Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen ser på barnetrygden som hellig, og gjør alt de kan for å spare hele slik at barna kan få pengene når de blir myndige.

Andre må la pengene gå i det store sluket fordi de ikke ahr noe valg.

Selv havner vi nok i en slags mellomkategori. Har ikke supergod råd, men kunne nok ha spart. Vi bruker imidlertid trygden på regninger, det kommer jo barnet vårt til gode at vi har strøm mm. Har imidlertid fått inntrykk av at noen mener dette er ego, og at vi nå omtrent frarøver barnet vårt masse penger.

Selv mener jeg vel at det ikke er gitt at det er foreldrenes jobb ene og alene å spare penger til et barn, i løpet av en oppvekst. Heller ikke alle 18-åringer som vet å bruke denne store formuen med vett.

Jeg mener barnetrygden burde blitt behovsprøvd, men gjerne med en høy list, eks en samlet bruttoinntekt på 1 mill eller noe sånt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener barnetrygden burde bli behovsprøvd (men kunne gjerne vært en mye mindre list enn den du/TS skisserer for min del). Jeg synes ikke det bør være statens ansvar å fylle opp sparekontoene til barn, den er jo faktisk til for at man skal ha et tilskudd til mat/klær og andre ting barn trenger.

Altså er det absolutt ikke ego å bruke den til nettopp det! :)

Skrevet

Vi har et valg: å jobbe fullt å spare barnetrygda eller å jobbe litt redusert og bruke barnetrygda. Vi har valgt siste.

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg syns det er helt greit at alle får. Det hadde nok kostet en del å behovsprøve barnetrygden, ikke sikkert at det hadde ført til noen store innsparinger. De som tjener over millionen til sammen er jo ikke såå mange.

Hva den enkelte familie gjør med barnetrygden får de selv bestemme, men at man skal bli sett rart på for å bruke den på sånt som den faktisk er ment til blir helt høl i hue for meg.

Skrevet
Jeg syns det er helt greit at alle får. Det hadde nok kostet en del å behovsprøve barnetrygden, ikke sikkert at det hadde ført til noen store innsparinger.

Sant nok...

Likevel synes jeg det skurrer at rike barn får sparekonto fyyllt opp av skattepenger. Supert når man skal kjøpe leilighet! Men vil det øke forskjellene på folk, at en del har en slik startkapital?

Skrevet

Her går barnetrygden i det store sluket.

Med en samla inntekt på 400 000 har vi ikke noe valg.

Vi håper heller økonomien blir bedre over tid og at vi heller kan hjelpe barna våres når de trenger det.

Skrevet

Vår kommer til å gå til fellesutgifter. Vi sparer til barnet vårt, men ikke 1000,- i måneden.

Skrevet

Jeg vet at det finnes folk som sparer barnetrygda, men jeg har aldri hørt at det er noe man "bør" gjøre, eller at det er ego å ikke gjøre det.

Gjest Reven
Skrevet
Har imidlertid fått inntrykk av at noen mener dette er ego, og at vi nå omtrent frarøver barnet vårt masse penger.

(klipp)

Jeg mener barnetrygden burde blitt behovsprøvd, men gjerne med en høy list, eks en samlet bruttoinntekt på 1 mill eller noe sånt.

Jeg er enig med deg mht behovsprøving av barnetrygd, men hvor lista skal ligge er jeg mer usikker på.

Kort sagt sier jeg det slik:

Den som har råd til å spare bernetrygden trenger den ikke.

Grunnen til at vi har barnetrygd er jo at barnet skal sikres et visst minimum av goder under oppveksten, ikke fordi velstående familier skal spare opp en feit startkapital for avkommet når h*n blir voksen.

Skrevet

Det kan være at det er dyrt å få i gang et system med behovsprøvd barnetrygd, men nå man først har utviklet et system for det, så tror jeg det kan være lønnsomt på lang sikt. Har også sansen for å behovsprøve det. Hvordan man bruker barnetrygden må jo være opp til hver og en. Selv sparer vi den på sperret konto, men får vi ikke barenhageplass og jeg må være hjemme så skal kontoen åpnes hvis ikke pappa nekter da.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Min mor kunne ikke spare barnetrygden da jeg var liten, men hun gjorde det da jeg ble større - og har gjort det hele tiden for søstrene mine underveis.

Jeg har alltid trodd at dette er penger hun bruker på "større ting", feks. i forbindelse med leirskole/konfirmasjon etc., men dengang ei.

Hun var med å kjøpte sofa til meg da jeg flyttet hjemmefra for annen gang, og et par uker senere sa hun (hun la ut for hele sofaen) at den skulle jeg få, og at det skal søstrene mine også få når de flytter hjemmefra :) Det synes jeg var en fin måte å disponere pengene på. Hun velger seg da ut områder å våre liv som hun vil bidra på, istedenfor at vi får en sum og blåser bort alt på tull :)

Mine venninner bruker av barnetrygden tror jeg, men både de og foreldrene deres setter av penger på en konto for barnet.

Ellers er jeg i en ideell verden imot barnetrygd, men som en mellomting mener jeg selvfølgelig at den bør behovprøves :)

Gjest *Magica*
Skrevet

Jeg skulle gjerne ha spart barnetrygden, men det er ikke noe alternativ for oss. Vi trenger de pengene for å greie oss.

Det er klart det kjennes urettferdig at de som har god råd fra før sparer barnetrygden og kan gi barna sine muligheter vi ikke kan. Sånn sett er barnetrygden med på å forsterke forskjellene i samfunnet. Jeg er likevel for en flat barnetrygd, for de aller fleste er dette penger som kommer barna til gode i hverdagen.

Skrevet

Jeg synes folk må få bruke dem der de trengs, så lenge det er til gode for barna (hus, mat, klær, barnas fritidsaktiviteter). Altså, så lenge pengene ikke brukes for at mamma og pappa skal kunne dra til syden alene (for eksempel), så bør det ikke være noen grenser.

Gjest *Tara*
Skrevet

Mens ungene var små måtte vi bruke alle pengene vi tjente .. og barnetrygden gikk med i det store sluket hver måned ... Vi har fått veldig god økonomi senere i livet og har nå sjanse til å hjelpe ungene våre med penger - og det gjør vi .. selvom vi ikke hadde råd til å spare barnetrygden da de var små ..

Synes ikke det er urettferdig at noen har råd til å spare barnetrygden .. det gjør meg faktisk ingenting - selvom jeg ikke hadde råd til det selv ;)

Nå får jeg bare barnetrygd for min yngste sønn .. mulig jeg skal la den gå inn i fond til dem.

Gjest Silmarill
Skrevet

Barnetrygden går til dyre gitartimer til sønnen min! Han går 4 timer i mnd. og hver time koster kr. 435; så da sier jeg at barnetrygden går til det!

Skrevet

Hos oss går barnetrygden i det store sluket, og er kjærkomne penger å få når man har stor gjeld på hus, bil og gårdsbruk. På dette tidspunktet i livet har vi ikke mer penger enn vi trenger, men satser på at økonomien bedrer seg på sikt. Da vil vi hjelpe ungene med penger under studier eller i etableringsfasen.

Jeg er litt misunnelig på folk som har råd til å sette barnetrygden rett inn på sparekonto, men noen gjør det på bekostning av andre ting. Vi har et vennepar som gjør det. Til gjengjeld sover de alle fem på to soverom, fordi de ikke har "råd" til å lage til loftet sitt. Sånn prioritering skjønner jeg ikke... Tipper datteren deres på 12 år ønsker at hun hadde et eget rom i stedet for penger på bok!

Skrevet

Barnetrygden er da til foreldrene.. til den ekstra kostnaden som hører med når man får barn..

Ikke at barnetrygden er til barna..

Men kanskje jeg har misforstått...

Hadde ei i klassen min på ungdomsskolen som syns det var såå urettferdig at foreldrene brukte barnetrygden på telefonregninger ol (hvem satt timesvis i tlf hver dag?:P) isteden for at jenta fikk pengene selv - rett i lomma...

Skrevet

Det er jo ulike måter å spare penger på også da, ikke nødvendigvis banksparing er det mest gunstige. Mine foreldre kjøpte seg hus siden vi er så mange søsken. For dem ble det da umulig å ikke bruke av barnetrygden. Men de har vært flittige med å betale ned på lånet, og ellers levd sparsomt, så når de en gang går bort vil jeg og mine søsken arve et gjeldsfritt hus som har steget mange ganger i verdi siden det ble kjøpt, samt at de har investert i andre verdier. Å spare opp hele barnetrygden på bankkonto som man gir til ungen på 18-årsdagen vil ikke nødvendigvis gi det mest fornuftige utfallet mtp hva pengene blir brukt til. :forvirret:

Gjest Persille
Skrevet (endret)

slettet

Endret av Persille
Skrevet

jeg tror ikke unge voksne har godt av å få store pengesummer opp i hendene. Slik blir fremtiden, 20 åringer vil ha råd til mer og mer. Og kanskje det er nødvendig når man ser på dagens boligmarked?

Vi har ikke råd til å spare så mye penger hver mnd. Da sparer jeg heller til oss selv som familie og bruker til det vi trenger. Og når de blir ungd kommer fler store utgifter som vi må ha peng til - konfirmasjoner, 18 års dager, klær, lappen, bøker til skole osv osv.

De som har stor kapital har uansett penger til å sette store summer av til sine barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...