Gå til innhold

USA landet hvor alle har like rettigheter

Anbefalte innlegg

Skrevet

USA, the best democracy money can buy.

Folk forføres og føres bak lyset. Amerikanerene er ikke mindre intelligente enn andre folk, men kunnskapsnivået er svært lavt blant menigmann.

Folk har to valg, høyreekstremt eller en aning mindre høyreekstremt, what a great choice, ahh, this is Americas choice, CNN choses the outcome of the circus election.

We`re in pole position, so praise the Lord, and raise the ammunition high,

Hide where you can, we will shoot you where you stand.

An old family tale, a glory to behold, a work of genious, the greatest story ever sold, as you sign on the line, as you do as your told, all you sell is your soul.

In the valley of the dollar we rejoice, for blessed is the currency of choice, and here to long is strictly for the birds, your ghastly schlang or credit is the fad (?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
...

...

Det jeg liker ved USA er de gode forsettene om bl.a. personlig frihet og at alle skal ha muligheten. I tillegg er amerikaneren som man treffer på ferie i USA svært hyggelig. Mye høfligere og hyggeligere enn folk flest f. eks. i Norge, Sverige eller Tyskland. USA er dessuten et glimrende land å feriere i.

Jeg er enig med det meste av det du sier. Men når det gjelder "personlig frihet" mener jeg dette er mer en talemåte enn en realitet.

"Friheten" som mange amerikanere lovpriser er i realiteten basert på $.

Et eksempel er "frihet" til utdannelse som vi vet bare en talemåte, og gruppetilhørigheten (politisk) er sterkere enn noe annet sted jeg vet om. Pressen er mer opptatt av å skrive artikler de tjener penger på (også i større grad enn det norske Se og Hør gjør), og har du en politisk mening som ikke er i overenstemmelse med det propagandaen sier blir du fort stemplet som uegnet til det meste.

Jeg tror ikke det amerikanske folket er så ille, men de har i større eller mindre grad latt seg forføre av uegnede ledere gjennom årenes løp. I hovedsak fordi lederene er valgt på bakgrunn av karisma og penger, og ikke politikk eller egnethet som leder.

Skrevet
Pressen er mer opptatt av å skrive artikler de tjener penger på (også i større grad enn det norske Se og Hør gjør), og har du en politisk mening som ikke er i overenstemmelse med det propagandaen sier blir du fort stemplet som uegnet til det meste.

Du har tildels rett selvfølgelig, men det er også her "en annen side". For eksempel så ser vi TV kanaler som åpent erkjenner sin politiske tilhørighet. (som f. eks FOX som er erkekonservartiv) I tillegg er det mange eksempler på kritisk journalistikk i USA f.eks. Watergate- skandalen som felte Nixon. Og det finnes en rekke andre eksempler på avsløringer pressen har gravd fram om korrupte og dobbeltmoralske politikere og religiøse ledere.

En annen ting som jeg synes er positivt, var at f.eks. California var veldig tidlig ute med restriksjoner på røyking på offentlig sted. Tidligere enn Norge. Og nå er det mye som tyder på at California ønsker å ta en lederrolle i miljøkampen der borte. Arnold har nå proklamert at miljøspørsmålet bør ha høyeste prioritet i kommende presidentvalg. Spørs hvor populært det er blant oljebaronene i Texas, som sørget for ta Bush kom til makten.

Poenget er nok en gang at man ikke kan se på USA som en ensartet nasjon. Her spriker det i mange retninger. Noen som vi liker og andre som vi ikke liker.

Skrevet
Enig med du. Hvilke aviser/media representerer egentlig høyresida i Norge ? Kommer bare på Dagens Næringsliv, kanskje ett par til.. ?

Joda. Det er jo Dagens Næringsliv.

Ellers er det Minerva, men det blir ikke utgitt så fryktelig mange ganger året.

Det beste er dog The Economist. ;)

Skrevet
Du har tildels rett selvfølgelig, men det er også her "en annen side". For eksempel så ser vi TV kanaler som åpent erkjenner sin politiske tilhørighet. (som f. eks FOX som er erkekonservartiv) I tillegg er det mange eksempler på kritisk journalistikk i USA f.eks. Watergate- skandalen som felte Nixon. Og det finnes en rekke andre eksempler på avsløringer pressen har gravd fram om korrupte og dobbeltmoralske politikere og religiøse ledere.

En annen ting som jeg synes er positivt, var at f.eks. California var veldig tidlig ute med restriksjoner på røyking på offentlig sted. Tidligere enn Norge. Og nå er det mye som tyder på at California ønsker å ta en lederrolle i miljøkampen der borte. Arnold har nå proklamert at miljøspørsmålet bør ha høyeste prioritet i kommende presidentvalg. Spørs hvor populært det er blant oljebaronene i Texas, som sørget for ta Bush kom til makten.

Poenget er nok en gang at man ikke kan se på USA som en ensartet nasjon. Her spriker det i mange retninger. Noen som vi liker og andre som vi ikke liker.

ja, bare det at arnold er guvenør i california sier ganske mye om usa egentlig. :ler::ler: (liten digresjon der ja)

Gjest Gjest 1
Skrevet

Jaja, enda flere herske teknikker.

Ved å bevisst la være å svare på Mr. Louis sine konkrete spørsmål til deg, eventuelt fleipe det bort og stille deg uforstående, er det du som bruker en hersketeknikk.

Gjest Corto Maltese
Skrevet

jeg tror ikke han vet hva herksetekniker er......

Uansett så vet vi alle at det er en stor dobbelmoral i USA som det også er i mange andre land men den ses tydeligere i USA

Skrevet
jeg tror ikke han vet hva herksetekniker er......

Uansett så vet vi alle at det er en stor dobbelmoral i USA som det også er i mange andre land men den ses tydeligere i USA

Ja...og akkurat det at dobbeltmoralen er veldig synlig, viser jo at systemet i USA gjør noe riktig. For der faktisk ganske mange kritiske røster som blir hørt også der.

Skrevet (endret)
USA er et like fritt land som ethvert annet i Vest-Europa.

Det stemmer ikke, har du hørt hvordan de konservative i USA snakker om at man må be for oss nordiske land fordi det er så fritt her? :roll:

Endret av Nattseileren
Skrevet

Det høres bra ut, men er det slik?  :sur:

hadde det vært slik, hadde usa vært sosialistisk.

som kjent er usa VELDIG imot dette, fordi det "ligner" på kommunisme.

usa er 100% kapitalistisk, hvordan kan da en fattig/middelklasse person ha like mange rettigheter som en superrik business magnat fra wal-mart?

jeg tror ikke det

Skrevet (endret)
hadde det vært slik, hadde usa vært sosialistisk.

Du bør lese opp på begrepene negative og positiv rettigheter. Da hadde du nok sett hvordan man kan ha rettigheter for fortsatt unnslippe sosialist helvete.

Endret av talin
Skrevet

Du bør lese opp på begrepene negative og positiv rettigheter. Da hadde du nok sett hvordan man kan ha rettigheter for fortsatt unnslippe sosialist helvete.

Hvis du mener vi bor i "et sosialistisk helvete" forstår jeg ikke hvorfor du blir boende i dette landet.

Skrevet (endret)
Hvis du mener vi bor i "et sosialistisk helvete" forstår jeg ikke hvorfor du blir boende i dette landet.

:klø: Står det noen plass i det innlegget at Norge er et sosialisthelvete?

Endret av talin
Skrevet

Her er nok et eksempel på hva ameikanske myndigheter (med Bush i spissen mene med "like rettigheter".

Bush vil stoppe Guantanamo innsyn

Rettightere til advokat inngår ikke i i Bush sin beskrivelse av "like rettigheter".

Det gjør heller ikke retten til å mene noe som Bush ikke er enig i.

Meneskerettigheter er et ukjent begrep for en del amerikanske politikere som sitter trygt i en verdensdel som aldri har vært utsatt for andre kriger enn den amerikanere/europere selv satte igang da de kriget mot hverande.

Skrevet (endret)

feil tråd

Endret av Jalp
Skrevet
Her *klipp* hverande.

José Padilla hørt om han? Et godt bevis for like rettigheter.

Skrevet

For de som er interessert går det en bra dokumentar på NRK1 i dag klokka 21

"USA vs Al-Arian"

Skrevet

Det høres bra ut, men er det slik?  :sur:

Ja om de har penger da er alle stilt like i USA.

Skrevet
Ja om de har penger da er alle stilt like i USA.

Nettopp, USA er landet hvor man kjøper seg rettigheter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...