Gå til innhold

Tanngnissere!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Er det flere kroniske tanngnissere her? Har noen av fått ødelagt tennene som følge av gnissing - f.eks. fått store hull pga blottlagt tannben og så måttet rotfylle?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meg. Jeg skjærer tenner noe så inni hampen og jeg biter tenna skikkelig godt sammen før jeg setter i gang. Dette har resultert i at jeg har mistet en liten bit av en tann og skal til tannlegen etter påsker for å ordne dette og høre om jeg bør få bittskinne. Jeg vet ikke hvor mye av emaljen jeg har skaddet, men antar at jeg har slitt en del av den bort.

Gjest Gjest_Lollo_*
Skrevet

Jeg har bittskinne, men jeg gnisser og biter som før, så nå er jeg mørbanka i tennene. Jeg har gnagd emaljen av flere tenner, men i følge tannlegen var det ikke større sjanse for å få hull selv om emaljen var borte(mulig jeg bare har gnagd av litt emalje sånn at det var derfor...), men det iser noe så inni h¤%&#%.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_solstråle_*
Skrevet

Hei Tanngnisseren :)

Å presse og gnisse tenner kan som du sier skade tennene, men også gi mye spenninger i kjevemusklaturen og videre også hodepine. Vanligvis våkner man med spenningshodpine og/eller vondt i ansiktet/kjevepartiet. Bittskinne skal beskytte tennene, men også fungere som en avvikler for kjevemusklaturen. Pga spenningen som oppstår i disse musklene så må en avveksling skje, når bittskinne blir satt i munnen så gir denne avlastning for musklaturen, det som er viktig er at musklaturen venner seg fort til denne avlastningen, en anbefalning er da att man bruker skinnen i ca en uke, tar den ut i ca en uke, og så inn igjen i ca en uke.....osv. Med tanke på at du faktisk skader tennene dine kanskje du burde få avspenning av musklaturen i kjevene, få massert opp disse ( dette går faktisk ) og få ulike triks som du selv kan utföre for å minske spenningen i kjeven din, og dermed mindke pressing av tennene.

Skrevet
Hei Tanngnisseren  :)

Å presse og gnisse tenner kan som du sier skade tennene, men også gi mye spenninger i kjevemusklaturen og videre også hodepine. Vanligvis våkner man med spenningshodpine og/eller vondt i ansiktet/kjevepartiet. Bittskinne skal beskytte tennene, men også fungere som en avvikler for kjevemusklaturen. Pga spenningen som oppstår i disse musklene så må en avveksling skje, når bittskinne blir satt i munnen så gir denne avlastning for musklaturen, det som er viktig er at musklaturen venner seg fort til denne avlastningen, en anbefalning er da att man bruker skinnen i ca en uke, tar den ut i ca en uke, og så inn igjen i ca en uke.....osv. Med tanke på at du faktisk skader tennene dine kanskje du burde få avspenning av musklaturen i kjevene, få massert opp disse ( dette går faktisk ) og få ulike triks som du selv kan utföre for å minske spenningen i kjeven din, og dermed mindke pressing av tennene.

Hvor har du fått anbefalt at man burde bruke den annenhver uke? Jeg fikk ikke anbefalt det,fikk heller beskjed om å bruke den så ofte så mulig i de situasjonen jeg gnisser eller biter tennene hardt sammen...

Skrevet

Samme her. Dersom jeg skulle ha ligget uten en uke hadde jeg fort rukket å gjøre stor skade på tennene den tida jeg ikke har skinne på. Men det er klart det vurderes individuelt fra person til person.

Skrevet
Samme her. Dersom jeg skulle ha ligget uten en uke hadde jeg fort rukket å gjøre stor skade på tennene den tida jeg ikke har skinne på. Men det er klart det vurderes individuelt fra person til person.

Helt enig, de nettene jeg glemmer ned føles tennene mine helt opptygd... De nettene jeg bruker den er jeg mest øm i kjeven, men nå for tiden er det vondt i tennene selv om jeg har brukt skinnen... :forvirret:

Skrevet

Vet noen forresten om noen mer "drastiske" behandlingsalternativ... Leste noe på nettet om at man ofte bare gnisset i noen perioder, men jeg gnisser mer eller mindre hver natt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...