talin Skrevet 9. april 2007 #21 Skrevet 9. april 2007 (endret) Nei, jeg vet ikke hva AE er, please enlight me with your tremendous wisdom. Å tro at resten av verden snakke Oxford varianten av BE bare fordi dette lille landet gjør det, viser en meget kraftig ignoransen. Endret 9. april 2007 av talin
mr. louis Skrevet 9. april 2007 #22 Skrevet 9. april 2007 Å tro at resten av verden snakke Oxford varianten av BE bare fordi dette lille landet gjør det, viser en meget kraftig ignoransen. ← Nei, der er mange skrantne varianter av "engelsk" rundt omkring, men folk i dette landet snakker da på ingen måte skikkelig Oxford-engelsk, fem av hundre kanskje, men siden norsk er et så lite språk, har nordmenn "alltid" vært relativt dyktige på engelsken, selv om uttalen ofte skjerer litt i ørene på meg som har hengt meg så opp i at engelsk bør uttales skikkelig, orginalen, ikke en yank-inspirert utgave. Du angriper landet ditt kraftig, talin, ser du ned på dine landsmenn?
talin Skrevet 11. april 2007 #23 Skrevet 11. april 2007 Nei, *klipp* landsmenn? Nok en gang så vender man tilbake til den gode gamle ta mannen i stedet for å ta ballen. Noe som skjer spesielt ofte når alle argumentene blir stukket hull på.
talin Skrevet 11. april 2007 #25 Skrevet 11. april 2007 Svært så billig et svar. ← Så det er billig å avise dine herske teknikker?
mr. louis Skrevet 11. april 2007 #26 Skrevet 11. april 2007 (endret) Så det er billig å avise dine herske teknikker? ← Jeg bedriver ikke hersketeknikker, så hårsår trodde jeg ingen var. Du er kanskje så vennlig at du viser til der du mener jeg benytter hersketeknikker, eller angriper deg? Endret 11. april 2007 av mr. louis
Gjest Corto Maltese Skrevet 11. april 2007 #27 Skrevet 11. april 2007 du må huske at vist man sier seg uenig med talin. så tror vi enten på konspirasjoner eller så bruker man herskerteknik
mr. louis Skrevet 11. april 2007 #28 Skrevet 11. april 2007 du må huske at vist man sier seg uenig med talin. så tror vi enten på konspirasjoner eller så bruker man herskerteknik ← Ja, tydelig det..
talin Skrevet 11. april 2007 #29 Skrevet 11. april 2007 Du er kanskje så vennlig ar du viser til der du mener jeg benytter hersketeknikker, eller angriper deg? Jaja, enda flere herske teknikker.
mr. louis Skrevet 11. april 2007 #31 Skrevet 11. april 2007 Heia den som vinner Eh ← Jeg blir vist beskyldt for å drive med hersketeknikker og personangrep, men jeg kan ikke se noe av det, men hadde jeg bedrevet denslags usportslige opptreden, hadde vel jeg tapt.
Tussijenta Skrevet 12. april 2007 #32 Skrevet 12. april 2007 (endret) USA er eit land som hjernevasker sin befolkning. Les om iluminate på nett. Då kan me læra noko, og det er ein sjanse for at verden våkner opp, og ser at det er ikkje som me trur. Dei sender soldater til eit land dei aldri skulle ha invadert, og hentar heim stadig nye falne. Sender nye soldater. Når skal denne galskapen stoppa ? Når skal landet læra ? Endret 12. april 2007 av Tussijenta
Far til 2 Skrevet 12. april 2007 #33 Skrevet 12. april 2007 USA er eit land som hjernevasker sin befolkning. Les om iluminate på nett. Då kan me læra noko, og det er ein sjanse for at verden våkner opp, og ser at det er ikkje som me trur. Dei sender soldater til eit land dei aldri skulle ha invadert, og hentar heim stadig nye falne. Sender nye soldater. Når skal denne galskapen stoppa ? Når skal landet læra ? ← Dessverre er dette bare en gjentagelse av hva som skjedde før og under 2.verdenskrig. Også den gang var det en statsleder som klarte å hjernevaske befolkningen og tro at andre var slemme og vil ta dem/ta fra dem jobbene, etc, etc. Men jeg tror stadig større del av den vestlige verden er på vei til å få opp øynene for hva som skjer, tiltross for at propaganda apparatene går for fullt. For meg ser det ut som om vi er midt oppi 3. verdenskrig, og det er ingen tvil om hvem som invanderer denne gangen heller.
Ek_Erilar Skrevet 12. april 2007 #34 Skrevet 12. april 2007 eller gad som de sier der borte, ikke engang det kjæreste de har der borte kan de uttale skikkelig ← Hvor i USA sier de "Gad"? Jeg har hørt "Gawd" i sørstatene, der de på liv og død skal trekke ut enhver vokal i det uendelige, og "God" stort sett overalt ellers. Skal man spikke fliser....
mr. louis Skrevet 12. april 2007 #35 Skrevet 12. april 2007 Hvor i USA sier de "Gad"? Jeg har hørt "Gawd" i sørstatene, der de på liv og død skal trekke ut enhver vokal i det uendelige, og "God" stort sett overalt ellers. Skal man spikke fliser.... ← Joda, de sier "Gad" over det meste av USA, de uttaler det ikke God, en veldig tydelig "a" istede for "o". Det tror jeg de gjør over hele landet der borte. Men det kan jo forsåvidt engelskmennene og gjøre som i uttalen av London
Tussijenta Skrevet 12. april 2007 #36 Skrevet 12. april 2007 Me er desverre midt i den 3 verdenskrig. Historien gjenntar seg. Desverre. Håpet er at mennesker er meir oppvakte og opplyste no en dei var før og under tidligare krigar.
Gjest Corto Maltese Skrevet 12. april 2007 #37 Skrevet 12. april 2007 Håpet er at mennesker er meir oppvakte og opplyste no en dei var før og under tidligare krigar. ← Mennesker lærer aldri av historien.
Odny Skrevet 13. april 2007 #38 Skrevet 13. april 2007 Må le litt jeg. USA der alle har like rettigheter? Analfabeter: flere millioner mennesker. Gratis sykehus, glem det hvis du ikke har forsikringen i orden. Bostedsløse: millioner. Borgerkrig og alle med ett våpen minst i sitt eget hus. Våpen er en rettighet, så jeg lurer på når homofile blir nektet å kjøpe våpen?
Far til 2 Skrevet 13. april 2007 #39 Skrevet 13. april 2007 Mennesker lærer aldri av historien. ← Jeg må dessverre si meg enig med deg. Men det skremmer meg at så mange menesker i den vestlige verden lar seg forføre av det enorme propaganda apparatet som er satt igang. Det er en mengde likhetstrekk med dagens stormakt som det var med stormakten i Europa før og under 2. verdenskrig. Også den gang var det en statsleder som fikk folket til å tro at alle de andre er slemme og bare er ute etter å ta deg. Derfor gikk denne staten til noe de selv mente var en forsvarskrig og en rett til å ta det som "rettmesig" tilhørte "Det 3.riket". Det samme skjer i dag fra et par andre militær stormakter (1 i vesten og 1 i midt-østen). Og som "det 3.riket" gjorde før og under 2.verdenskrig brukes denne militærmakten for alt den er verd for å opnå fordeler. Statslederene bør i det minste se hva som skjer, men som en del høyere offiserer før og under 2.verdenskrig gjorde, lukker de øynene og venter på hvilke verdier det kan gi dem på sikt. Jeg er redd for at historien i ettertid vil vise seg som en gjentagelse nok en gang. Og når det gjelder "like rettigheter" lurer jeg på hva slags rettigheter dette er. I USA var det for et par år siden en lærer som for testens skyld spilte av lydbåndopptak for en skoleklasse. Han svitsjet mellom 2 avspillinger (Hitler og en kjent statsleder som lever i dag). Det skremmende var at elevene hørt ikke forskjell på argumentasjon, tonefall (massesugesjon), etc, og trodde de satt å hørte på Hitler. De hørte imidlertid på "den andre statslederen". Da hendelsen ble kjent ble læreren sparket for sin test ovenfor skoleungdommene. Senere ble han riktignok gjenninnsatt, men det viser at selv ikke i USA har en de helt store rettighetene til å si hva en mener. Heller ikke la elever forsøke å tenke selv over hva som skjer.
Jalp Skrevet 13. april 2007 #40 Skrevet 13. april 2007 (endret) Bildet er vel ikke så svart/ hvitt som debatten indikerer? Man kan jo alltids diskutere hva vekslende amerikanske presidenter har gjort feil, men det var vel ikke utgangspunktet for diskusjonen? I teorien har alle amerikanske borgere like rettigheter. Men det er like mye i "teorien" som her i Norge. USA er et demokrati,- det kan man ikke nekte for. Demokrati som styreform er jo ikke perfekt, men de fleste er enige om at det er det beste vi har så langt. I tillegg skal man være veldig klar over at USA består av 50 temmelig uensartede stater med stor grad av selvstyre. I tillegg skal man være klar over at USA domineres av en ganske stor kristenkonservativ middelklasse. Men det finnes flere sterke politiske grupperinger, en av dem er den Israelvennlige jødiske delen av den amerikanske befolkningen. Det er temmelig stor forskjell på USA på vestkysten og USA på østkysten. Det som "forstyrrer" demokratiet og individets rettigheter er kanskje først og fremst pengenes makt. Amerikanerne har selv et begrep om dette: "The almighty dollar". Av det som er minst spiselig med demokratiet USA, er etter min mening mangel på sosial tenkning, dødsstraff og ikke minst dobbeltmoralen som kommer til utttrykk på så mange vis. I tillegg kommer republikkens hang til å leke verdenspoliti. At penger betyr makt er absolutt gyldig i USA, men den regelen gjelder jo overalt. Det jeg liker ved USA er de gode forsettene om bl.a. personlig frihet og at alle skal ha muligheten. I tillegg er amerikaneren som man treffer på ferie i USA svært hyggelig. Mye høfligere og hyggeligere enn folk flest f. eks. i Norge, Sverige eller Tyskland. USA er dessuten et glimrende land å feriere i. Endret 13. april 2007 av Jalp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå