Gå til innhold

Dere som gifter dere unge, 20/21/22

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er bare litt nysgjerrig...Dere som gifter dere såpass unge, 20/21/22...Er det noen spesiell grunn til det, annet enn at dere elsker hverandre og ser for dere livet sammen? Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg uten å bli halshogd og sette i gang en kjempediskusjon her inne.... Men er dere kristne og velger ekteskapet for ikke å leve i "synd"? Og velger dere ekteskapet for å kunne ha sex?

Jeg vet bare med meg selv at jeg ikke var klar for å gifte meg på den tiden, men det henger vel også sammen med at jeg da ikke hadde møtt min kjære...

Men ikke misforstå, jeg synes ekteskapet er kjempeflott og hvis dere er så heldige og fant kjærligheten så tidlig, så gratulere med det :)

Rett og slett bare nysgjerrig....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann, skal ikke halshugge deg ;)

Jeg giftet meg da jeg var 22, og fikk klar beskjed fra mange om at jeg var alt for ung og burde "leve livet" i stedet en stund til.

Saken var heller den, som du er inne på, at jeg elsker mannen min og har visst lenge at jeg ville leve sammen med han hele livet mitt, så hvorfor vente da? Vi hadde vært sammen siden jeg var 15 år gammel og har et fantastisk forhold, ekteskap var helt naturlig på den tiden.

Ja, jeg er kristen, men har aldri hatt noe problem med å "leve i synd", for meg er 'sex utenfor ekteskapet' det samme som utroskap, ikke 'sex før en gifter seg'(eller uten at en gifter seg etterpå for den saks skyld).

Trenger man en annen grunn enn at en elsker hverandre og er klare for det? Vi er jo alle forskjellige og noen er klare før andre :)

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Jeg er 21 nå, men er 23 når vi gifter oss, da... men kan jo svare forde :)

Jeg har vært klar for å gifte meg lenge jeg, er faktisk ganske sent ute i forhold til mange i familien :sjenert: Og når jeg da har møtt mannen i mitt liv, så ser jeg ingen grunn til å vente. Tror folk ser hvor godt vi har det sammen, for når vi erklærte forlovelsen var det ingen som sa noe på det... Eller, var faktisk noen som sa at det var på tide! Og vi har bare vært sammen siden mai -05 :ler:

Nei, jeg er sikker på at jeg har funnet den rette, og det er min kjære og våre familier og, så jeg ser ingen grunn til å vente. Og det er ikke religion eller at jeg ikke tror på sex utenfor ekteskapet heller inne i bildet ;)

Skrevet
Jeg er bare litt nysgjerrig...Dere som gifter dere såpass unge, 20/21/22...Er det noen spesiell grunn til det, annet enn at dere elsker hverandre og ser for dere livet sammen? Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg uten å bli halshogd og sette i gang en kjempediskusjon her inne.... Men er dere kristne og velger ekteskapet for ikke å leve i "synd"? Og velger dere ekteskapet for å kunne ha sex?

Jeg vet bare med meg selv at jeg ikke var klar for å gifte meg på den tiden, men det henger vel også sammen med at jeg da ikke hadde møtt min kjære...

Men ikke misforstå, jeg synes ekteskapet er kjempeflott og hvis dere er så heldige og fant kjærligheten så tidlig, så gratulere med det :)

Rett og slett bare nysgjerrig....

Jeg skal heller ikke halshugge deg...

Jeg er en jente på 21 år som har planer om å gifte meg i nær fremtid, er forlovet innen slutten av dette året.

Jeg har en mor som er veldig skeptisk til akkurat det. Hun sier at jeg blant annet har vært kjæreste med for få. Men det jeg sier da er at hvorfor skal jeg lete etter noe jeg allerede harl. For meg er det ingen hast å gifte seg, men alt med kjæresten føles så rett og riktig, Ingen av oss er spesielt kristene, men vi føler begeg at vi har funnet det vi er ute etter og det vi trenger. Vi har ingen hast med å få barn, men er bare fryktelig glad i hverandre

Skrevet

Takk for snille svar og null halshogging :)

Skrevet

Jeg har også litt samme spm som TS, for hvis man snur litt på svaret som enkelte i denne tråden har gitt: hvis man uansett skal leve sammen resten av livet, hvorfor er det så hast med å gifte seg i ung alder? Man harjo et helt liv på seg til å gifte seg! Grunnen til at jeg har undret meg på dette, er at jeg har en veninne som på død og liv skulle gifte seg mens hun fortsatt var veldig ung og var student. Så da levde hun på nudler og ris i lang tid, for å spare opp penger til bryluppet. Mens jeg altså ikke kunne skjønne hvorfor hun ikke bare kunne vente med å gifte seg til hun hadde bedre råd, tror også omgivelsene hadde vært litt mer engasjert hvis hun hadde ventet noen år.

Er det feks viktig for dere å gifte dere for deretter få barn i "riktig" rekkefølge?

Er det viktig for dere å sikre kjærestens arverett til dere hvis dere faller fra i form av et giftermål?

Hvorfor absolutt gifte seg nå, hvis man uansett har hele livet på å gjøre det på hvis man skal holde ut med hverandre hele livet?

Skrevet

Det er ikke alle som må leve på nudler og ris i månedsvis for å ha råd til et bryllup da, selv om de er unge ;)

Det blir et litt sirkulært spørsmål synes jeg "Hvorfor vente" vs "Hvorfor alt nå"

Vi gifter oss når det passer oss, enten det er i starten av 20-årene eller på et annet tidspunkt.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Er det feks viktig for dere å gifte dere for deretter få barn i "riktig" rekkefølge?

Jepp, det og :)

Er det viktig for dere å sikre kjærestens arverett til dere hvis dere faller fra i form av et giftermål?

Det har ikke noe med grunnen til at jeg vil gifte meg med han, har faktisk ikke tenkt på det engang. Men når du sier det, så hadde det jo vært fint å få fortsette å bo i hjemmet vårt hvis noe skulle skje...

Hvorfor absolutt gifte seg nå, hvis man uansett har hele livet på å gjøre det på hvis man skal holde ut med hverandre hele livet?

Er ikke det ganske teit spørsmål da? Hvorfor gifte seg i det hele tatt, hvis man allikevel skal være sammen hele livet?

Vi vil gifte oss fordi vi vil erkolære for hele verden at vi elsker hverandre. Er det ikke lov å være romantisk lengre?

Synes spørsmål som water1 stilte var helt greit, men detta synes jeg bare blir utrolig teit å svare på...

Skrevet

jeg er ikke så ung som det du skriver da.. fyller 24 år til sommeren når vi gifter oss... Vi gifter oss fordi vi har lyst til å gå videre i forholdet. fordi vi har lyst til å vise venner og familie, ja helst hele verden hvor høyt vi elsker hverandre :) Og det er noe spesielt i å gi hverandre ekteskapsløftene, og love å være der for hverandre resten av livet. Nå skal det også sies at vi har vært forlovet i to år, at vi absolutt ikke er kristne (skal ha humanetisk vielse). og heller ikke gifter oss for å få ting i rett rekkefølge, siden vi allerede har en sønn sammen :)

Skrevet

Jeg og min forlovede er begge 20 da vi gifter oss, og har møtt disse spørsmålene mange ganger. Vi er ikke kristne i det hele tatt, skal gifte oss human-etisk. Men vi elsker hverandre, og har stor tro på ekteskapet, uavhengig av religion. Det å gifte seg er for oss å erklære til "verden" at vi elsker hverandre og vil satse på et liv sammen. Og det er også svært viktig for oss å være gift når vi eventuelt får barn, for vi tror at ekteskap mellom foreldre, så lenge det er i kjærlighet, er det beste for barna. Det knytter familien sammen og skaper tilhørighet.

Mange i min familie var skeptiske til det da vi fortalte det, særlig min mor, og mente jeg burde leve livet litt først. Jeg har aldri hatt noen annen kjæreste enn min forlovede, og noen mente det var best å se det litt an og kanskje få litt mer erfaring. Men jeg har aldri hatt noe ønske om å være sammen med noen andre enn ham. Vi har vært sammen i tre år, og det har alltid vært helt klart for oss begge hvor det gikk. Vi har bodd sammen i over et år, og det går strålende. Selvfølgelig har vi hatt våre krangler og nedturer, men det ordner seg alltid. Jeg tror at bare man er moden nok, så spiller det ingen rolle om man er 20 eller 30.

Skrevet

Vi blir 21 når vi gifter oss og vi er kristne. Har hørt den ofte: kristen gifter seg ungt pga sex. Vel vi gifter oss av kjærlighet. Vil leve livet sammen, ja vi er unge men vi ser bare fordeler med å være 2 om ting. Hans familie regarte veldig i begynnelsen de ville ha samboerskap i steden for giftemål. Det ble ikke aktuelt på grunn av vårt syn. Nå har vi vært forlovet siden desember 05, og det er 3,5 mnd til den store dagen. Så nå har de nok endret syn.

Jeg syns det er stilig når par finner den de vil dele livet med i ung alder.

Hvorfor vente vist det er rett?!

Skrevet (endret)

Jeg er 21 når vi gifter oss. Vi eier leilighet sammen, vi har vært samboere siden august 05. Vi er begge i fast jobb, og har god nok økonomi til å takle et bryllup. Vi vil gjerne gifte oss før vi får barn, men det har ingenting med at vi gifter oss nå.

Vi skjønte ganske tidlig at vi var ment for hverandre. Når han først fridde, så var det ikke tvil i mitt sinn. Vi mener begge at man bør gifte seg innen det har gått for lang tid etter forlovelsen. Vi gifter oss derfor ca et år etter vi inngikk forlovelse.

Vi har begge vært samboere før, og vet hva vi IKKE vil ha. Det at vi gifter oss er tenkt godt igjennom. Vi har pratet om hva vi forventer ut av ekteskapet, og at vi skal kjempe for å få det til å virke. Gifter vi oss, så er det fordi vi skal være sammen i gode og onde dager og jobbe for å ha et bra samliv. Det å gifte seg føles trygt og godt. Det er en bekreftelse på at den andre ikke bare løper med halen mellom beina med en gang man møter litt motbakke.

Vi er ikke spesielt kristne noen av oss, så det er ikke derfor vi gifter oss. Det føles bare riktig. Jeg skjønner ikke hvorfor det reageres mer på at en 21åring gifter seg, enn om han/hun får barn.

Jeg føler også at jeg har levd livet akkurat så mye jeg trenger. Jeg begynte å feste da jeg var 15, og var masse ute på byen etter at jeg fylte 18. Nå ser jeg ikke spenningen med det lenger. Jeg har hatt en del kjærester, og vet at mannen min er den rette. Han er forøvrig 26, nesten 27 når vi gifter oss - så forståelig nok har han fått levd livet han også.

Jeg har aldri vært en person som har drømt om prinsessebryllup fra jeg var 5. Faktisk har jeg vært livredd for å gifte meg fordi jeg var redd for all oppmerksomheten. Da jeg ble sammen med mannen min ble jeg plutselig klar for å gifte meg. Det er 3 måneder igjen, og jeg gjør ikke annet enn å glede meg.

Endret av darkness|
Skrevet

Nei, hvorfor vente hvis man føler det er rett....

Det jeg tenker mest på ifht alder, er at man utvikler seg en del i tidlig 20-årene. I allefall føler jeg at jeg gjorde det. Jeg var på den tiden samboer med en flott mann, og vi hadde det bra på mange måter. Trodde at det skulle bli oss en periode....Men, så vokste vi fra hverandre(eller kanskje jeg ble mer oppmerksom på forskjellene...), og det ble etter hvert veldig klart for meg at dette ikke var mannen i mitt liv....Nå har jeg opplevd litt mer av verden, møtt flere forskjellige typer mennesker og etter hvert blitt veldig klar over hva jeg ønsker i en mann. Og akkurat han har jeg funnet :) Er ikke i tvil et sekund :)

Men man utvikler seg jo hele livet, så man har aldri noen garanti for at man utvikler seg i samme retning, uansett om man er 20 eller 30. Noen mer "urolige" enn andre, og trenger noen flere år på baken før man er klar for å blir "seriøs " og slå seg fullstendig til ro.

Jeg trengte noen år på å være bare meg(altså ikke definert inn i noe forhold), date og flørte.... Jeg er i allefall sikker på at jeg ikke vil se meg tilbake og angre på at jeg ikke utforsket flere jaktmarker før jeg fikk ring på fingeren. Har vært på "jakt" og vet at gresset ikke er grønnere på den andre siden! Det er utrolig mange menn der ute som ikke passer for meg!!!

Lykke til med giftermålet, uansett alder :) Håper det varer livet ut for dere alle sammen!

Gjest HeidiO
Skrevet

Jeg er 22 nå, blir 23 i år, han blir 26 i slutten av måneden. Vi ble sammen i april 2001, flyttet sammen september 2001, kjøpte hus i 2003 og forlovet oss nå i desember. Vi gifter oss i august, og har ingen problemer med å betale for et bryllup. Vi elsker hverandre virkelig, og føler dermed at det er rett å gifte oss. Vi vurderer også og få barn sammen snart, og jeg tror jeg vil slutte med pillen etter bryllupet. For meg var det sånn at jeg ville gifte meg før jeg får barn, ikke fordi jeg er superkristen eller noe, men bare fordi det er sånn jeg føler det. Han har vært klar for barn i ett par år nå :ler: Jeg er som sagt ikke kjempekristen, så vi har nok hatt sex før bryllupsnatten ja ;)

Ikke en eneste jeg kjenner har sagt noe om, eller spurt oss om, hvorfor vi skal gifte oss. Tvert imot har man visst heller bare gått og ventet på når tid det skulle skje. Vi er som sagt etablerte, og har økonomien i orden. Ellers har vi et sunt forhold der vi er åpne og ærlige mot hverandre, og kommunikasjonen er kjempe. Ser ikke at det skal være noen problem å gifte oss da? Vi elsker hverandre jo, og føler at tiden er inne rett og slett!

Skrevet

Ville bare si at det er flott dere tror på kjærligheten! .. og jeg alltid rynker på nesen når jeg hører ordet: "Leve livet først"... :forvirret:

Synst det høres så voldsomt ut. Nett som om man slutter å leve når man er i et seriøst forhold/ekteskap. Har man foreks felles interesser og mål i livet, blir det jo bare myyye bedre å dele det med en man er veldig glad i :klem:

Livet er ikke bare roting, fest og basar.

Og hvorfor lete etter noe man allerede har?

:hjerter_rundt: Dere er heldige!

Skrevet
Ville bare si at det er flott dere tror på kjærligheten! .. og jeg alltid rynker på nesen når jeg hører ordet: "Leve livet først"... :forvirret:

Synst det høres så voldsomt ut. Nett som om man slutter å leve når man er i et seriøst forhold/ekteskap. Har man foreks felles interesser og mål i livet, blir det jo bare myyye bedre å dele det med en man er veldig glad i  :klem:

Livet er ikke bare roting, fest og basar.

Og hvorfor lete etter noe man allerede har?

:hjerter_rundt: Dere er heldige!

Utrolig bra sagt :klappe: Blir så glad når jeg leser sånt :)

Skrevet

Hei!

Selv er jeg 21 nå, gifter meg i august når jeg er 22. Min samboer er 26.

Vi eier hus sammen og to biler, vi har bodd sammen siden januar 2004. Så hvorfor vente da?

Skrevet

Wilde har noen utrolig gode poeng! Jeg er helt enig!

Jeg skal gifte meg i september, og er da 23 år. Vi eier leilighet og bil, og er begge ferdig med studiene. Vi har begge vært samboere før, og vet å sette pris på det vi har nå! Det skal bli en fantastisk dag, og jeg håper det snart kommer en liten baby ;)

Skrevet

Jeg er 23 når vi gifter oss. Vi har vært sammen i nesten 8 år da. Og selv om vi er unge, tror jeg det er en lengre fartstid enn det mange av de mer voksne her inne har i sitt forhold.

Kanskje er det slik at hvis man har holdt ut sammen i de aller mest turbulente delene av livet (som MÅ sies å være tenårene!), er man enda mer sikker på at man er rustet for det som måtte komme etterpå?

Vi gifter oss fordi:

-vi elsker hverandre

-vi mener forholdet er liv laga

-vi vil vise verden at vi elsker hverandre

...men også fordi:

-det er jurididk praktisk (når vi har hus og bil)

-vi ønsker oss barn (i "rett" rekkefølge)

Spørsmålet er ikke "hvorfor nå?" men snarere "hvorfor vente?".

Skrevet

vi gifter oss når vi er 22 år gamle, vi har da vert sammen 7 (!) år og bodd sammen 5 år, vi kjenner hverandre nesten altfor godt og vi er faktisk nesten mer forelska nå enn før, vi blir aldri lei hverandre, vi har komt oss over de største kneikene i forholdet hittil og føler at forholdet vårt er så sterkt nå at vi er klare til og love hverandre at vi vil elske hverandre i godt og vondt resten av livet.

vi har hatt sex med hverandre siden vi var 15 år, så det betyr lite, men det og få barn ETTER ekteskap betyr noe i og med at da vet vi at våre barn får foreldre som har et stabilt forhold.jeg selv er kristen men lever ikke etter hvert ord i bibelen..vi gifter oss kristelig.

sammendrag: vi gifter oss fordi at forholdet vårt er klar for det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...