Dalila Skrevet 4. april 2007 #1 Skrevet 4. april 2007 Tenk deg at du får tilbakemelding fra skole/ barnehage om at barnet ditt mangler empati. H*n er veldig nærtagende på egne vegne, men mangler innsikt i andres følelser og behov. Hvordan reagerer du?
Gjest Tabby Skrevet 4. april 2007 #2 Skrevet 4. april 2007 Da ville jeg nok satt meg ned med barnet og tatt en god prat om situasjoner hvor h*n har såret andre og spurt hvordan det ville likt det om andre hadde gjort tilsvarende mot den. Det er heldigvis en situasjon jeg ikke har vært i (at noen har sagt dette om noen av barna mine, men så har jeg til gjengjeld jobbet fra de var små av med nettopp å forklare at andre kan bli lei seg/reagere på det de gjør og sier mot andre). Tror også det er viktig å snakke mye om dette hele tiden, ikke bare der og da fordi man har fått en tilbakemelding på dette fra andre. De fleste barn vil vel måtte lære seg å tenke på andre, det er ikke noe som kommer av seg selv. Men snakk om det ved flere anledninger der det er naturlig så går det seg nok til.
Gjesten29 Skrevet 4. april 2007 #3 Skrevet 4. april 2007 Jeg ville blitt kritisk innstilt til mennesker som sier slikt om barn, empati utvikles og læres det burde fagfolk vite;) så hva gjør vi? jo vi skaper forståelse og utvikler ferdigheter til empatisk innsikt...
T.S Skrevet 4. april 2007 #4 Skrevet 4. april 2007 Jeg ville blitt kritisk innstilt til mennesker som sier slikt om barn, empati utvikles og læres det burde fagfolk vite;) så hva gjør vi? jo vi skaper forståelse og utvikler ferdigheter til empatisk innsikt... ← Da ligger barnet bak i utvilkingen da.... Jeg hadde satt fokus på dette hjemme i samarbeid med pedagogene. Først må barnet bli kjent med sine egne følelser, og de voksne rundt må være ærlige på sine egne. Stort arbeid, men viktig å ikke gå i forsvar her; for empati er essensielt i en verden der sosiale relasjoner bare blir viktigere og viktigere.
Dalila Skrevet 4. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 4. april 2007 (endret) Jeg tenker som så at hvis de som arbeider i barnehagen/ skolen mener at dette er verdt å rapportere videre til foreldrene, så tyder det på at barnet skiller seg ut på dette området i forhold til jevnaldrende? Tror jeg hadde tatt dette ganske alvorlig. Forskning viser jo faktisk at mangelfullt utviklet empati er et fremtredende trekk hos kriminelle. Og hva om man har prøvd å lære opp barnet til å være empatisk, søsknene til barnet, som har vokst opp i samme familie med samme regler, er omsorgsfulle og greie mot andre? Hvordan ville dere grepet an saken? Det vil jo nødvendigvis bli et problem for barnet etterhvert fordi ingen orker å være sammen med noen som bare har sine egne behov i sentrum... Alt er greit så lenge det går på vedkommendes premisser. Mener selv at h*n alltid har rett, alltid "vinner" i sånne små konkurranser som barn har seg i mellom. Har en kontrollerende og nedlatende holdning til andre barn. Endret 4. april 2007 av Dalila
T.S Skrevet 4. april 2007 #6 Skrevet 4. april 2007 Jeg tenker som så at hvis de som arbeider i barnehagen/ skolen mener at dette er verdt å rapportere videre til foreldrene, så tyder det på at barnet skiller seg ut på dette området i forhold til jevnaldrende? Tror jeg hadde tatt dette ganske alvorlig. Forskning viser jo faktisk at mangelfullt utviklet empati er et fremtredende trekk hos kriminelle. Og hva om man har prøvd å lære opp barnet til å være empatisk, søsknene til barnet, som har vokst opp i samme familie med samme regler, er omsorgsfulle og greie mot andre? Hvordan ville dere grepet an saken? ← Tja. Siden ingen er like kan man ikke se på søsknene for å se om man har gjort riktig med barnet. Følelsene til barnet på anerkjennes, og man må være forutsigbar selv. Bl.a.
Gjest *Tara* Skrevet 4. april 2007 #7 Skrevet 4. april 2007 En sånn tilbakemelding hadde jeg tatt veldig alvorlig om det var mitt barn. Empati er en av viktigste egenskapene mennesker har .. og kan være avgjørende for hvordan omgås andre levende individer - både dyr og mennesker.
iss Skrevet 4. april 2007 #8 Skrevet 4. april 2007 Jeg ville blitt kritisk innstilt til mennesker som sier slikt om barn, empati utvikles og læres det burde fagfolk vite;) så hva gjør vi? jo vi skaper forståelse og utvikler ferdigheter til empatisk innsikt... ← Ikke alltid, det finnes sykdommer som hindrer empatisk innsikt.. Har barnet noen andre former for atferd/symptomer på eksempelvis adhd, tourette eller asberger? ? Uansett ville jeg tatt en slik bekymring svært alvorlig... Når barnet blir større vil det trolig ha store problemer med å komme med/fungere i sosiale settinger med andre barn. Jeg ville nok gått inn i ett samarbeid med barnehage/skole og ppt...
Gjesten29 Skrevet 4. april 2007 #9 Skrevet 4. april 2007 Det er ett stort sprang fra barnehage til skole...kanskje litt vanskelig å uttale seg når man ikke vet alder på barnet.. personlig så er jeg "var" for hvordan man påpeker at barn ikke har empati...synes den er ganske så drøy, empati utvikles hele livet- også for mennesker med ad/hd... Mange barn blir så stigmatiserte i dagens samfunn og jeg er alvorlig bekymret for eventuelle konsekvenser, derfor mener jeg man skal være veldig forsiktig med slike uttalelser, kartlegge årsak ut fra barns alder-tiltak- eller så pent holde kjeft å gå en runde med sine egne holdninger mot barn..
Gjest care Skrevet 4. april 2007 #10 Skrevet 4. april 2007 Tenk deg at du får tilbakemelding fra skole/ barnehage om at barnet ditt mangler empati. H*n er veldig nærtagende på egne vegne, men mangler innsikt i andres følelser og behov. Hvordan reagerer du? ← For det første så kan ikke skolen si at barnet ditt mangler empati. Det skal masse undersøkelser til for å kunne fastslå det. Men om de har registrert at barnet ikke alltid viser empati, så er det noe annet. For det andre så burde skolen "dokumetere" i hvilke situasjoner barnet ikke viser empati og skjer det hver gang? I så fall bør dere sammen henvise barnet til PPT.
Gjesten29 Skrevet 4. april 2007 #11 Skrevet 4. april 2007 For det første så kan ikke skolen si at barnet ditt mangler empati. Det skal masse undersøkelser til for å kunne fastslå det. Men om de har registrert at barnet ikke alltid viser empati, så er det noe annet. For det andre så burde skolen "dokumetere" i hvilke situasjoner barnet ikke viser empati og skjer det hver gang? I så fall bør dere sammen henvise barnet til PPT. ← Må si meg helt enig! Jeg er spent på hvilke argumenter og belegg man har for slike påstander...
Gjesten29 Skrevet 4. april 2007 #13 Skrevet 4. april 2007 Når jeg er ute i samfunnet og ser disse "pedagogene" arbeide med barn blir jeg skeptisk til om jeg skal stole på dem, og ikke mine egne avgjørelser det er ikke slik at man skal stole på andre mennesker ..når det er sagt, så er det ikke snakk om forsvarsposisjon, men en sunn fornuft-og ønske om belegg for påstander som er ganske alvorlig- deretter kan man arbeide-men først må en god kommunikasjon og relasjon være etablert- og det blir den ikke med den type beskjed jeg leser om her... og det er mange som ikke skulle arbeidet med barn, jeg er rystet over hva jeg har sett..
Gjesten29 Skrevet 4. april 2007 #14 Skrevet 4. april 2007 Helt enig, Nigo-San ← Ikke overlat barns skjebner til fremmede mennesker, det kan koste dem dyrt, det er ganske drøye påstander.
Gjest *Tara* Skrevet 4. april 2007 #15 Skrevet 4. april 2007 Men det finnes faktisk foreldre som ikke vil innse at ungene deres ikke fungerer sosialt før det er for sent .. Det har jeg sett på nært hold og det unner jeg ingen.
Gjest care Skrevet 4. april 2007 #16 Skrevet 4. april 2007 Selvfølgelig skal man ta noe slikt alvorlig, men det er helt uhørt at en lærer sier at barnet mangler empati. Det har læreren ingen forutsetninger for å si. Jeg anbefaler Ts til å ta kontakt med PPT.
Gjest *Tara* Skrevet 4. april 2007 #17 Skrevet 4. april 2007 Kanskje det var det lærerne mente foreldrene burde gjøre? Foreldre ser ikke alt og bør være takknemlig for at de blir informerte av objektive iaktakerere ..
ATV Skrevet 5. april 2007 #18 Skrevet 5. april 2007 om en unge slår en annen unge samtidig som han/hun gliser, det elsker og pine dyr, det klyper de minste osv, så er det noen av tegnene på at det barnet mangler empati. det behøver du ikke være spesialist for og se og de fleste foreldre setter pris på slik ionformasjon. er enig i at slike påstander må dokumenteres med reele eksempler. om du får en melding fra skole/bhg om at barnet dit ligger etter i utviklingen i forhold til andre barn så har du da valget, du kan høre på de her inne som sier at selv om de ser barnet hele dagen så har de ikke peiling og burde holde kjeft, de har kunn 3-6 års utdanelse om barn til pynt, eller du kan ta det alvårlig og undersøke/observere selv, lese om det på nett, kontakte speialister som kansje kan gi deg hint og tips. om du er uenig etter det så be om et møte med bhg/skole, om du ser det de ser så be om møte med de og be ppt også komme. empati utvikles stadig men en treg start kan gjøre så barnet ligget etter andre på sin alder, noe som kan føre barnet inn i en vond sirkel hvor barnet kan lide psykisk, så hvorfor ikke ta det alvårlig, observer selv og se ann saken. lykke til
Dalila Skrevet 5. april 2007 Forfatter #19 Skrevet 5. april 2007 Det er ikke snakk om noen diagnose, bare at de voksne som tilbringer flere timer daglig med barnet ser at h*n ikke er på lik linje med de andre barna på dette området. Det har altså kommet samme tilbakemelding fra to separate steder. Det er ikke mitt barn, men jeg er bekymret, og hadde reagert hvis det var det. Bør man dra inn PPT?
T.S Skrevet 5. april 2007 #20 Skrevet 5. april 2007 og det er mange som ikke skulle arbeidet med barn, jeg er rystet over hva jeg har sett.. ← Er langt flere som ikke skulle vært foreldre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå