1/4 sitron salt, pepper Bland sammen, pakk i tett i foliepakke og bak i ovnen ved 200 g i 30-35 min. Kan brukes i grønne salater, feks med valnøtter og feta, eller som tilbehør til fisk.
Tabris Skrevet 5. april 2007 Forfatter #13 Skrevet 5. april 2007 Det hørtes spennende ut, Piaf - takk for tips!
dront Skrevet 6. april 2007 #14 Skrevet 6. april 2007 Rødbetsuppe er forresten godt, og smaker ganske annerledes enn sylta rødbeter. Bortsj med egg i er slett ikke verst Har en ca-oppskrift på ovnsbakte rotgrønnsaker m fetaost og fløte, sikkert nesten like godt, men litt mindre mettede uten feta og fløte: gulrøtter poteter sellerirot eller persillerot Hvitløk Hakket grønt, f eks persille Matolje/smør Del grønnsakene, ha dem i en ildfast form eller langpanne... ha over hakket hvitløk, most fetaost og fløte, salt og pepper, og stek i ovnen på 200 grader i ca 45 min (en vurderinggssak...). Ha over hakkede krydderurter. Også godt å ovnssteke fennikel, løk i båter og blomkål i tillegg til de som er nevnt over, da gjerne uten fløte o.l. Jeg synes heller ikke man trenger å krydre retter med smakssterke grønnsaker som sellerirot, kålrot osv så mye, men det er godt med salt og pepper, noe grønt som persille eller timian, muskat (særlig til kålrotstuing) o.l. Når jeg bruker andre krydder er det for å få til smak "fra andre land", f eks karri, spisskummen, koriander... eller mindre eksotiske ting som basilikum, salvie, rosmarin osv. Jeg pleier å bruke kjøtt i tillegg, og det gir jo også smak, men man kan fint få til god smak ved å bruke egenkomponert grønnsakskraft.
Tabris Skrevet 6. april 2007 Forfatter #15 Skrevet 6. april 2007 Høres absolutt godt ut, dront - må prøves!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå