Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest miobell
Skrevet

Passer kanskje ikke helt inn her, men det får så være ....

min samboer og jeg skulle i dag ut å reise til min familie som bor ti timer unna (med bil). Dette har vært planlagt lenge, og vi skulle reise i løpet av morgentimene, da der i morgen skal være et stort selskap der oppe, hvor jeg ønsker være uthvilt.

Så skjedde det i går kveld:

han får telefon fra sin endel yngre søster på 16 år. hun har det ikke lett hjemme. påstår å ha blitt slått av sin mamma. hans familie bor en time unna. han kjører for å hente henne hit. på veien har de stoppet å kjøpt klær for nærmere 2000 til henne (slik hun har skift). han har bestemt at hun kan bo her denne uken vi er vekke. (min leilighet) .. :forvirret:

Forstår jo det at det er viktig passe på søsteren sin, er jo enig der. Flott av han. men synes han kunne diskutert litt med meg..

i tillegg har han snakket med sin mamma. hun skal komme hit til oss klokka halv ett, i dag, så de kan få snakket. (men da skulle jo egentlig vi ha reist for leeeenge siden).. det var i allefall planen vi hadde, nå har han lagt andre planer uten å høre med meg...

Vi har litt dårlig råd for tiden. i går ville jeg at han skulle kjøpe inn litt ekstra til middagen , samt når vi var i butikken spurte jeg om jeg kunne fått penger av han til en tights (jeg hadde ikke med lommebok) . Men dette måtte jeg forstå. nå var han hadde ikke han særlig med penger, så måtte spare...

likevel går han hen og kjøper klær til sin søster for 2000kr samme dag. For at hun skal ha skift.. (kunne faktisk heller ha lånt klær av meg)

i tillegg er de nå og handler mat så hun kan ha her denne uken vi er borte .... uff .. jaja.. han tar vare på søsteren sin, og bra er det, men synes liksom det går litt langt, litt respektløst ikke innvolvere meg mer...

bruker masse penger vi ikke har

sier søsteren skal bo her denne uken vi er vekke

bestemmer at moren skal komme hit halv ett for å snakke, (da vi skulle reist)

forventer at jeg skal gå ut når moren kommer og at jeg bare skal synes alt er helt ok...

hmmmm

hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest miobell
Skrevet

jeg forstår at dette var et kjedelig tema.

vanskelig å svare sikkert

men lurer på om jeg bare blint skal akseptere dette, eller om jeg får lov til å være litt snurt siden jeg ikke har blitt skikkelig informert eller involvert gjennom denne saken.. :forvirret:

Skrevet

Jeg tror kanskje du ville akseptert alt dette, om han hadde sørget for å snakke med deg underveis. Det er vel heller det at du står på sidelinjen og føler deg oversett som er problemet. Og vet du hva, det skjønner jeg veldig godt!

Jeg synes kanskje du skal fortelle rett ut til han at det er respektløst av han å nedprioritere alle deres planer, uten å snakke med deg. Og å bruke så mange penger unødvendig når dere tross alt har så dårlig råd.

Si at du blir lei deg, rett og slett.

Jeg vet det er lettere å sitte slik som meg å gi råd, uten å være oppi det selv. Det kommer jo veldig an på forholdet deres ellers, og om dette er en engangsepisode. For alt du vet kan det jo hende at søsteren har blitt "mishandlet", og at han bare er god storebror. Heder til han for det!

Men om situasjonen er overdramatisert, og søsteren kanskje utnytter hans snillhet litt så skjønner jeg i allefall at du reagerer.

Jeg er veldig sta! Ville kanskje vurdert å reise opp alene jeg.

Skrevet

Jeg ville ha sett på det som veldig positivt at han er så opptatt av å stille opp for lillesøsteren sin. Skjønner at du blir sur for at det kræsjer med deres planer, men å stille opp for andre som har det vanskelig, er faktisk veldig flott.

Gjest niomi
Skrevet

Du har helt rett i at det er vanskelig å svare.

Jeg kommer fra en familie hvor det er litt slik - mora mi har blitt holdt utenfor i alle år, for hun er jo bare inngiftet. Så dersom du ikke tar tyren ved hornene nå, vil du fortsette å bli utelatt i familieanliggende.

Var jeg deg, ville jeg startet på kampen nå. For det første - du skal være til stede når samboeren din snakker med sin mor. Minste du kan forlange når søsteren din skal bo i leiligheten deres i påsken. Du skal nemlig også være med å sette spilleregler i eget hjem.

Du må også ta kampen med samboeren din. Kanskje ikke dagen i dag er riktig dag for det, men den må tas. Jeg syns f.eks. det er betenkelig at en 16-åring skal være ute tilsyn i hele påsken. Man vet aldri, og er samboeren din og du klar for å komme hjem til en leilighet som har vært utsatt for en hjemmealenefest som har sklidd skikkelig ut? Er dere klar for at 16-åringen roter i alle sakene deres? Jeg skjønner at du vil ha med samboer på påskeferie. Men var jeg deg, ville jeg bedt han bli hjemme med søstera si i stedet (og mumle noe om at han får gjøre opp igjen med deg siden). Du må også ta opp dette med økonomi - ar dere fellesøkonomi kan han ikke bare gå bort å bruke tusenvis av kroner på noen andre, samme hvor mye familie det er.

Lykke til, miobell! Det kan bli en hard kamp, men verdt det i lengden! :klem:

Gjest miobell
Skrevet

Takk!

ja er vel det at jeg føler meg litt tilsidesatt. Ikke med i hva som skjer i eget hjem.

Synes han er en god storebror som tar i ett tak for søsteren sin, men synes han kunne diskutert dette med meg først. jeg ville nok stilt meg forståelig til situasjonen og sammarbeidet med å finne en løsning. Det som skjer nå er at jeg føler meg totalt utenfor. må ringe familie og si vi kommer senere, forvente å ha ganske lite penger framover ( da han har brukt i overkant mye på klær til henne og mat til henne for en uke), og vite at min leilighet stilles til disposisjon for henne denne uken.

hun er en hyggelig og søt 16åring. har ingenting i mot henne i det hele tatt, bare i mot hvordan denne situsasjonen har utviklet seg.

irritert på deres foreldre. de er ikke helt gode, men der er nok to sider av denne saken tror jeg ...

han vil nok ikke forstå hvorfor jeg er lei meg pga dette. vil nok bare irritere han om jeg går og er snurt. men må si noe.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg er enig med Niomi her.

Å la en 16-åring være alene hjemme hele påsken hadde vært uaktuelt - også fordi mamma'n som har mishandlet er så kort vei unna.

Jeg hadde nok aldri funnet meg i pengebruken eller avtalebruddet uten ramaskrik, men kan være enig i at det er feil dag for "prinsippavgjørelser". Skal jenten bo i deres hjem ville jeg krevd å få være tilstede når drøftelsene om hvorfor fant sted - om ikke for å gi så mye din mening så i alle fall å få høre hva som foregår. Dette har litt med å fastslå om det er en 16-årig dramaqueen eller om det er et reelt problem.

Jeg har også litt problemer med å forstå pengebruken - det hadde vel gått an for den kjekke storebroren å dra hjem til mor for å hente skift? Hvordan kan det ha seg at samboer ikke kan få en tights når lillesøsteren kan få klær til 2000? Merkelig prioritering. Greit nok å hjelpe men ...

Skrevet

Jeg ville vært så sta at jeg ville dratt oppover alene, og bli forsinket så mye har tydelig noe og si med tanke på at det er en ti timers biltur, dessuten ville jeg neppe latt en 16 åring vært alene i leiligheten så lenge.

Og siden han har kjøpt så utrolig mye mat og brukt utrolig mye klær på henne så må han jo være en god storebror og har derfor sikkert ingenting imot og være med søsteren sin i ferien.

Gjest Gjest
Skrevet

enig med alle andre her. Blir nesten irritert på dine vegne her jeg sitter

Gjest miobell
Skrevet
Du har helt rett i at det er vanskelig å svare.

Jeg kommer fra en familie hvor det er litt slik - mora mi har blitt holdt utenfor i alle år, for hun er jo bare inngiftet. Så dersom du ikke tar tyren ved hornene nå, vil du fortsette å bli utelatt i familieanliggende.

Var jeg deg, ville jeg startet på kampen nå. For det første - du skal være til stede når samboeren din snakker med sin mor. Minste du kan forlange når søsteren din skal bo i leiligheten deres i påsken. Du skal nemlig også være med å sette spilleregler i eget hjem.

Du må også ta kampen med samboeren din. Kanskje ikke dagen i dag er riktig dag for det, men den må tas. Jeg syns f.eks. det er betenkelig at en 16-åring skal være ute tilsyn i hele påsken. Man vet aldri, og er samboeren din og du klar for å komme hjem til en leilighet som har vært utsatt for en hjemmealenefest som har sklidd skikkelig ut? Er dere klar for at 16-åringen roter i alle sakene deres? Jeg skjønner at du vil ha med samboer på påskeferie. Men var jeg deg, ville jeg bedt han bli hjemme med søstera si i stedet (og mumle noe om at han får gjøre opp igjen med deg siden). Du må også ta opp dette med økonomi - ar dere fellesøkonomi kan han ikke bare gå bort å bruke tusenvis av kroner på noen andre, samme hvor mye familie det er.

Lykke til, miobell! Det kan bli en hard kamp, men verdt det i lengden! :klem:

Takk for langt og fint svar.

Er ikke lett si noe i en slik situasjon nei...

akkurat den biten jeg frykter, dette med en evt. "alene hjemmefest" i min nyoppussa leilighet. Dyre møbler og et klesskap fylt opp av dyrere klær, samt et spennende baderomsskap (for en jente på 16år). Jeg er ikke spesielt rik, men har bygget opp dette i løpet av noen år. Interesserer meg for design osv.

Saken er : jeg er redd for tingene mine. glad i tingene mine.

nevnte dette for kjæresten, men han mente at jeg virkelig overdrev. "det er søsteren min det er snakk om, herregud da" er vel eneste kloke svaret jeg har fått ut av han...

Skulle gjerne dratt avgårde uten han, men der er dilemma : det er hans bil :forvirret: og vi skal ha med den lille hunden min på turen.

Var ute og jogget langt i dag tidlig og sitter nå på pcen og "jobber" .. klarer ikke å være særlig vennelig nå, selv om jeg gjerne skulle det.

For første gang på lenge er kjøleskapet fylt til randen med matvarer. (til henne). Fint han tar hensyn, men hun har da virkelig foreldre.. Kunne i allefall forlange at de betalte for hennes klær og mat (men det mener nok kjæresten min er å forlange for mye)

har gjemt unna alt av drikkevarer i allefall. Trygt plassert i boden ;) det skal hun ikke få tak i . Kunne blitt farlig her.

Jeg er ikke vant til slikt hjemmefra. kommer fra en rolig og ganske så harmonisk familie, så alle disse familiekonfliktene er ganske så fjerne for meg. men jeg forstår at det er viktig for min kjære å ordne opp, skulle bare ønske at jeg også følte meg prioritert og involvert i dette.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Det er bra han tar seg av søsteren sin, men jeg skjønner at du reagerer på at du bare blir utelatt helt. Ta en prat med han om hvordan du har det og dra gjerne alene.

Gjest miobell
Skrevet

takk for alle svar.

Var redd det bare var jeg som overdrev dette, at jeg var for "fisefin" med mine holdninger til situasjonen ... :forvirret:

Dere hjelper meg innse at jeg har mine retter her. Mitt hjem og mine penger som er brukt uten mitt samtykke (i og med vi har felles økonomi).

Samt min familie som blir snytt. Er ikke ofte jeg ser dem og nå blir vi minst fire timer forsinket (regner egentlig med at det blir enda mer) på den lange bilreisen oppover...

Synes det går litt for langt. Våger ikke ta det opp med han skikkelig i dag. Tar en alvorsprat siden, men vil nok nevne hva jeg mener. Ser bare for meg hans reaksjon da : Sur og i forsvar for hva han har gjort. noe nervøsitet. (kjenner han godt .. hehe)

uff .. for er jo ikke rett gjort mot meg dette.

Føler det er litt "drama queen" - grunner til at søsteren sitter her. Hun har sikkert kranglet med sin mamma, men tror der er en annen side av denne saken.

min kjære og hun snakket lenge sammen i går kveld om dette, men ville sitte for seg selv. jeg var ute med hunden da. Så jeg vet ikke så masse. hun snakker ikke særlig om dette foran meg så ikke lett bli klok på situasjonen.

hadde det vært min datter (eller søster ) ville jeg nok ikke latt henne være alene midt i byen hele påsken . er ikke bra for henne ...... men vet ikke hva jeg vil si hun skal gjøre. jeg har jo ingenting jeg skulle sagt (virker det som) i og med '"jeg ikke er i familien " :forvirret:

Gjest niomi
Skrevet

Én ting må du ha klart for deg - og det er at du er en del av familien. Det ble du da du og din kjære valgte å flytte sammen og stifte felles bo.

Ang. økonomi - jeg ville forlangt at samboeren tok disse ekstrautgiftene på egen kappe, du skal ikke måtte lide for at han svidde masse penger på lillesøster. Dersom det var et ekstra klesskift man var ute etter, kunne de kjørt innom Lindex, Cubus eller HM. Får mye for halve prisen der.

Og ang. ferien - han har tatt et valg ang. påsken. Og man lar ikke en 16-åring være alene på den måten. Ergo bør han være sitt ansvar bevisst, og være der sammen med henne. Dere hadde avtalt å reise til din familie for lenge siden. Han kan ikke dra, men det skal ikke forhindre deg. Ergo: Du låner bilen hans i påsken og får dratt til familien din.

Skrevet

hadde det vært min datter (eller søster ) ville jeg nok ikke latt henne være alene midt i byen hele påsken . er ikke bra for henne ...... men vet ikke hva jeg vil si hun skal gjøre. jeg har jo ingenting jeg skulle sagt (virker det som) i og med '"jeg ikke er i familien "  :forvirret:

Ok, rett meg hvis jeg har forstått feil, men det er din leilighet dere bor i, har jeg rett der? Eller er det begges?

For hvis det er din så syntes jeg du virkelig skal ha noe og si ettersom da sikkert mesteparten av tingene er dine og de har sikkert en betydning til deg..

Jeg kunne f.eks aldri nektet typen og latt sin lillesøster bo her mens vi f.eks var på ferie rett og slett fordi det er hans leilighet og han bestemmer..

Skrevet

En 16-åring hadde IKKE fått være alene i mitt hus i påsken. Jeg tror jeg hadde avlyst familieselskap,gjort det klinkende klart for samboeren at vi blir hjemme slik at jenta faktisk kan bli ivaretatt og oggså sagt fra at om han har brukt for mye penger på mat og klær er det hans problem.

Er det slik at jenta har vært mishandlet er det kanskje en ide å koble inn fagfolk? Nå har ikke jeg en søster, bare storebror, men slike beskyldninger hadde jeg tatt alvorlig av to grunner. Har hun opplevd vold skal dette følges opp,det er ikke noe man løser med et familieråd . Om det er utslag av drama skal det også tas på alvor. Hun må også lære seg at roper man "ulv" får det konsekvenser.

Gjest miobell
Skrevet

ja, min leilighet. men vi eier vel så og si 50 - 50 av det som er her da ...

likevel ,synes det er dårlig å ikke involvere meg mer i hva som skal skje her.. :forvirret:

Skrevet

Jeg skjønner deg kjepegodt! Hadde sittet og ulmet av sinne hadde jeg vært i dine sko....

Gjest Camma
Skrevet (endret)

For meg ville det vært avgjørende for min reaksjon på dette hvordan lillesøsteren er som person. Dersom jeg kjente henne som en moden og ansvarlig 16-åring hadde jeg ikke helt sett problemet med å la henne være alene i min leilighet. Er hun mer en gjennomsnittlig 16-årin forstår jeg at du er litt engstlig for tingene dine.

Men; dette med at han tar avgjørelsen uten å spørre deg: Du sier det er din leilighet, men tydeligvis bor jo også din samboer der, og da regner jeg med at han betaler en form for leie. I såfall har jo faktisk han en del å si her han og. Jeg er enig i at han burde konferert deg, men det kan jo være at han ble så oppslukt i å "redde" sin søster at han tar dette med deg senere?

Og at han svidde av 2000 på klær var kanskje ikke nødvendig, men kanskje han ville prøve å muntre opp lillesøsteren sin litt? Tenk om det faktisk er slik at moren mishandlet henne da.... er det da virkelig så ille å bruke 2000 på å få opp humøret til lillesøster litt? Jeg skjønner at det irriterer deg hvis dere har fryktelig dårlig råd, men jeg ville nå akseptert det, FORUTSATT at søsteren og situasjonen er troverdig.

Når det gjelder dette å være med på samtaler med lillesøster og mor, så ville jeg vært glad for å slippe! Jeg føler ikke at jeg har så mye med slike interne ting i min samboers familie. Dette får de ordne opp i selv.

Jeg forstår at du blir frustrert, men kanskje samboeren din i alt sammen fant det vanskelig å underette deg om alt han foretok seg underveis...

Skjønner at det er kjedelig at du nå får mindre tid med din familie, men om det faktisk er sant dette her, så er vel lillesøster til samboer viktigere?!

Endret av Camma
Gjest Gjest
Skrevet

HVa hadde du gjort om det var din søster?

Skrevet

Eg hadde blitt skikkelig sint, om eg var deg. :sur:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...